Az egyik legnagyobb probléma a történelem
során a királyok örökösödése volt.
Mindig vannak, akik hatalomra éhesek, és trónra akarnak lépni. Dávid
megöregedett és gyengévé vált. Az emberek Salamon beiktatását és megkoronázását
várták. Adonijjá, Dávid fia, feltehetőleg a legidősebb valamennyi közül,
megragadja a lehetőséget, hogy fellázadjon és Izrael királyi trónjára üljön.
Absolon bátyja volt, és feltételezte, joga van az uralkodói székhez. Azt
mondják, mindenben Absolont utánozta. Nyilvánvalóan úgy vélte, hogy szépsége és
kiállása feljogosítja őt, mint ahogy Saul esetében történt. Az apja által
elkényeztetettként azt gondolta, mivel ő a legidősebb, övé lesz a királyság, ha
kell, akár erőszakkal is. Idősebb volt Salamonnál, de sokkal kevésbé alkalmas,
mint ő. Adonijjá élvezte Joáb támogatását, és remélte, hogy a sereg az ő
oldalára áll. Azt is remélte, hogy Abjátár, a főpapok egyike, szintén támogatni
fogja őt. Szomorú látni, hogy ez a két ember, akik Dávid jó barátai voltak,
Adonijjához csatlakozik a hatalom utáni hajszában.
Adonijjá minden követ megmozgat, nagy
ünnepséget szervez, ahová meghívja az egész családját, a király fiait, Júda
férfiait, és a király szolgáit. Figyelemre méltó, hogy nem volt jelen Nátán, a
próféta, Benájá és a tekintélyes emberek, és Salamon, a fivére. Tudta, hogy
Dávid Salamont akarja örökösévé koronázni. Nátán nem akart még egy
katasztrofális szituációt, mint amilyet Absolon teremtett. Eleget tett prófétai
elhívásának, és figyelmeztette Betsabét. Ő bement a király elé, és mindketten
elmondták neki, hogy Adonijjá Izrael királyának kiáltotta ki magát. Dávid
behívatta Cádók papot, Benáját és Nátánt, akiket Adonijjá nem hívott meg, és
bár öreg volt és beteges, ugyanúgy Lélekkel teljes volt, mint fiatal korában,
és gyorsan cselekedett. Salamont egy öszvéren Gihónba küldte. Ott Cádók pap
felkente őt, és amint megkoronázták, mindenki felkiáltott „Éljen Salamon
király!”, mivel ő lett Izrael új királya. Amikor ennek híre elért Adonijjához, ő
életét féltve bemenekült a szentélybe, és megragadta az oltár szarvait. Itt is
láthatjuk Salamon nagyságát. Megtehette volna, hogy lázadásáért halállal fizet
fivérének. Mindazonáltal megbocsát neki, és megparancsolja, miként viselkedjen:
az élete attól függ, megígéri-e, hogy közönséges polgár lesz és hűséges az új
királyhoz.
Mindannyiunk számára van mit tanulni ebből a
fejezetből. Istennek megvan a módszere, hogy megalázza azokat, akik
felmagasztalják magukat.
Leo Ranzolin
Fordította: Kóczián
Ágnes
1 Mózes 33
„És hogy a kijelentések nagysága miatt el ne bizakodjam, tövis
adatott nékem a testembe, a Sátán angyala, hogy gyötörjön engem, hogy felettébb
el ne bizakodjam. Ezért háromszor könyörögtem az Úrnak, hogy távozzék el ez
tőlem; És ezt mondá nékem: Elég néked az én kegyelmem; mert az én erőm
erőtlenség által végeztetik el. Nagy örömest dicsekszem azért az én
erőtelenségeimmel, hogy a Krisztus ereje lakozzék én bennem. Annakokáért
gyönyörködöm az erőtlenségekben, bántalmazásokban, nyomorúságokban,
üldözésekben és szorongattatásokban Krisztusért; mert amikor erőtelen vagyok,
akkor vagyok erős” (2Kor 12:7-10).
Miután Isten megküzdött Jákóbbal a Jabbok patakjánál, egy új
nevet adott neki és egy tövist a testébe. Jákób egy olyan fogyatékossággal
vonszolja el magát az Istennel való találkozás helyszínéről, amely emlékeztetni
fogja őt arra, hogy élete hátralévő részében Izraelként éljen (aki megküzdött
Istennel) és ne Jákóbként (csaló). Jákóbnak szüksége lesz erre az emlékezetőre.
Az elkövetkező négy vagy öt évtized sokkal nagyobb kihívásokat tartogat
számára, mint az elmúlt kettő. Úgy, ahogy Pálnak szüksége volt a saját
"tövisére", hogy emlékeztesse arra, hogy bízzon Istenben, úgy
Jákóbnak is szüksége lesz a magáéra.
A Jabbok révénél szerzett tapasztalat nem törölte ki Jákób
minden régi hajlamát. Úgy ahogyan mi is új irányba indulunk el keresztségünkkor
vagy házasságkötésünkkor tett fogadalmunkkal, és aztán egész életünkön át
tanuljuk, hogy hogyan kell megvalósítani ezeket a fogadalmakat, úgy Jákóbnak is
egy egész élet állt rendelkezésére, hogy megélje az Istennel szerzett
névváltoztató tapasztalat újdonságát. A jelenlegi és a következő fejezet ennek
a folyamatnak a hullámhegyeiről és hullámvölgyeiről számol be.
Mint új ember, megalázza magát Ézsau előtt (3. vers), visszaadja
azt, amit húsz évvel korábban ellopott (8-11. vers); beszámol az Istennel való
harcáról (10. vers); gyöngéd odafigyelést tanúsít családja irányába, és
védelmezi azt (13-14 versek); felállít egy oltárt, és Istent a saját Isteneként
megvallja: „Isten, Izráel Istene" (20. vers). Azonban idős korában újra
előbukkannak a régen beidegződött minták. Személyválogatást tanúsít családjában
(1-2 versek), ajándékokat ad Ézsaunak, de nem vallja meg az ellene elkövetett
bűnét (8-11 versek), megígéri Ézsaunak, hogy találkoznak Szeirben, de ő az
ellenkező irányba indul Sekhem felé (14, 18-19 vers). A régen beidegződött
minták nehezen halnak meg. Jákóbnak szüksége van Isten megnyomorító ajándékára,
a tövisre, hogy emlékezzen arra, hogy Istenben bízzon. A következő tragikus
történet a 34. fejezetben jelzi azt, hogy Jákób megfeledkezik fogyatékáról és
ezért drágán megfizet.
Douglas Tilstra
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése