Círus
tábornoka Gobryas (akit a feliratok Ug-ba-ru vagy Gu-ba-ru néven is említenek)
volt az, aki megölte Besazár királyt Babilonban, azon a bizonyos éjszakán. Bevonult
Babilonba, amikor az Eufrátesz vízszintje a legalacsonyabb volt, és a város
kapui nem voltak bezárva. Ezután Círus kiterjedt hadjáratokat folytatott, és
nem is tért vissza, csak egy hónap múlva. Tábornokát ideiglenesen trónra
helyezte és a méd Dárius uralkodói nevet adta neki (1. vers).
Kiváló stratégaként
uralkodásának első évében Dárius kinevezett 120 kormányzót országa fölé. Dániel
arámul írt, de nem lehet nem észrevenni a perzsa szavakat, amelyeket használt,
mert Babilon egy kozmopolita város volt, és ez így volt akkor is, amikor a
médek és perzsák átvették az uralmat.
Isten segítségével Dániel
kiváló államférfi lett, „mivelhogy
rendkívüli lélek volt benne” (3. vers). A király után legmagasabb rangú
három tiszttartó egyike lett. Sikerei miatt a másik kettő megpróbált ürügyet
találni benne, hogy bevádolhassák (4. vers). Azonban nem találhattak, mert nem
volt korrupt, hanyag, hanem végtelenül megbízható. Törvényesen semmit sem tehettek
ellene, ezért a vallás területén próbálkoztak (5. vers). Meggyőzték a királyt,
hogy adjon ki egy rendeletet és pecsételje le, hogy ne lehessen visszavonni,
hogy aki valamely istenhez vagy emberhez imádkozik 30 napig Dáriuson kívül, az
oroszlánok vermébe vettessék (7. vers). Ez volt az 1/12-ed része a 360 napos
naptáruknak, amely azt írta elő, hogy a király mit tegyen, és mit ne tegyen az
év bizonyos napjain, hogy elkerülhesse az istenek haragját.
Amikor Dániel
tudomást szerzett a rendeletről, kinyitotta az ablakát és naponta háromszor
imádkozott Istenhez, pontosan úgy, ahogyan korábban is tette. Úgy döntött, hogy
nem fog változtatni (10. vers). A két tisztviselőtársa tanúja lehetett „illegális”
vallásos cselekményének (11. vers). Ők tudták, hogy a médek és perzsák
törvényét nem lehet visszavonni (12. vers). Ezért Dániel ellen fordultak, mint
aki napjában háromszor imádkozik, ami törvényellenes (13. vers). Mi tudjuk,
hogy a szüntelen imádság és áhítat a sikeres lelki élet titka.
Nagyon elszomorodott,
amikor megtudta, hogy mi történt, mert Dániel a legjobb barátja volt, és akkor
83-84 éves lehetett (14. vers). Napestig próbálkozott, hogy megmentse, de nem
tudta. Ekkor a főemberei emlékeztették a királyt arra, hogy a törvényt nem
lehet visszavonni (15. vers). Ezért arra kényszerült, hogy kiadja a parancsot,
hogy Dánielt dobják az oroszlánok vermébe. Miközben ezt tették Dárius ezt
kiáltotta Dánielnek: „A te Istened,
akinek te szüntelen szolgálsz, ő szabadítson meg téged!” (16. vers). Aztán
egy követ tettek a verem nyílására, és lepecsételték a király és főemberei
pecsétjével (17. vers). Ily módon a főemberek ellenőrizhették a királyt, és a
király is ellenőrizhette őket.
Azon az éjszakán nem
jött álom a király szemére, nem evett és nem szórakozott (18. vers). Dárius
látta, amint a nap felkel, és az első sugaraira a veremhez sietett, hogy lássa,
mi történt (19. vers). Hangjában fájdalommal kiáltott Dánielnek, hogy megtudja
vajon Isten szolgája életben van-e még: „a
te Istened, akinek te szüntelen szolgálsz, meg tudott-é szabadítani téged az
oroszlánoktól?” (20. vers).
Dárius legnagyobb
örömére (23. vers) Dániel Istent dicsőítette, aki az életét megmentette. Az
Istenben való bizalma megvédte őt a oroszlánok mindenféle ártásától (23. vers).
A szerepek kicserélődtek, mert a vádolókat, feleségeiket és gyermekeiket dobták
be a verembe, akiket összezúztak és megettek az oroszlánok (24. vers).
A mi napjainkra szóló
alkalmazásként el tudjuk mondani, hogy az egyházi vezetők a helyi gyülekezet
szintjétől fölfele gyakran belekerülnek a kritizálás vermébe, de amikor
Istenben bíznak, nem szenvednek hosszantartó érzelmi sérüléseket. És ahol
törzsi rendszerek működnek kiterjedt családokkal és a törzs vezetője a király
ellen van, akkor az egész törzs gyanús lesz. Még akkor is, ha a tulajdonképpeni
elkövetőt elfogják és kiiktatják, az egész törzs gyanú alatt marad, mivel ők
egy pókhálóhoz hasonló hálózat részei.
Miután Dánielt
kihozták az oroszlánok verméből, Dárius egy rendeletet írt, hogy mindenki félje
és tisztelje Dániel Istenét „mert ő az
élő Isten, és örökké megmarad, és az ő országa meg nem romol, és uralkodása
mind végig megtart” (25-26. vers). Ezt a rendeletet elhelyezték az
archívumba, a sorra következő méd és perzsa uralkodók számára. Dárius
bizonyságot tett arról, hogy Isten az, aki megment és megszabadít, jeleket és
csodákat tesz mennyen és földön (27. vers).
Ebben és a következő
évben Dánielnek jól ment dolga, azután Círus átvette az uralmat Dáriustól. Az
utolsó információnk Dánielről Círus uralkodásának 3. évéből (Kr. e. 536) való,
amikor a 10. és 11. fejezet hosszú látomásait kapta az egymást követő
birodalmakról egészen a vég idején való feltámadásig.
Drága Istenünk!
Maradékod magvát naponta a kritizálás vermébe vetik, és
szenved a rosszindulatú pletykától és hamis vádaskodástól. Istenünk, védd meg
ezeket a Dánieleket és Daniellákat! Szent nevedben imádkoztunk! Ámen!
Koot van Wyk, DLitt et Phil, ThD.
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése