Bildád el akarja mondani
Jóbnak, hogy a bűnösöket nem csak a jövőben, de már a jelenben is utoléri a
büntetés, és Jób egy közülük. Haragszik is rá, mivel Jób elutasítja az elismert
tudományt és filozófiát, mivel nem tartja bölcsnek, és úgy ítéli meg, hogy nem
érdemes azokra hallgatni. „Miért tartasz
bennünket állatnak, és miért nézel ostobának?" – kérdezi Bildád (3.
vers – új prot. ford.). Miért vagy haragban a barátaiddal? Talán el kellene
hagynunk a földet miattad? (4. vers).
Bildád tovább folytatja, és azt kérdezi: Vagy talán csak a mennyei életre kellene figyelnünk az idők végén, és elfelejtenünk a jelenlegi valóságot, amiben itt és most élünk? A bűnös mécsesében ki kell aludnia a lángnak. Sötétség borítsa be sátrát, és erejének léptei rövidüljenek meg (5-7. versek). A bűnösre különböző csapdák várnak (8-10. versek). A környezete ellenséges lesz vele, rémület lesz úrrá rajta, teste szenvedni fog, és csapások várnak rá (11-12 versek).
Jób barátja, Bildád, tulajdonképpen nem másra gondol itt, mint az egyiptomiak – halállal kapcsolatos – felfogására. Ez az a folyamat, amin keresztül kell mennie az embernek, amint elhagyja a földet egy csónakban a napistennel, Ré-vel, hogy végighajózzon a mennyei Nílus útján. 12 kapun kell keresztüljutni, miközben szörnyek félemlítik meg. Éjfélkor, pontosan a földi Nílus felett, Ozorisz isten Kettős Igazság Csarnokában jelenik meg vizsgálati ítéletre, és várakozik a sorsát eldöntő tűzre. Bildád közben folytatja: amikor a bűnös ember meghal, „el kell szakadnia biztonságos sátrától, és oda kell lépnie a borzalmak királya elé" (14. vers). A Földön megfeledkeznek róla; nem említik nevét az utcákon; világosságból a sötétségbe kerül, és nem lehet már többé gyermeke (17-19 versek).
Bildád megpróbálja megfélemlíteni Jóbot a halottakkal kapcsolatos, pogány teológiával. Ez a jelenet horrorisztikus. „Bizony, így jár az álnokok hajléka, annak lakóhelye, aki nem akar Istenről tudni" (21. vers). Az egyiptomi ka – vagyis a lélek – halál utáni életének ezen borzalmas bemutatása teljes ellentétben all Jób felfogásával.
Szerető Istenünk!
Hazugságok vesznek körül minket, amiket azok állítanak, akik
nem olvassák a Te Igédet figyelmesen. Bildád nézete a halál utáni gyötrelmes
életről hasonlít a mai modern nézetekhez. De kérünk, emlékezz meg rólunk
második eljöveteledkor, amelyben Jób is hitt. Lehet hogy még előtte nyugalomra
térünk, de lehet, hogy élve érjük meg azt a napot, és a feltámadás reggelén
csatlakozunk a többiekhez. Továbbá szeretnénk Krisztusban, a mi Igazságunkban
lakozni, Aki jövőbeni szabadulásunk záloga. Ezt kérjük Tőled alázatos szívvel.
Ámen.
Koot
van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Fordította:
Rajki Dávid
Józsué 7
„Senki
sem egy különálló sziget” – írta John Donne (1572-1631) Azt a tanulságot lehet
levonni ebből a rövid kis idézetből, hogy egy ember meggondolatlan döntései és
tettei nem csak önmagára, de másokra is negatív hatással vannak. Ákán önös érdekeit
másoké fölé helyezte; ez a döntése harminchat katona életébe került és nagy szégyent
hozott Isten ügyére.
Az
önzés hatással van az emberi lélekre, és ebben a korban, amikor sokan a
késleltetett jutalmazást betegségnek tartják, az emberek könnyen beleesnek abba
a hibába, hogy racionalizálják saját döntéseiket annak érdekében, hogy
megtehessenek bármit, amit csak akarnak, függetlenül attól, hogyan érint az
másokat.
De az
igazi megújulás és a Szentlélektől ihletett reformáció átalakítja a
gondolatainkat, hogy Krisztus gondolatait tükrözzék. Ami bűnös természetemnek
vonzó volt, ma már nem fontos. Végcélom az, hogy kedves legyek Istennek, Aki
engem megteremtett és áldás legyek másoknak, akik az én testvéreim Krisztusban.
Willie Edward Hucks II
Associate Ministerial Secretary
General Conference
Associate Ministerial Secretary
General Conference
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése