Ebben a fejezetben a súahi Bildád beszél. Nem
azért van ott, hogy Jóbnak segítsen, hanem hogy saját világnézetét védelmezze.
Bildád tévedésekkel övezett részigazságokat sorolt fel. Tisztában volt az
ősatyák felismeréseivel és azzal, ami Mózes első könyvében, az 1:11.-ben szerepel
(8-10.vers). Tehát azt mondja Jóbnak,
hogy ne csak tanulmányozza a történelmet, hanem engedje, hogy az ősök felfedezései
vezessék (8. vers).
Bildád szerint Jóbnak erre van szüksége. Azt kérdezi
tőle, hogy növekedhet-e a káka mocsár nélkül, vagy a sás víz nélkül (11. vers).
Hasonlóképpen, a gonosz ember is csak Isten büntetését és nem áldását kaphatja
(13. vers). Bildád gondolkodása szerint, ha valaki elfeledkezik Istenről, attól
Ő megvonja áldását, aki pedig megemlékezik Róla, arra áldásait árasztja. Az
„Ilyen az ösvényük” kifejezés azt jelenti, hogy az ember életében ugyanúgy
működnek a dolgok, mint a természet törvényei a káka és a sás esetében.
Akik elfeledkeznek Istenről, elvesznek (13. vers),
és az ember magabiztossága és önbizalma olyan, mintha pókhálóra támaszkodna
(14. vers). Ez a gondolkodásmód nagyon törékeny és önáltató, csalóka
biztonsággal teli (15. vers). A hízelgő úgy
megcsalja önmagát, hogy ha valami bántaná, letagadja azt. Bildád ezzel arra
utal, hogy Jób is tagadja, hogy Isten a rossz cselekedeteiért büntetné őt (18.
vers). Ha ez így folytatódik és Jób meghal, senki sem fogja meggyászolni, és
mások foglalják el a helyét (19. vers).
Becsületére legyen mondva, Bildád
kihangsúlyozza az igaz elvet, miszerint Isten nem utasítja vissza az
ártatlanokat, és nem emeli fel a gonosztevőket (20. vers). Majd utal rá, hogy
Jób esete nem reménytelen, ha megbánja bűneit, Isten nevetéssel tölti meg
száját és ajkait vidámsággal (21. vers). Ha ez megtörténik, Jób ellenségei
szégyenbe öltöznek és a gonoszok sátra megsemmisül. (22. vers).
Bildád tanácsa nagyon jól hangzik, de a 18.
fejezet fényében, mint azt később látni fogjuk, semmi kétség, hogy – Isten
szavai szerint – a jövendőt próbálja jelenné tenni. Ez annak a következménye,
ha valaki a látottak szerint akar élni, és azt gondolja, hogy ismeri a teljes
igazságot, figyelmen kívül hagyva a mennyei lázadás történetét.
Drága Istenünk!
Mózes felhívta figyelmünket a megtévesztő mértékhez való ragaszkodás és a
törékeny alapokra építkezés veszélyeire. Ez sátán és életünk elleni csapásinak tagadása.
Kérünk, ments meg minket korunk Bildádjaitól! Ámen.
Koot van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Fordította Csala Beáta
5 Mózes 31
Meglehetősen
könnyű szomorúan olvasni Mózes életének végéről. Végül is egy hosszú, nehézségekkel
teli életet élt, ami látszólag csalódással ért véget. Az első negyven évet
Egyiptomban töltötte, még a Fáraó palotájában is élt; negyven éven át a juhokat
legeltette Midián pusztájában; negyven évet pedig Izrael vezetésével töltött a
sivatagban. Életének mindegyik szakasza az idő haladtával egyre bonyolultabb
lett. Mindezt tetézte az, hogy nem mehetett át a Jordánon az ígéret földjére.
Milyen kiábrándító?!
De Mózes
Istennel való kapcsolata (Zsid 11:23-27 ezt hitnek nevezi) tekintetét az
örökkévaló dolgokra irányította a nehézségek helyett. Mózes bizonnyal
elmondhatta azt, amit Pál, hogy „azt
tartom, hogy amiket most szenvedünk, nem hasonlíthatók ahhoz a dicsőséghez,
mely nékünk megjelentetik” (Rm 8:18).
Noha
Mózes nem mehetett be az ígéret földjére az izraelitákkal, elmondhatta a
népnek, hogy Isten velük megy. Lényegében ezt mondta: „Nem én voltam az, aki
eddig vezettelek, hanem az Úr; és ha én el is hagylak benneteket, Ő nem.”
Mózes
nagy ember volt; az egyik legnagyobb azok közül, akik valaha e Földön éltek, de
Mózes nem volt nélkülözhetetlen vagy pótolhatatlan. Istennél Izrael jó kezekben
volt – akár Mózessel, akár nélküle.
John Ash
Chinese Union Mission
Hong Kong
Chinese Union Mission
Hong Kong
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése