Jób a feddhetetlenségével szeretne
foglalkozni. „Szövetséget kötött” a szemeivel, hogy ne nézzenek a lányokra. (1.
v.) Ennek a szövegnek a fordításai mindig csak másod-forrásai Isten igéjének. Ám
ha alapvetően helyesen akarunk eljárni, akkor a legjobb, ha ragaszkodunk az
eredeti, változatlan és vitathatatlan irodalmi szöveghez.
Jób azt kérdezi, hogy milyen természetfeletti
következményei van az ember e világi cselekedeteinek. Hogyan reagál Isten, ha
valaki megtartja, vagy megrontja az Ő parancsolatait. (2. v.) „Hát nem az istentelennek jár-e a romlás, és
a gonosztevőnek a veszedelem?” (3. v.) Jób azt kérdezi, hogy nincsen-e
ideje az elszámoltatásnak, cselekedeteink megítélésének. Tudni szeretné, hogy
Isten ismeri-e mindenkinek az útjait, és számon tartja-e minden lépésünket. (4.
v.)
Az 5. verstől kezdődően Jób mintegy
tizenötször alkalmazza a fordulatot, amit így írhatnánk le: a rossz cselekedeteknek
átok a következménye. Isten az Ő
igazságának mérlegével mér bennünket, hogy vajon csalárdan járunk-e és lábunk
álnokságra siet-e; és megtudja, hogy feddhetetlenek vagyunk. (5-6. v.)
Jób azzal folytatja, hogy ha léptei letértek
az útról és a szíve a szemeit követte, vagy ha kezéhez szenny tapadt, akkor azt
átok kövesse: akkor más egye meg azt, amit ő vetett és a terményeit gyökerestül
tépjék ki. Ha a szívét egy asszony csábította volna el, vagy ha a szomszédja
ajtajánál leselkedett volna, akkor a következő átok jöjjön rá: másnak őröljön a
felesége, és más hajoljon rá.
A 11. versben Jób azt akarja kihangsúlyozni,
hogy ő teljesen tudatában van annak, hogy a gonosztettek megfelelő büntetést
vonnak maguk után. Azzal érvel, hogy a büntetésnek arányban kell állnia a
bűnnel. „Olyan tűz volna ez, amely a
pusztulás helyéig emésztene…”(12. v.) Ha megtagadta volna szolgája, vagy
szolgálóleánya igazát, az átok az lenne, hogy nem tudná, mitévő legyen a
vizsgálati ítélet után, és amikor az Úr meglátogatja (Jézus második
eljövetelekor) (14. v.) Ahogy a munkaadót, úgy a munkásokat is a Teremtő
alkotta. (15. v.) Ha megtagadta a szegények kívánságát, és sóvárogni engedte az
özvegy szemét, ha egyedül evett és nem osztotta meg ételét az árvákkal, akkor
azt Isten megjegyzi. (16-17.v.)
A következő versben Jób szünetet tart, hogy
kitérjen neveltetésére, édesanyja tanításaira. Mózest is édesanyja tanította
otthon, mielőtt Hatsepszut udvarába került volna. Jézus is édesanyjától tanult
gyermekkorában. Jób kihangsúlyozza, hogy tökéletes képzést kapott az otthoni
iskolában.
Jób így folytatja: ha a szükségben lévő
ruhátlanon nem segített, miközben ő juhainak gyapjával melengette magát, ha
felemelte a kezét egy árva lélek ellen, akkor essen le a válla és törjön el a
karja. (21-22. v.) Ezután Jób feltárja ártatlanságának okát: Isten félelmetes
számára, és nem bírja ennek terhét elviselni. (23. v.) Ha Jób aranyba,
ékszerekbe és a tulajdonában lévő nagy gazdagságba vetette volna bizalmát, ha
annak örült volna, hogy milliárdos, ha az égbolt szépségeit, - mint például a
holdfényt - nézte volna, ha szíve titokban elcsábult volna, és kezével csókot
intett volna felé (a hold-imádat és a bálványimádás jeleként), akkor elviseli a
büntetést, mert mindezek bűnök, amikkel megtagadta volna Istent odafönt.
(24-28.v)
Ha Jób örült volna ellenségei balszerencséjének,
káromolta volna őket, vagy átkot mondott volna fejükre, ha sátrának vendégei
elégedetlenek lettek volna a hússal, amivel jóllakatta őket, ha a jövevényeket
az utcán hagyta volna, és nem fogadta volna őket vendégszeretettel (29-32. v.);
akkor - ahogyan barátai állították - titkon vétkezett volna. Jób összegzi a
végeredményt: ha emberi módon eltitkolta volna a bűnét, akkor joggal tarthatna
a tömegektől és retteghetne a nemzetségek megvetésétől, akkor csendben maradna
és még a házból sem lépne ki. (33-34. v.)
A 35-37. igeversekben Jób körvonalazza, hogy
mennyei védőügyvédre, Közbenjáróra van szüksége a vizsgálati ítéletben. „Ó, bárcsak volna valaki, aki meghallgatna
engem!” (35. v.) Ó, bárcsak válaszolna neki Krisztus, aki a mi közbenjárónk
a vizsgálati ítéletben. Nem választhatjuk szét Mózes és Jób felfogását a
vizsgálati ítéletről Dániel könyvének 7. fejezetétől. Mózes is próféta volt és
ismerte Krisztust, mint közbenjárót. (Zsid 11:26). Jób azt mondja, hogy a
vállán fogja vinni a könyvet és elmondja
a Mindenhatónak lépteinek számát,és úgy közeledik hozzá, ahogyan Krisztus, a
fejedelem.(36-37.v) Lásd még Dániel
9:24-27.
Jób ezután visszatér a körülményeihez és az
átkokhoz. Ha a földje ellene kiáltott és a barázdái miatta siránkoztak (38.
v.), ha termését fizetés nélkül fogyasztotta, és fájdalmat okozott a föld
tulajdonosának, akkor az átok a következő: búza helyett tövis teremjen, és árpa
helyett konkoly. Így végződtek Jób beszédei.
Drága
Istenünk!
A mi
Mennyei Közbenjárónk legyen számunkra a Béke Fejedelme is. Mindig a
Szentháromság közelében kell lennünk. Arra kérünk, tartsd számon a mi
lépteinket, ismerd a mi útjainkat is, és írd be abba a könyvbe, amit rólunk
vezetsz. Nem akarjuk, hogy bármi is közénk és a mi Közbenjárónk közé álljon.
Semmi ne álljon közénk. Ámen.
Koot
van Wyk
Kyungpook
National University
Sangju,
South Korea
Fordította:
Csala Beáta
Az
ebben a fejezetben megemlített hat menedékvárosnak az volt a rendeltetése, hogy
biztonságot nyújtson azoknak, akik feltehetően véletlenül ölték meg
embertársukat. Három ilyen város volt a Jordán folyó nyugati oldalán, és
három másik a keleti oldalán. A városokat úgy választották ki, hogy az
ország bármely pontjáról fél napon belül el lehetett érni őket. Az utakat
tisztán tartották, valamint útjelző táblákat is elhelyeztek. A
"vérbosszút" elvileg az áldozat bármelyik közeli rokona megfontolhatta,
aki esetleg elégtételt akart venni.
Aki
bebocsátást kért egy menedékvárosba, annak a törvény előtt kellett
felelnie tettéért, hogy a bírák eldöntsék, vajon a haláleset véletlen emberölés
volt, vagy szándékos gyilkosság. Ha a haláleset nem volt szándékos,
akkor megengedték, hogy a városban maradhasson, és védelem alatt legyen
egészen addig, amíg a város határain belül marad. Ott kellett laknia az
akkori főpap haláláig.
A menedékvárosok a mi hatalmas Menedékünkre, Jézus Krisztusra
mutattak előre. Ha vannak vétkeink (és pedig senki sem mondhatja, hogy
neki nincsenek), akkor mi is bizalommal siethetünk Jézushoz, és
biztonságban leszünk egészen addig, amíg vele vagyunk.
Ralph
Neall
Nyugalmazott professzor és misszionárius
Nyugalmazott professzor és misszionárius
Fordította
Rajki Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése