Hámán a király utáni első ember volt, és
mindenkinek meg kellett hajolnia előtte. Márdokeus azonban megtagadta ezt.
Feltételezhetjük, hogy Márdokeus, mint jó perzsa kormányzati alkalmazott,
minden további nélkül meghajolt a király előtt, de nem Hámán előtt. Mikor Hámán
tudomást szerzett erről a tiszteletlenségről, haragra gerjedt.
Hámán tele volt büszkeséggel, kapzsisággal és
irigységgel, csakúgy, mint Lucifer. És az, hogy Márdokeus nem hajolt meg
előtte, nem fért össze a jellemvonásaival. Hámán és Márdokeus olyan mélyen
különböztek, mint amilyen távol estek egymástól ősi vérvonalaik.
Hámán az amálekiták leszármazottja volt, a
zsidó nép ősi ellenségéé. Nem sokkal az után, hogy elhagyták Egyiptomot, Izrael
népét megtámadták az amálekiták, és maga Isten jelentette ki a hosszúra nyúló
ellenségeskedést a két nép között. Később Saul – Márdokeus felmenője – harcba
vonult Agág király és népe ellen. Saul nem hajtotta végre maradéktalanul, amit
Isten kért tőle. Emiatt ültette Saul helyére Dávidot az Úr. Az agágita Hámán
előtt való meghajlás az engedetlenség jele, és mélységesen megalázó lett volna
a benjáminita Márdokeus számára.
Hámán dühét nem csillapította volna csupán
Márdokeus halála. Büszkeségéért viselt bosszúja a Perzsiában élő összes zsidó
életét követelte. Sorsot vetettek, hogy melyik napra essen a zsidók
lemészárlása.
Anélkül, hogy megnevezné ellenségeit, Hámán a
királyságban szétszóródva élő különös emberekről beszél a királynak. És
nyilvánvalóan tekintet nélkül ezekre az emberekre, a király gondatlanul
átnyújtja pecsétgyűrűjét. Hámán megírja a törvényt, lepecsételik a király
gyűrűjével, és kézbesítik az egész királyságban. A rendelet nyers és hideg
nyelvezete a 13. versben sokkoló, és nem szabad elmennünk e szavak jelentése
mellett. Egyetlen zsidó – legyen az fiatal, öreg, gyermek vagy nő – számára sem
volt kímélet. Hámán még gáláns fizetséget (körülbelül 6 havi adóbevétellel
megegyező értéket) is felajánlott a királynak a zsidók elpusztításának
előjogáért.
E történet szoros párhuzamba vonható az
utolsó napok eseményeivel, amikről Jelenések 13. és 20. fejezeteiben olvasunk.
A halálos ítélet közzé tétetik, hogy megszabaduljanak Isten embereitől. Góg és
Magóg Isten ellenségeit szimbolizálják, és a rendelet szavai Agágtól
származnak. A jelenések könyve ennek a történetnek a megismétlődését
vetíti előre a végidőre a keresztények számára. Szerencsére Isten embereinek
története az ókori Perzsiában nem ér véget a 3. fejezetben. A nagy küzdelem
vége közeledik, és tudjuk, hogy egy boldog végnek nézünk elébe.
Jean Boonstra
Voice of Prophecy
Voice of Prophecy
Fordította: Kóczián
Ágnes
5 Mózes 16
Amint Mózes újra felidézi az élet és a vallás szabályait, néhány
jelentőségteljes ünnephez érkezik el.
A páska (húsvét) ünnepe egy különleges alkalom a kivonulás
tapasztalatára való visszaemlékezésre, amikor az ősi Izrael megszabadult az
egyiptomi fogságból. Ha vissza tudnak emlékezni arra, hogy honnan jöttek
(rabság), akkor jobb esélyük lehet arra, hogy értékeljék Istent és elfogadják
jövőbeni gondoskodását.
A hetek ünnepe a hála kifejezésének az alkalma Isten iránt a
búza aratásának elkezdéséért. Az újszövetségben ez az ünnep a Pünkösd (ApCsel
2:1; 20:16).
A sátoros ünnep az aratás végén, ősszel érkezik el, ez a
legnagyobb hálaadó ünnepség.
Az ismétlésbe közbeékelve olvashatjuk, hogy „adj önkéntes áldozatot”, mert ez mutatja azt, hogy mennyire
megáldott az Isten. Majd ismét: „senki se
jelenjék meg üres kézzel az Úr színe előtt, mindenki aszerint vigyen ajándékot,
amilyen áldást kapott Istenedtől, az Úrtól...” (9, 16. vers). Az elrendelt
bőkezűség szokatlan lehet manapság, de van egy hangsúlyos alapelv: csakis az
Istennek és a szükségben lévőknek való adás által űzhetjük ki magunkból az
én-központúságot.
„Édes Istenem, segíts bőkezűen adni neked és a szükségben
lévőknek!”
John Ash
Chinese Union Mission
Hong Kong
Chinese Union Mission
Hong Kong
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése