Ha valaki úgy
gondolja, hogy Dániel könyvének első hat fejezete kizárólag történeti leírás,
nincs igaza. Sokkal inkább próféciákkal keretezett történelem Júda királyainak
rövid uralkodásáról, Nabukodonozorról és az egyiptomi fáraóról.
Amikor Dániel később
megírta tapasztalatát, ami a könyv első fejezete lett, a legtragikusabb
tapasztalat akkor kezdődött, amikor Nabukodonozor eljött, és elhurcolta őt
Babilonba a Templom berendezési tárgyaival együtt (2. vers). A jó kinézetű és
intelligensnek mutatkozó fiatalokat, akik a király udvarában szolgálhattak, el
kellett vinni (4. vers). Dániel jóképű és okos fiatalember volt, ezért őt is
elvitték.
Dániel
visszaemlékezett arra, ahogyan őt és három barátját babiloni, asszír, sumér és
egyéb nyelvekre tanították, és ezen népek irodalmával megismertették. Naponta
le kellett ülnie barátaival nyelvtant és a különböző ékírásos szavak jelentését
tanulni, amelyeket a régészek a ninivei könyvtár szövegeiben megtaláltak.
A babiloni egyetem
három éves volt (5. vers). A legjobb matematikusok,
csillagászok, történészek, irodalom tanárok oktatták Dánielt és barátait minden
nap. Aztán babiloni neveket kaptak. Dániel neve azt jelentette, hogy „Isten a
bírám”, de a Baltazár nevet kapta, ami a hatalmas babiloni Istenre, „Bél”-re
utalt, azért, hogy megalázza ezt az újonc tanulót. Ananiás neve azt jelentette,
hogy „Isten jóságos”, de a parancsnok Sidrákra változtatta. Misáel nevének
jelentése „az, aki Istenhez tartozik”, amit Misákra változtattak. Azariás azt
jelentette, hogy „Jahve megsegít”, amit Abednégóra változtattak. Ezek a
babiloni nevek így vagy úgy, de arra utaltak, hogy ők a babiloni istenek
szolgái. Ez nagy megaláztatást jelentett a héber fiataloknak.
Dánielnek és
társainak a király asztalánál kellett étkeznie, ami számukra gondot jelentett.
Dániel nagyon élénken visszaemlékezett rá, amikor később erről írt. Azzal
találták szembe magukat, hogy olyan dolgokat egyenek, amit a babiloni király
szeretett. Azért, hogy jobban megértsük a helyzetet meg kell kérdeznünk, hogy
mit evett a babiloni király. A válasz jó forrása lehet a homéroszi szöveg,
amelyben egy jövendőmondó elmondja a királynak, hogy mit egyen és mit ne egyen
az év 360 napjának bizonyos napjain. Ez a szöveg feljegyzi, hogy a király
disznóhúst, marhahúst és halat evett. Egy korábbi szöveg ráadásként a mogyorós
pelét is tartalmazza (NÍG.GIG).
Dániel és társai
bajban voltak. Hitpróbáló döntések előtt álltak, és gyorsan kellett dönteniük.
A király bort is ivott (8. vers) és Dániel tudta, hogy az alkohol és a tanulás
nem illenek egymáshoz. Amikor a Biblia negatív módon viszonyul a borhoz, akkor
ez az alkoholos borra vonatkozik, amikor pozitívan, akkor a mustra és a
szőlőlére. Jeremiás siralmai 2:11-12-ben a kisgyermekek kenyeret és bort kértek
anyjuktól. Melyik anyuka adna alkoholt kisgyermekének? „Ha uralkodóval együtt ülsz le enni, jól gondold meg, mi van előtted”
(Péld 23:1 – új prot. ford.). „Ne kívánd jó
falatjait, mert csalétek az!” (Péld 23:3 – új prot. ford.). „Ne nézd a bort, hogyan vöröslik, hogyan
gyöngyözik a pohárban. Bizony simán lecsúszik az! De végül megcsíp, mint a
kígyó, megmar, mint a vipera. Szemed zavaros dolgokat lát, te magad pedig
összevissza beszélsz” (Péld 23:31-33 – új prot. ford.).
Édesapja szavai
visszhangozhattak Dániel fülében, ahogy otthon ilyen szövegeket olvashatott
neki, ezért „elhatározta, hogy nem
szennyezi be magát a király ételével és azzal a borral, amit ő szokott inni”
(8. vers). Dániel édesapja a reggeli áhítatokon a szent Írásokból olvasott fel
neki, és ezek segítették Dánielt abban, hogy ilyen józan döntést hozzon. „Egy
árucikk lehetek a babiloni király számára, de a lelkem és az elmém soha!”
Istennek tetszett Dániel döntése, és megáldotta az Istenben való hitben megtett
lépéséért. A főudvarmester megkedvelte őt (9. vers). Dániel azt kérte, hogy ő
és társai vegetáriánus ételt kapjanak és vizet. Kérését teljesítették és
zöldségeket kaptak (16. vers). Isten elégedett volt a négy fiatalemberrel és
adott nekik bölcsességet és értelmet a tudományok minden ágazatában, és ezen
felül is kaptak bölcsességet, Dániel megkapta az álmok és látomások
értelmezésének a képességét is (17. vers).
Amikor a vizsga
elérkezett, és Nabukodonozor elbeszélgetett velük, senkit sem talált hozzájuk
hasonlót, ezért azonnal alkalmazásba vette őket (20. vesr). Mivel Isten
értelmet és bölcsességet adott nekik, Nabukodonozor tízszerte jobbaknak találta
őket, mint az addig szolgálatában levő mágusait és varázslóit (20. vers). Dániel
azzal fejezi be személyes történetét, hogy elmondja: Babilonban szolgált Círus
király első esztendejéig (21. vers), ami Kr. e. 538-ban volt. Ha 16 éves volt
fogsága kezdetén, 83 évesen fejezte be karrierjét. Héberül írt, mert így
közölhette az otthoniakkal egyetemi és egyéb babiloni tapasztalatait.
Drága Istenünk!
Dániel önmagáról szóló története nem zár ki téged. A te
kezed előtte, mellette és mögötte volt minden időben. Vágyunk arra, hogy
bennünket is ugyanígy átölelj, élő Istenünk, hogy mi is jó döntéseket hozzunk
meg azzal, hogy hitben kiállunk melletted! Ámen.
Koot van Wyk, DLitt et Phil; ThD
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése