Elifáz "légből kapott, szeles
tudománynak" tartja Jób válaszait (2. vers), mert azok ütköznek saját
tapasztalataival. Elifáz az élet bizonyított tényeire alapozza tudását. Jób
beszédét "haszontalan, semmit érő szavaknak" nevezi. Elifáz szerint a
válaszokat a lét korlátain belül kell megtalálni, Jób tehát semmibe veszi a
hagyomány tiszteletét (4. vers). Elifáz hite szerint ha az ember jó, akkor
Isten megáldja, ha pedig rossz, akkor megbünteti. Mivel Jóbbal szörnyű dolgok
történtek, szíve bizonyára gonoszsággal és csalárdsággal telt (5. vers).
Elifáz szerint az emberiség gazdag hagyományait
tiszteletben kell tartani. (7. vers). Nem Jób volt az első ember, aki a Földre
született, és nem teremtetett korábban, mint ahogy a hegyek lettek. Ezért hát
figyelnie kell a többségre, és nem szabad a bölcsességet magának tulajdonítania
(8. vers). Az emberiség egyetemes tapasztalata magyarázatot ad Jób helyzetére
(9. vers). "Mit tudsz te, amit mi nem tudunk?" - teszi fel a kérdést Elifáz. Tudásunk nem
egy ember tapasztalatán alapul, hanem Jób atyjánál is korábban élt idősek
tapasztalatain.
Elifáz azonban nem érti azt, hogy ha valaki
kapcsolatban van Istennel, és beilleszkedik az Ő terveibe, az az ember szöges
ellentétben áll azzal, aki csak a földi gondolkodásra hagyatkozik. A keresztény
gondolkodók helyesen állapították meg, hogy ha valaki eltekint a Bibliától,
akkor hirtelen lecsökken azon források száma, amikre hivatkozhat. Jób
megkérdezi barátait, miért "villognak szemeik", amikor úgy érzik,
csapdába csalták őt kérdéseikkel és válaszaikkal (12. vers).
Senki sem állíthatja magáról e Földön, hogy
tiszta - mondja Elifáz. "Micsoda a halandó hogy tiszta lehetne, és hogy igaz
volna, aki asszonytól születik?" (14. vers). Krisztus azonban igaz volt. Ő a mi
igazságunk, s ezt Jób megtapasztalta, Elifáz pedig nem. Elifáz bizonyos
értelemben Lucifer szószólója, amikor azt állítja, hogy Isten nem bízik
senkiben (15-16. vers). Lucifer is ezt hangoztatta a Mennyben, lázadása idején.
Elifáz második vádja Isten ellen így hangzik: "a menny sem
elég tiszta szemében" (16.
vers - új prot. ford.) Ez teljes ellentétben áll Mózes első könyvének első két
fejezetével, viszont sokkal inkább egybecseng a 3. fejezet tartalmával és a
kígyó szavaival.
Elifáz hivatkozási alapja a hagyományok kerete
(17-19. vers). A gonosz ember osztályrésze a kudarc és a szenvedés (ezzel Jóbra
utal): "A bűnös minden nap gyötrődik" (20. vers - új prot.
ford.). "A félelem hangja cseng az ő
füleiben; a békesség idején tör rá a pusztító!" (21. vers). Sorsuk a kard, és kenyér nélkül éheznek (22-23. vers). Elifáz
Isten-képe szerint a Mindenható csakis büntetéssel avatkozik bele a világ
történéseibe. Kínt és szenvedést küld, hogy megrettentse a gonoszokat. Az ember
hősként akar szembeszegülni Istennel, ám gondatlan életmódjával csak még inkább
sokasítja bűnei súlyát (25-27. vers). A városokat lerombolják, mind romhalmazzá
válik. A gonoszok nem lesznek gazdagok, mégsem fordulnak el a sötétségtől.
Szenvednek, és mindent elveszítenek. Elifáz szerint Jób is közéjük tartozik
(30-33. vers).
Drága Istenünk! Segíts nekünk,
hogy ne arra nézzünk, ami bennünket körülvesz, hanem a Menny felé, ahonnan a
segítség érkezik. Rejts el bennünket emlékezetedben és szívedben, mielőtt
bármiféle szenvedés bekövetkezne életünkben! Ámen!
Koot van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Józsué 4
Mindannyiunknak
szüksége van egy Gilgálra. Sőt, újra meg újra szükségünk van olyan helyekre az
életünkben, ahol emlékeztetőket helyezünk el, és megállunk, hogy azon
gondolkodjunk, mit tett Isten értünk a múltban, hogyan szabadított ki bennünket
a különböző megpróbáltatásokból, nehézségekből és bajokból.
Ezek a
"Gilgálok" legalább két célt szolgálnak: (1) Amikor megkísértetünk,
hogy megkérdezzük, hol van az Isten, vagy amikor olyan kihívásokkal nézünk
szembe, amelyeket nem tudunk kezelni, akkor visszaemlékezhetünk arra, mit tett
Ő a múltban, és bizalommal nyugodhatunk meg abban a tudatban, hogy ismét meg
tud és meg is fog áldani; és (2) ezek az emlékeztetők bizonyságul szolgálnak
másoknak, akik saját kihívásaikkal néznek szembe. Őket is bátoríthatja az a tudat,
hogy az az Isten, Aki bennünket megáldott, kész arra, hogy őket is megáldja a
maga különleges módján.
Willie Edward Hucks II
Associate Ministerial Secretary
General Conference
Associate Ministerial Secretary
General Conference
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése