Dániel látomásokat
kapott az egymást követő hatalmak felemelkedéséről és bukásáról a történelem
különböző szakaszaiban, saját idejétől kezdve egészen a feltámadásig. Babilon
bukása utáni első évben minden tőle tehetőt megtett, hogy segítse a méd Dáriust
a kormányzásban (1. vers). Azonban egy idő után jöttek a görögök Nagy Sándor
irányításával (3. vers), és utánuk mások (4. vers).
Az olvasónak meg kell
érteni azt, hogy amikor Dániel az ő jövendöléseiben történelmi eseményeket
sorol fel, a feladatunk az, hogy a történelemben kutassunk, és találjunk olyan
megbízható adatokat, amelyek alátámasztják az egyes eseményeket. Ha az általad
használt kommentár Antiochusnak tulajdonít sok dolgot, akkor rossz kommentárt
használsz. Dániel északi és déli királyokról beszél (5. vers). Mielőtt az
értelmezésbe belekezdenénk, jegyezzük meg, hogy az északi és déli király nem
mindig jelöl földrajzi irányokat. A birodalmi hatalom egyik birodalomról a
másikra helyeződött át.
Dániel Babilontól
keletre, a Tigris folyó partján van, és ez az a hely, ahonnan nézve az említett
északi és déli irány esik. A Pax-Hellenica, vagy görög béke folytatódott addig,
amíg a Pax-Romana vagy a római béke helyére nem lépett (13-14. vers). Innen
kezdve a 20. versig a fejezet a római birodalommal és tetteivel foglalkozik.
Úgy tűnik, hogy a 21. versben Dániel Justinianus császárra gondol, aki 538-ban
megváltoztatja pénzérméin szereplő portréját katonáról teológusra. Ő volt az,
aki szövetségre lépett a Pax-Vaticana-val, amely egy új világrendet képviselt.
Justinianus és felesége Theodora politikai párbeszédbe kezdett a pápákkal és
teológusokkal (23. vers). Politikai célból adományokat osztottak és templomokat
építettek (24. vers). Justinianus afrikai hadjáratairól beszámol életrajzírója
Procopius történész és maga Dániel is (27-30).
Vallási hatalom is
színre lépett, hogy „megfertőztesse a szenthelyet, az erősséget, és
megszüntesse a mindennapi áldozatot”. Ezt azt jelenti, hogy felállítják a
„pusztító utálatosságot”, amely emberi tettekkel fogja helyettesíteni Krisztus
engesztelő áldozatát (31. vers). Dániel tudta, hogy hol van a történelemben,
mert ezeket a kifejezéseket korábban is használta. A római egyház intézménye „gonoszul cselekszik a szövetség ellen”
(32. vers). De lesznek olyan emberek, mint a valdensek, albigensek, hugenották
és anabaptisták, akik ismerik Istenüket és akik bátor tetteket hajtanak végre
(32. vers).
Dániel ugyanazon a
lelki alapon áll, mint János Jelenések 13. fejezetében, amikor az első
fenevadról beszél. Az egyetlen különbség az, hogy miközben János az utolsó idők
vallási jeleiről beszél, Dániel a birodalom világi történelmi jeleiről beszél
és arról, amit a maradék tenni fog. Jánoshoz hasonlóan, aki Jelenések 12:6,
14-ben azt mondta, hogy az üldözés 1260 évig fog tartani, Dániel is úgy látta,
hogy a fegyver és tűz, fogság és rablás sok napig fog eltartani (33. vers).
A hűségesek egy kis
segítséget kapnak a Reformációtól (34. vers), és aztán a vég ideje elkezdődik.
1798-ban a pápát letartóztatják, és a fogságban meghal. Ezt a „halálos sebet” a
menny rendelte el (35. vers). Egyesek azt gondolják, hogy ez a prófécia a
jövőben fog teljesedni. Azt, ami a történelem folyamán megtörtént,
metaforákkal, szimbólumokkal és jelképes beszédekkel helyettesítik.
Az USA felemelkedést,
amit János a második fenevad képével szemléltet Jelenések 13-ban, Dániel úgy
írja le, mint aki „felmagasztalja magát minden isten felett”, a katonai hatalom
istenét imádja, és sok barátot és szövetségest szerez magának (36-39. vers). Az
USA-nak sok hajója lesz, barátságosan bevonul Izrael földjére, és kezet fog
Egyiptommal (40-43. vers).
Mi most a történelem
és prófécia ezen pontján állunk, és meg kell várnunk, hogy mit tartogat a jövő,
és mi fog történni. Vajon a mai nemzetek az USA-t fogják követni, ahogy azt a
43. vers sugallja? Vajon az USA át fogja helyezni a nagykövetségét Tel Avivból
Jeruzsálembe, ahogy a 45. vers jelzi? Ezt jelentené az, hogy „felvonja az ő sátor-palotáját a tengerek és
a dicső szent hegy között?” (46. vers). Ez egy új világrendet feltételezne
sok nyomorúsággal, amit meg is említ a 12. fejezet 1. versében mielőtt Jézus
eljönne.
Óvatosságra intő
megjegyzés: Egyházunknak nincs hivatalos magyarázata a 36-45. versekre, de
amivel rendelkezünk, az a legjobb, amit jelen kutatásokkal el lehet érni. Szem
előtt kell tartanunk azt a tényt, hogy ezek a jövendölések a jövőben fognak
teljesedni.
Drága Istenünk!
Vajon nem ezek azok a
nagyszerű idők, amelyekre vártunk? Adj nekünk is megértést, úgy, ahogy
Dánielnek is adtál, hogy megértse Jeremiás próféciáját a 70 esztendőről!
Alázatosan imádkozunk ezért. Ámen!
Koot van Wyk, DLitt et Phil, ThD.
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése