Ebben a fejezetben
Dániel áttér a történelemről a próféciákra. Ez nem úgy történt, hogy Dániel
élete végéhez közeledett, és mint idős ember elkezdett álmokat és látomásokat
látni, ezért az utolsó hét fejezet tele van az ő saját álmaival. Ezek az álmok
Istentől származtak.
Ahogy a korábbi
fejezetben láttuk, Nabonidus, Nabukodonozor fia elhagyta Babilont, hogy egy
másik városban lakjon, ahol saját vallásának hódolhatott. Mindent átadott
fiának, Belsazárnak, aki Nabukodonozor unokája volt. Abban az évben egyik
éjszaka Isten egy álmot adott Dánielnek, amely több részletből tevődik össze.
Egészen furcsa testfelépítésű állatok jöttek fel a nagy tengerből az ég négy
szele felől (1-3. vers). A vadállatok oroszlánra, medvére, párducra hasonlítottak,
és volt egy negyedik is, ami semmilyen ismert állatra sem hasonlított. Az
állatok időrendben érkeztek, egyik a másik után (4-7. vers). Ahogy Dániel a
negyedik, szarvakkal rendelkező rettenetes állaton tűnődik, „egy másik kis szarv emelkedett ki közülük,
az előző szarvak közül pedig három letört előtte” (8. vers - új prot.
ford.).
Az első, oroszlánhoz
hasonló állatnak szárnyai voltak, de azokat kitépték, majd szárny nélkül
felemeltetett a földről, és lábra állt, mint egy ember és Isten emberi szívet
adott neki. Ezek az állatok végzik a tevékenységüket, de nem Isten tudta és
beavatkozása nélkül. A medve kinézetű állat nem maga feküdt az egyik oldalára,
hanem „az egyik oldalára fektették” (angol fordítás). Azt tette, amit neki egy
Felsőbb Hatalom parancsolt. A párduchoz hasonló állatnak „hatalom adatott”, így tehát a történelem és politika nem csupán
egy ember alkotta mű. A negyedik állat egy üldöző hatalom, amely széttaposta és
felfalta áldozatait. A kicsiny szarvnak, amely a 10 között nevekedett „emberhez
hasonló szemei voltak, és nagyokat szóló szája” (8. vers).
Az állatok után
Dániel felállított királyiszékeket látott, és egy másikat is, amelynek
tűzkerekei voltak és az Öregkorú ült azon (9. vers), aki nem más mint maga
Isten. Isten az, aki meghatározza a vadállatok tevékenységének és létezésének
idejét (11-12. vers). Dániel megtanulta, hogy Isten támaszt és dönt
birodalmakat. Egyeseknek megengedi, hogy tovább létezzenek, másoknak meg, hogy
megszűnjenek létezni. Megfosztatnak hatalmuktól, és ezt a megfosztást a
mennyben döntik el. A negyedik állat a nagyokat szóló szájával végül
megsemmisül. A végrehajtó ítéletben, amit Dániel látomásában látott, úgy
döntöttek felőle, hogy tűz által végleg megsemmisüljön. Ez nemcsak a római
birodalmat jelenti, hanem utódját, a Szent Római Birodalmat is.
Ezen a ponton Dániel
nagyon összezavarodott, és aggasztotta a mennyei ítélet jelenete, ezért odament
„egyhez az ott állók közül” és megkérdezte mindezek jelentését (15-16. vers),
aki megmondta neki, hogy miután ezek a vadállathoz hasonló birodalmak
megszűnnek létezni, a magasságos egek szentjei örökre átveszik az országot
(17-18. vers).
Ez nem a fogságban
lévő, pszichikailag kimerült Dániel utópiája az örök békességről. Ez a jövő
történelme, amelyet az Úr látomásban elvonultatott Dániel szeme előtt egy
hosszú éjszakai álomban. Dániel szomorú volt és egy kicsit összezavarodott is a
negyedik állat miatt, ezért többet akart tudni róla (19. vers). Különösen a
kicsiny szarvról akart többet megtudni, aki kérkedően beszélt (20. vers).
Dániel látta, hogy a kicsiny szarv háborút indít a szentek ellen (21. vers). Ez
az üldözés a mennyei ítélet bekövetkeztéig fog tartani, addig, amíg el nem jön
az Öregkorú, és le nem győzi az elnyomót (22. vers).
A szenteknek kedvező
ítélet csak a mennyei vizsgálati ítélet után következik be, akkor, amikor az
idő eljön és a magasságos egek szentjei veszik az országot, de nem előtte. A
kis szarv jelentését elmagyarázzák Dánielnek (25. vers): sokat szól majd a Felséges
ellen, üldözi a szenteket, és megpróbálja megváltoztatni az időket és a
törvényt. Ez az üldözési korszak Justinianus császár uralkodásának idején
kezdődött el, és ennek az időtartamát úgy adja meg a látomás, hogy „ideig, időkig és fél időig”, ami egy olyan
kifejezés, amit a kumráni szövegek megőriztek. Az „idő” kifejezés 360 napot
jelöl, az „idők” 360 nap x 2 és a „fél idő” 180 napot. Ezeknek a számoknak az
összege 1260 nap, minden napért egy év, vagyis 1260 év. Dániel próféta
matematikája azonos Jánosnak a Jelenések könyve 12:6 matematikájával, amely
konkrétan kimondja az 1260-as számot.
Az írnok, akinek
Dániel saját jegyzetéből diktál, az utolsó versnél abbahagyja az arám nyelvet,
ahogy a kumráni szövegekben is láthatjuk. A 8. fejezetnél visszaáll a héberre,
és így ír a könyv végéig.
Drága Istenünk!
Dániel nem mondhatta el, és nem írhatta le a jövő
történetét anélkül, hogy ne látta volna meg a te kezdet az események
változásaiban. A mi napjainkban is a te karod vezeti a hűséges maradék magvát,
hogy ne váljon a gyom maradékává. Vezess Urunk! Ámen!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése