Ebben a fejezetben
Dániel előhúz a babiloni archívumból egy írott beszámolót, amely Nabukodonozor
bizonyságtevését tartalmazza. Ez egy lesújtó, fájdalmas bűnvallomás, és mégis
egy örömteli tapasztalat arról, ahogyan Dániel Istene őt meggyógyította.
Lefordította arám nyelvre és elhelyezte az archívumban, hogy a következő
nemzedék uralkodói is tudomást szerezzenek a történtekről.
Nabukodonozor egy
bűnben élő ember volt, és nagyon durván viselkedett a leigázott alattvalókkal
(24. vers). Amikor Dániel a királyi udvarban volt, Isten egy álmot adott Nabukodonozornak,
amely átvezette őt a halál árnyékának völgyén, míg meg nem látta saját
gonoszságát, és magasabbra jutott, amikor onnan kijött, mint ahol korábban
volt. Olyan hivatalos megfogalmazásban kezdi beszámolóját, ahogyan a hasonló
ősi feljegyzésekben szokásos volt (Dán 3:31-től 33-ig - egyes bibliamagyarázók
úgy vélik, hogy a 4. fejezet története a 3. fejezet 31. versénél kezdődik -
fordító megjegyzése). Amikor a megpróbáltatás véget ér, Dániel Istenét dicsőíti
védelméért és gondoskodásáért.
Amikor minden rendben
volt az életében, egy különös álmot látott (1-2. vers). Nabukodonozor egy fa
volt, amelynek a csúcsa az eget érte, és minden állat és madár örült a
védelmének és gyümölcsének. Az álmot senki sem tudta értelmezni (4. vers).
Végül behívják Dánielt, aminek a babiloni neve Baltazár volt (Bél egy babiloni
Isten volt, ami azt jelentette, hogy „Úr”, a Belet pedig a női változata, ami „Úrnőt”
jelentett).
A fa magas (7. vers),
gyönyörű, gyümölcsöző volt, és nagyszerű árnyékot és oltalmat biztosított (9.
vers), Nabukodonozort és birodalmát jelképezve. Babilon az akkori világ „kenyereskosara”
volt. Álmában Nabukodonozor egy „szent angyalt” látott leszállni a mennyből
(10. vers), aki azt parancsolta, hogy a fát vágják ki (11. vers). A töve
azonban gyökerestül a földben maradt, a madarak és állatok elmenekültek, ami
azt jelentette, hogy a különböző országok képviselői kivonultak az országból.
Nabukodonozor, mint a
fa töve kint a természetben élt a vadállatok között (12. vers). Az angyal
kihirdette Isten üzenetét, hogy Nabukodonozor értelme elváltozik emberiből
állativá. Sokkal alacsonyabb lett az értelmi szintje (IQ-ja), talán olyan, mint
egy majomnak (13. vers).
Az isteni üzenet egy
idői elemet is tartalmazott: „hét idő
múljék el felette”. A babiloniak a hatos számrendszert használták, a
tízessel felváltva, de honnan származott a „hetes”? A modern tudósok számára ez
az egyik legnehezebb kérdés, hogy miért nyűgözte le annyira a mezopotámiaiakat
a hetes szám? Isten számára nem szokatlan a hetes szám használata egy időszak
megállapításában. A teremtés hét nap alatt történt és a szombat a hetedik nap.
Az említett „hét idő” nem volt idegen Nabukodonozornak és Dánielnek. A
hemerologiák olyan szövegek voltak, amelyeket a babiloni palota jövendőmondói
használtak azért, hogy elmondják a királynak, hogy mit üzennek az istenek, hogy
mit tegyen és mit ne tegyen egy napon (hemera). A jövendőmondóknak „egy idő”
egy 360 napból álló évet jelentett.
Nabukodonozor is
tudta, hogy amikor az „idő” szót használták, az egy teljes évet jelentett.
Ezért Dániel nem kellett, hogy elmagyarázza a kifejezést Nabukodonozornak.
A gond nem az volt,
hogy Nabukodonozor nem tudta, hogy mennyi ideig fog tartani ez az időszak,
hanem az, hogy a tudósok és magyarázók évszázadokon át nem tudták, hogy mit
kezdjenek a „hét idővel”. Egyesek úgy gondolták, hogy hét évszakot jelöl. A
kálvinista kommentár szerzője azt mondja, hogy Kálvin szerint ez egy
meghatározatlan számot jelentett. Tehát miért jelentene a „hét idő” hét
évet?
Nabukodonozor tudta,
hogy Dánielben a „szent isteneknek lelke
van” (15. vers). Csak annyi volt a probléma, hogy ő fel akarta ölelni az
összes istent. A 16. verstől Dániel a tőle telhető legdiplomatikusabb és
legelővigyázatosabb módon értelmezi az Istentől kapott álmot (21. vers). A
végén pedig Dániel néhány tanácsot is ad (24. vers) azt javasolva, hogy
Nabukodonozor bánja meg bűneit, egyébként ez a katasztrófa biztosan
bekövetkezik azért, megtudja, hogy a lehelete és az élete honnan származik (22.
vers).
Amikor Dániel
otthagyta az udvart, pontosan „egy idő” azaz „tizenkét hónap” telt el, és semmi
sem történt (26. vers). Nabukodonozor elfelejtkezett Isten szaváról és a hitből
gondatlanságba és önfelmagasztalásba váltott át, pontosan úgy, ahogyan Lucifer
is a mennyei lázadásban (27. vers). Egy napon, amikor Nabukodonozor a palotája
tetején sétált, nem egy mennyei angyal, hanem maga Isten szólította meg őt, és
elmondta neki, hogy az uralom elvétetett tőle (28. vers). A változás azonnal
beállt, és Nabukodonozor elhagyta a palotát, hogy az állatok között éljen a
természetben (30. vers). Ahogyan láthatjuk, az önfelmagasztalás valójában
önpusztítás.
Hét év után
Nabukodonozor felemelte a tekintetét az égre (31. vers) és dicsőítette,
magasztalta, áldotta és elismerte Isten fenséges lényét. Az értelme azonnal
visszatért, a trónját is visszakapta és még hatalmasabb lett, mint előtte (33.
vers). Nem kérdéses, hogy Isten „azokat,
akik kevélységben járnak, megalázhatja” (34. vers).
Drága Istenünk!
Nekünk is gondunk van azzal, hogy magunknak tulajdonítjuk
jó cselekedeteinket és beszennyezzük azokat gondolataink hatalmi játékával.
Segíts, hogy tekintetünket Jézusra szegezhessük, aki megszabadíthat bennünket
önmagunktól. Ámen!
Koot van Wyk, DLitt et Phil, Th.D.
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése