A
hűség, az igazság, a szeretet és Isten ismeretének híján Izrael népe közt egyre
inkább elharapózott a hazugság, a gyilkosság és a lopás. Isten látta, hogy a
bűnbánat nélküli jólét nem tesz jót népének (3. vers). Az északi országrész,
Izrael első királya aranyborjúkat készített, állítólag azért, hogy a nép azok
előtt imádja Izrael Istenét. Akháb király és felesége, Jézabel bevezette a
Baál-kultuszt Izraelben. II. Jeroboám idejében az aranyborjakat és Szidon Baál
istenét is imádták. A hamis papoknak tudniuk kellett, hogy Isten akarata
nemcsak az izraelitákra vonatkozik, de ők nem törődtek Istennel. Nem léviták
voltak, hanem I. Jeroboám, az első északi király választotta ki őket a nép több
törzséből (1Kir 12:31). Jónás próféta könyörgésére Isten megengedte Izrael felvirágzását,
de minél jobban ment a soruk, annál inkább elmerültek a bűnben. (7. vers).
A 10-14. versekben
Hóseás a gonosz Baál-kultuszt írja le. Szertartásaikon vallási prostitúciót
gyakoroltak, azt remélve, ezzel rávehetik Baált, hogy megáldja őket, növelje
jószágállományukat és termésüket. Isten abban a reményben állítja le jólétük növekedését,
hogy megbánják bűneiket és felhagynak a rossz cselekvésével (10. vers).
Áron és az izraeliták
népe jut erről eszünkbe, akik dalolva táncolták körül az aranyborjút (2Móz
32:18-19), és bor ittak, ami „elveszi az
észt.” (11. vers). A kánaániták és a
mezopotámiaiak vallása alapjában véve termékenység-kultusz volt. Női és férfi prostituáltak szolgáltatásait
ajánlották az ellenkező nemű bálványimádóknak. És amikor több templomi
prostituáltra volt szükségük, a hétköznapi hívők leányait és hitveseit is
templomi szolgálatra kérték fel (13-14. vers).
Isten az ő népe másik
feléért, Júdáért is aggódott. Meg akarta óvni Júdát az aranyborjú és Baál
kultuszától valamint az északi testvérnép, Izrael befolyásától. (15. vers).
Gilgál, Béthel és Dán voltak észak-Izrael vallási ceremoniális központjai. E
templomok mindegyike a „bajok temploma” volt.
Béthelt Beth-aven-nek nevezték, ami azt jelenti, hogy „a bajok temploma”,
vagy a „gonoszság háza”.
Isten nem tudott egy
ilyen bálványimádó, parázna népet sajátjának tekinteni. Bűnbánat nélkül élték
világukat. Szerették a paráznaság kultuszát és a termékenységi prostitúciót. Az
isteni ítélet azonban, amit itt a szélvész jelképez, el fog jönni rájuk (19. vers).
Bárcsak jobban megértenénk Isten türelmét, és szeretettel engedelmeskednénk
neki!
Yoshitaka Kobayashi, Ph.D.
Japán
Japán
Fordította: Csala Beáta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése