Dániel
ebben a fejezetben felidézi a Babiloni birodalom utolsó éjszakáját. Ekkor 83
éves lehetett és túlélte az összes híres babiloni uralkodót. Nabukodonozor
családja minden egyes tagja így vagy úgy, de érintkezésbe került az igaz Isten
vallásával, beleértve természetesen Nabukodonozort is, aki Belsazár nagyapja
volt, nagyanyját Addu-Gupi-t, fiát Nabonidust, aki trónját átadta fiának
Belsazárnak és elvonult Témába, hogy ott lakjon, és Szin holdistent imádja.
Amikor Besazár
átvette Babilon trónját, világi módon kívánt uralkodni, mindenféle vallástól
mentesen, csak lakomázni akart minden éjszaka. Az egyik ilyen lakomáján minden
hivatalnoka jelen volt, és amint iszogattak és a bortól jókedvük lett,
elrendelte, hogy hozzák elő a jeruzsálemi templom edényeit, hogy ő és háreme azokból
igyanak (1-2. vers). Erősen ittas állapotukban elkezdték dicsőíteni az arany-,
ezüst-, réz-, vas- és faisteneket. Minden ország, majdnem minden istenének
szobrát a király elé hozták. Az ékírásos szöveg tanúsága szerint Márduk, a
hivatalos babiloni vallás papjait ez hidegen hagyta. Miközben Nabukodonozor
családjának a tagjai nagyon vallásosak voltak, Belsazár filozófiája az volt,
hogy „együnk, igyunk és vigadjunk, mert holnap úgyis meghalunk”. Eltékozolt
élete fényesen bizonyította ezt az elvet.
Dániel nem volt ott
azon az éjszakán. Hirtelen egy kéz jelent meg és egy szöveget írt a falra.
Belsazár látta ezt és halálra rémült. Gyermekkora óta hallgatta azokat a
történeteket, amelyek nagyapjával történtek, úgymint az állóképről szóló álom,
a tüzes kemence története, az elmezavar és a gyógyulás története, valamint
Isten szerepe a világ eseményeiben. Mivel csak hallotta a történeteket és ő
maga nem tapasztalt meg semmit, kételkedővé vált és csak a szórakozással törődő
gondtalan gazdag ember életét élte. Belsazár elkezdte szórni a pénzt, és annak
ellenére, hogy kezdetben az ország gazdasága stabil volt, nem kellett sokat
várni amíg a birodalom gazdaságilag ingataggá vált. A játékok, alkohol és a
lakoma volt állandó napirenden nap.
Belsazár azt
gondolta, hogy egy szellem kezét látja és mérhetetlenül elkezdett remegni (6.
vers). A tudósokat hívták, hogy leleplezzék a titkot, de nem tudták (7-8.
vers). A királynő szintén tudott Dániel udvarban betöltött szerepéről (22.
vers), úgy ahogy Belsazár is, aki „mindezt jól tudta”. A különbség csak annyi
volt, hogy a királynő józan volt, és ő mondta a királynak, hogy hívják Dánielt
(10-12. vers). Hízelegve ezt mondta a királynak: „Király, örökké élj!” (10. vers). Aztán behívták Dánielt (13. vers).
Dániel nem látta mindezt, hiszen nem ülte végig az eseményeket, nem mosolygott
a részeg közönségre, nem himbálta magát az énekükre, nem dicsőítette hangosan
fém- és faisteneiket, amelyeket készítettek.
Belsazár
bíborpalástot és arany nyakláncot ígért Dánielnek és azt, hogy harmadik lesz,
mint uralkodó az országban. Az apja Nabonidus volt az első, Besazár maga a
második és Dániel a harmadik, ha meg tudja fejteni az írást. Dániel azt mondta,
hogy az ajándékait adja másnak. Azokat a szavakat sem kihagyva, amelyek sértőek
lehettek volna Belsazár számára, elmondta mindazt, amit Nabukodonozor családja
nagyon jól tudott. Dániel emlékeztette őt nagyapja elmezavarára, mivel Isten
meg akarta tanítani neki az alázatosság leckéjét (19-21. vers). Dániel elmondta
neki, hogy az ellenkezőjét teszi annak, amit a nagyapja tett. Felmagasztalta
magát az egek Istenéig (Luciferhez hasonlóan a mennyei lázadásban), és
gondatlanul és felelőtlenül előhozta a jeruzsálemi templom edényeit és azokból
ittak. „Az Istent pedig, akinek kezében
van a te lelked, és előtte minden te útad, nem dicsőítetted” (23. vers).
A felírat így szólt:
„MENE, MENE, TEKEL, UFARSZIN” (25. vers). Mene (vagy manû) egy közismert
babiloni szó a „számolásra”. Az ufarszin (vagy parashu) szó szintén egy közismert
kifejezés volt, ami azt jelentette, hogy kettéosztani, vagy vágni. A tekel
valószínűleg a sékelre utalt, amit az értéke megállapítása érdekében megmértek.
Ez az értelmezés azzal volt egyenértékű, mintha babiloni nyelven azt mondtuk
volna, hogy a birodalom elbukott. Tehát Dánielt bíborpalástba öltözették, és harmadik
uralkodónak kiáltották ki (29. vers).
Azon az éjszakán a
méd Dárius megközelítette Babilon kapuit és – úgy tartják –, Márduk papjai
szándékosan nyitva hagyták neki a folyókapukat. A perzsa Círus, akitől
Nabonidus félt, csapatait Babilontól északra vezette. Így a méd Dárius azon az
éjszakán bevette Babilont és foglyul ejtette Belsazárt (30. vers). A méd Dárius
nevet később kapta és így utal rá a 6. fejezet is, és majdnem teljes két évig
uralkodott, mielőtt a perzsa Círus uralomra került volna. Nabonidus holdistene
nem tudta túlszárnyalni Dániel Istenét, és megakadályozni azt, hogy Círus
átvegye az uralmat Babilon felett, ahogy Ézsaiás 45. fejezet első verseiben
megjövendölte.
Drága Istenünk!
Mi nem akarunk valláspolitikai játékot játszani, mint
Nabonidus, vagy a világi szórakozást hajszolni, mint a fia, Belsazár. Adjad,
hogy merjünk olyanok lenni, mint Dániel, megtartani hitünket, és mindenféle
tétovázás nélkül, bátran kiállni ügyed mellett! Ámen!
Koot van Wyk, DLitt
et Phil; ThD.
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése