Az egykori nemes köztisztviselő kétségbeesetten
megy a király kapuja elé, zsákba és bánatba öltözve. Márdokeusnak nem volt
szabad bemennie. Szomorú jajveszékelését visszhangozta a népe birodalomszerte,
amint a zsidók böjtöltek és – bár ez nincs megemlítve – biztosan imádkoztak is.
Ennek híre eljutott Eszterhez, és mélységesen
lehangolta őt. Egy felöltő új ruhát küldet Márdokeusnak, de ő nem fogadja el,
és a kapun kívül marad. Egy, az üzeneteket közvetítő szolgálón keresztül Márdokeus
elmagyarázza, mi történt, és végül a rendelet egy példányát fizikailag is
Eszter kezébe juttatja.
Talán ha csak saját életéről lett volna szó,
Márdokeus könyörgött volna Eszternek, hogy maradjon csöndben, és továbbra is
különüljön el népétől, hogy megvédje magát. De túl sok élet forgott kockán. A
megváltozott Márdokeus arra kérte Esztert, hogy menjen a királyhoz, és tárja
elé népe nyomorúságát. Meghökkenve, Eszter válaszüzenetében emlékeztet rá, hogy
hívatlanul a király elé menni köztudottan szinte a halállal egyenlő. Ezt persze
Márdokeus is tudta, és nyilván nyomasztotta is ez a gondolat mielőtt odament.
Márdokeus a 14. versben Isten gondviselésébe
vetett bizalmáról tesz bizonyságot. Emlékezteti Esztert, hogy segítség és
szabadulás máshonnan is támadhat – Isten meg fogja óvni népét – de Eszter élete
elveszik. Arra kérni, hogy tegye kockára az életét, az egyetlen útja volt
annak, hogy megmentse a lányt. Ő volt Isten elsődleges terve, és ezekért az
időkért került királyságra.
Nem tudjuk meddig latolgatta magában ezeket a
szavakat Eszter. A palota folyosóin sétált, forró fürdőben ázott, vagy az ágya
mellett térdelt? Öt éve volt királyné, és talán elidőzött a ténynél, hogy a
férje egyáltalán nem töltött vele időt az elmúlt hónapokban. Talán órákig
elmélkedett, de én úgy képzelem, szinte azonnal üzent a letört Márdokeusnak.
Ezúttal kiadta a parancsot: gyűjts össze minden zsidót Súsán várában,
böjtöljetek értem 3 napig, és én bemegyek a király elé, ha elveszek, hát
elveszek.
Eszter Perzsia királynőjeként kétségtelenül
kényelmes környezetben élt. Döntése, hogy kockára teszi életét népéért – egy
népért, amitől gyakorlatilag el volt zárva – megmutatta igazi jellemét. Jézus
elhagyta a Menny kényelmét, hogy közénk jöjjön mint egy védtelen hétköznapi
kisbaba. Feláldozta magát értünk – akiktől gyakorlatilag el volt szakítva –
tudván, hogy az Ő terve az egyedüli Terv, ami megválthat bennünket. Áldozata
megmutatja nekünk jellemét, az Isten jellemét és szeretetteljes szívét.
Fordította: Kóczián Ágnes
5 Mózes 17
Egyeseknek
úgy tűnhet, hogy Isten keményen bánik azzal, aki „elmegy, és más isteneket szolgál.” Ezt a bánásmódot azonban Istennek
Izraellel kötött szövetségének az összefüggéseiben kell érteni. A Biblia más
részei egyértelműen kiegyensúlyozzák a képet arról, hogy milyen az Isten. Ezen
kívül Isten ellenőrzést és mérlegelést vezet be. Az ítélethez „két vagy három tanú” (6. vers) valamint
a papok és a léviták segítsége (9. vers). De ne tévesszük szem elől a 11.
verset: „a kapott utasítás szerint és a kimondott ítélet szerint járj el.”
Minden ítéletnek Isten írott törvényén kell alapulnia.
A
fejezet második része a királyoknak szóló törvényekkel foglalkozik. Az az
emberi rendszer, hogy Izraelnek királya legyen, soha nem volt Isten tervének
része, de ezek az egyszerű törvények megvédhetik Izraelt a királyság
legrosszabb következményeitől. Isten utasítása a király számára ez volt: Ne
legyen sok lovad, sok feleséged és aranyad. Salamon uralma a királyság
aranykora volt, de ő mindhárom vonatkozásban elbukott, és a történelem
feljegyzi, milyen mélységekbe zuhant.
Ám
amikor a király idős volt már, és esze sem a régi, Isten eljött hozzá, és
megbízta, hogy írja meg a Prédikátor könyvét. Nem kétséges, hogy van egy néhány
negatív elem a könyvben, de semmi sem megragadóbb, mint az a kép amelyet
Istenről fest, aki nem fordítja ellenünk rendetlenül élt múltunkat. Akkor is
szeret és azon dolgozik, hogy sokkal engedelmesebbé tegyen bennünket!
John Ash
Chinese Union Mission
Hong Kong
Chinese Union Mission
Hong Kong
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése