A 14. fejezetben Jób arra összpontosít, hogy
mit jelent embernek lenni. Az ember meghatározása, hogy megszületik, élete
rövid és vesződséggel teli. (1. vers). Ez pontosan az ellentéte annak, ami az
Édenkertben volt, ahová Isten arra teremtette az embereket, hogy örökké éljenek
és békében járjanak Teremtőjükkel. De ahogy a rózsák elhervadnak, és az
árnyékok eltűnnek, az embereknek sincs maradásuk (2. vers).
„Uram,”- mondja Jób -„ráadásul az
eltorzulásra, amit a Teremtés könyvében leírtak szerint örököltem, most még Te
is rám emeled a szemed, és engem is törvényed elé állítasz? (3. v.). A halál
csírájával testünkben, ami Ádám és Éva bűnének következménye „Ki hozhat elő
tisztát, a tisztátalanból? Senki.” (4. vers). Az ember napjai behatároltak és hónapjainak
„határt szabtál, amit nem léphet át.”(5.
vers) . „Vedd le róla tekinteted, hogy nyugalma legyen” (6. vers).
Ezután Jób összehasonlítja egy fa és az ember
új életének reményét. Ha egy fát kivágnak, úgy tűnik, hogy meghalt, de ha
megöntözik, újra növekedni kezd (7-9. vers ). Ehhez képest, viszont ha egy erős
ember legyengül és meghal, megsemmisül, akkor hová lesz? (10. vers) Jób ezután
az ember halál utáni állapotát ecseteli: az emberek lefekszenek és nem kelnek
fel többé, amíg az egek el nem múlnak. Csak akkor kelnek fel, amikor
felébresztik őket alvásukból. Jób nem hisz a lélek halhatatlanságában, abban,
hogy az embernek az a része - a lelke - tovább létezne a halála után. A
középkor folyamán a rabbik hallgattak erről a versről, de hosszan boncolgatták
a 22. verset, hogy alátámasszák a lélek halál utáni életének elméletét. Mezudath
David (a XVII.sz.-ban) volt a kivétel, aki az adventista értelmezéshez hasonló
következtetésre jutott. Jób így szól: „Bárcsak elrejtenél a holtak hazájában,
ott rejtegetnél haragod elmúltáig! Kiszabnád időmet, azután újra gondolnál rám."(13. vers).
Nem is lehetne világosabb egy jövőbeni
feltámadás reménysége, mint itt, Jóbnál. „Ha meghal a férfiú, életre tud-e kelni?
Akkor egész küzdelmes életemen át is tudnék várni, míg csak be nem következik a
fordulat.” (14. vers). Jób
ismeri Istent, és ha Isten előhívja a sírból, ő válaszolni fog neki, mert Isten
szereti az embereket, akiket Ő alkotott (15. vers). Ugyanakkor az Úr figyeli
Jób lépteit, de ő tudja, hogy Istennél van a megbocsátás és Ő nem fogja
felhozni a bűneit, mert azok lepecsételve egy zsákban vannak (16. vers).
Jób azt is tudja, hogy Isten le tudja győzni
az embert, annyira, hogy megváltozott arccal kell eltávoznia (20. vers). A fiai
virulnak és tisztességben élnek, de ő nem tud róla, vagy elszegényednek és ő
arról sem tud (21. vers.). Ha az ember mindezeket tudná, fájdalomban élne, és
mindig csak keseregne (22.vers).
Drága
Istenünk! Jób szavainak szépsége minket
is mélyen érint. Kérünk, emlékezz meg rólunk, amikor eljössz a Te
királyságoddal. Ámen!
Koot van Wyk
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Fordította:
Csala Beáta
Józsué 3
Isten
vágyik arra, hogy csodákat tegyen érettünk úgy személyesen, mint közösségi
szinten, de ahhoz, hogy teljességében megtapasztaljuk hatalmát, együtt kell
működnünk Vele. Az első dolog, amit meg kell tennünk az, hogy elismerjük
törvénye szentségét és engedelmeskedünk neki („Ha ... látjátok, ... akkor ti is kerekedjetek föl, és menjetek utána”
- 3. vers). Aztán oda is kell szentelnünk magunkat (5. vers). Meg kell
tapasztalnunk lelkünk megtisztítását és szívünk odaszentelését.
Amikor
keressük Isten akaratát, és átéljük a megújulást és a reformációt, amelyet
Isten szándéka, hogy megtapasztaljunk, látni fogjuk a csodákat, amelyeket
nekünk tartogat (5. vers). A maga idejében és a maga módján Isten szabad
hozzáférést biztosít minden áldásához, amelyeket vágyik nekünk adni.
Willie Edward Hucks II
Associate Ministerial Secretary
General Conference
Associate Ministerial Secretary
General Conference
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése