Jób folytatja válaszát barátainak,
alapállásának megfelelően: Az Istennek odaszentelt élet túlságosan értékes
ahhoz, hogy odaadjuk a második legjobbért. Jób egy kis szünetet tartott, és a
barátai valószínűleg mindannyian csendben maradtak egy pillanatra. Ezért
szólalt meg Jób újra, és folytatta beszédét (1. vers). Ezt mondja: "Él az Isten, aki az én igazamat elfordította,
és a Mindenható, aki keserűséggel illette az én lelkemet" (2. vers).
Tudjuk azt, hogy Isten ezt nem közvetlenül tette, hanem megengedte Sátánnak, a
világegyetem elrontójának, hogy megpróbálja Jóbot, mivel Isten teljesen
megbízott hűséges szolgájában. Jób eltökélt abban, hogy "amíg csak lélegzem, és Isten lehelete van bennem, nem szól ajkam
álnokságot, nem mond nyelvem hamisságot. Távol legyen tőlem, hogy igazat adjak
nektek! Míg csak meg nem halok, nem engedek feddhetetlenségemből" (3-5
versek, új prot. ford.).
Azt mondja: "Igazamhoz ragaszkodom, nem hagyom, egyetlen napomért sem gyaláz a
szívem" (6. vers). Jób nem bánja azt, ahogyan élt. Azonban, ami a
gonoszok sorsáról tudható, a Jób ellenségeire is eljön, akik igazságtalanul
bántak vele (7. vers). Az az ember, aki vallást játszik, de hazudik és lop,
milyen reménye lehet, amikor Isten elragadja a lelkét és elveszi életét? (8.
vers). "Meghallgatja-e Isten a
kiáltását, ha végszükségbe kerül?" (9. vers). "Gyönyörködhet-e a Mindenhatóban? Segítségül hívhatja-e bármikor
az Istent?" (10. vers).
Jób tudni akarja, hogy álhívő barátainak
lesz-e olyan hitük, amely "mindenkor"
megmarad. Vajon az ő hite egy "tedd ide - tedd oda hit?" Jób
elmagyarázza szekuláris és humanista barátainak: "Megtanítlak benneteket Isten dolgaira; amik a Mindenhatónál
vannak, nem titkolom el" (11. vers). Isten aktívan tevékenykedik
teremtett világában még a bűneset után is. Ezért Jób tanítani fogja őket, és
emlékezteti őket arra, amit tudniuk kell. Istennek nincsenek titkai. Jób ezt
mondja: "Hiszen mindnyájan látjátok!
Miért beszéltek hát hiábavalóságot?" (12. vers). Ez a gond Jób
barátaival: kijelentéseket tesznek a végidővel kapcsolatosan, de figyelmen
kívül hagyják Sátán szerepét a nagy küzdelemben. Jób magyarázatait teljesen
hiábavalónak és képmutatónak tartják.
Néhány tudós úgy gondolja, hogy Cófár ezen a
ponton félbeszakítja Jóbot, és arról beszél, hogy milyen jutalmat kap a gonosz
Istentől, és milyen örökségük lesz a hatalmasoknak, amit a Mindenhatótól kapnak
majd (13. vers): a) Ha fiai gyarapodnak, a kard végez velük (14. vers); b) és
az unokákkal is; c) azok, akik túlélik, meghalnak és eltemetik őket (15. vers);
d) özvegyei nem sírnak (15. vers); e) ha annyi pénzt gyűjt össze mint a por, és
sok ruhát, az igazak fogják hordani azt, és az ezüstjét az ártatlanok öröklik
(16-17 versek); f) minden biztonsági intézkedés mellett, amellyel házát építi,
nem lesz biztonságosabb, mint a molyfészek, vagy a csősz ideiglenes kunyhója
(18. vers); g) gazdagon fekszik le és alszik el, és szegényen ébred, mindene,
amit összegyűjtött, másé lesz (19. vers). h) kinyitja szemét (alvás után), és
amije volt, már nincs ott (mintha ellopták volna (19. vers); i) éjszakai
rémület lepi meg őt (20. vers); j) egy vihar elragadja gazdagságát (20. vers);
k) a keleti szél elsöpri őt helyéről (21. vers). A egyiptomiak azt hitték, hogy
a halottak nyugatra mennek a napistennel, de itt az ijesztés keletről jön. l) A keleti szél (Isten tettét jelképezi) lecsap
rá és nem kíméli meg őt (22. vers); m) Isten kezétől biztosan elmenekül (22.
vers); n) az emberek összecsapják a kezüket és fölszisszennek lakóhelyén (23.
vers).
Az istentiszteletben való taps ellentétben
van a bibliai nézettel, ahol a taps a büntetés eredményére és a bűnösök
megsemmisítésére van fenntartva a végrehajtó ítéletben. Az adventista és nem
adventista tudósok véleménye ezen a ponton majdnem teljesen azonos.
Drága Istenünk!
Te azt kéred tőlünk,
hogy erősen álljunk, függetlenül attól, hogy Sátán mekkora vihart támaszt,
tudva azt, hogy te erősen fogod a kezünket. A mi utunk nem a gonoszok útja. Mi
téged akarunk követni. Ámen.
Koot van Wyk
Kyungpook University
Sangju, South Korea
Kyungpook University
Sangju, South Korea
Job’s continues his response to his friends
with this basic point: A sanctified life for the sake of God, is too precious
to trade in for second best. Job took a slight break and his friends were
probably all silent for a moment. That is why Job “spoke up again and continued
his discourse” (v. 1). He says, “God lives, the One who has taken away justice
from me and the Almighty who has brought bitterness to my soul” (v. 2). We know
that God did not do it directly but by permitting Satan, the destroyer of this
universe to test Job since God had full confidence in His faithful servant. Job
is determined that “all the while my breath is in me and the Spirit of God is
in my nostrils my lips will not speak evil and my tongue will not utter
deceit.” Be it far from me to say that you are right. I will not do so as
long as I live (vv. 3-5).
He says, “I will hold fast to my
righteousness and will not let go, nor will my heart rebuke me all my days” (v.
6). Job has no regret the way he lived. However, what is known about the
destiny of the wicked, will also come to the enemies of Job who treat him
unjustly (v. 7). The person who plays with religion but lies and robs, what
hope will there be for such a person when God “throws down his soul?” and takes
his life (v. 8). “When trouble comes over him will God hear his cry?” (v. 9).
“Will the God be his delight and will he call on Him? (v. 10).
Job wants to know whether this fake believer
will have a faith that endures at “all times.” Is his religion just a put on
and take off one? Job explains to his secular and humanistic friends: “I will
instruct you and tell you about God and not conceal the actions of the
Almighty” (v. 11). God is actively involved with His Creation even after the
Fall. So Job will instruct them and remind them what they need to know. God has
no secrets. Job says, “You know the plan of God, so why do you talk such
nonsense (v. 12). That is the problem with Job’s friends, making statements
about the last days and ignoring the role of Satan in the Great Controversy.
They saw the explanations of Job as totally vain and hypocritical.
Some scholars think that Zophar interrupts
Job at this point and talks about the portion a wicked man will receive from
God, and the inheritance of the powerful which they will receive from the
Almighty” (v. 13): a. If their sons increase, they are for the sword (v. 14);
b. so are his grandsons;
c. those who survive him will die and be buried (v. 15); d. his widow will not
weep (v. 15); e. if he gathers money like dust and lots of clothing, the
righteous will wear them and the innocent will inherit the silver (vv. 16-17);
f. with all measures of security he builds his mansions, villas, and estates,
but they are no more secure than “what a moth builds or as the temporary shelter
of a watchman” (v. 18); g. he sleeps or lies down rich and what he has gathered
will go to someone other than himself (v. 19); h. he opens his eyes [after
sleeping] and what he has is not there [as if it were stolen] (v. 19); i.
terrors of the night overtake him (v. 20); j. a tempest snatches away [his
wealth] (v. 20); k. and the east wind sweeps him away from his place (v. 21).
The Egyptians believed that the dead go to the West with the sungod, but here
the terror comes from the east. (l) The east wind [symbolizing God’s actions]
will cast upon him and not will not spare (v. 22); (m) from His [God’s] hand he
shall surely flee (v. 22); (n) men will clap their hands and will hiss out of
his place (v. 23).
The common habit of handclapping in worship
is contrary to the biblical view where handclapping is reserved for the result
of punishment and eradication of the wicked in the executive judgment. The
findings of both Adventist and non-Adventists scholars on this topic were
seemingly the same.
Dear God,
We are asked to stand
firm regardless of the tempest of Satan knowing that You are holding us firmly
by the hand. The way of the wicked is not our way but You we want to follow.
Amen.
Koot van Wyk
Kyungpook University
Sangju, South Korea
Kyungpook University
Sangju, South Korea
Józsué 16
Amint
azt már az előző fejezetben is láthattuk, és most, Józsué könyve 16.
fejezetében szintén, Józsué és Káleb voltak az egyetlenek azon felnőttek közül,
akik egykor megszabadultak Egyiptomból, átkeltek a Vörös-tengeren, és negyven
éven keresztül vándoroltak Izrael népével a pusztában. Józsué most Kálebnek
adta Hebront, azt a várost, amelytől annak idején oly’ nagyon megrettentek a
kémek, hiszen Anák hatalmas fiai éltek ott. A 85 éves Káleb – Istenben bízva –
kiűzte onnan az óriásokat, majd felvonult Kirjáth-Széfer ellen. A várost
Othniél, unokaöccse foglalta el, és ezért a hőstettéért Káleb leányát, Akszát
kérte feleségül.
Sajnos
Izraelben sokan voltak, akiknek szívében nem élt ott Káleb hite. Júda fiai nem
tudták kiűzni Jeruzsálemből a jebuzeusokat; a 16. fejezet 10. verse pedig
megemlíti, hogy Efraim fiai sem űzték ki földjükről a kananeusokat. Azzal, hogy
meghagyták maguk között ezeket az idegeneket, az efraimiták önmagukat sodorták
lelki veszélybe. Jövőbeni történelmük azt mutatja, hogy bálványimádásba
süllyedtek, mégpedig olyan mértékben, hogy az Úr ezt kellett, hogy mondja
prófétáján keresztül: „Bálványokkal
szövetkezett Efraim; hagyd hát magára!” (Hós 4:17). A következő
fejezetekben azt olvassuk, hogy Manassé fiai sem tudták elfoglalni néhány
városukat, és „sikerült a Kananeusoknak
ott maradni azon a földön” (17:12); valamint Dán nemzetségének is sok
nehézsége támadt a kapott földterület elfoglalása során.
Ha
hittek volna, és hitüket tettekkel is bizonyították volna, az Úr ugyanúgy
megadta volna nekik is a győzelmet, mint ahogy Kálebnek megadta. Így kövezték
ki a jövendő hitehagyás útját. Vajon a mi hitünk ellenáll a bennünket körülvevő
világ nyomásának?
Ralph Neall
Nyugalmazott professzor és misszionárius
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése