Salamon a zsidók kivonulása után 480 évvel,
uralkodásának negyedik évében kezdte el építeni a templomot. Az Úr részletes
utasításokat adott a bámulatos építkezéshez, Salamon pedig mindent pontosan
azok szerint teljesített. Nem akart nagyképű lenni, de szeretett volna egy
házat az Úrnak. A pusztában felállított Szent Sátorhoz hasonlóan, Isten most is
szigorú előírásokat adott, és Salamon engedelmeskedett! Az is nagy
jelentősséggel bír, hogy az építkezés közepette az Úr megszólítja Salamont –
valószínűleg álmában –, és ígéretet tesz neki. Hogyha követi az Urat, megtartja
minden rendelését, végrehajtja ítéleteit, és betartja parancsolatait, akkor
biztosítja Salamont arról, hogy Izrael gyermekei között fog lakni. Ez a
csodálatos ígéret nyilvánvalóvá tette Salamon és Izrael népe előtt, hogy az Úr
kitart mellettük. A kezdetektől fogva az volt Isten vágya, hogy az emberekkel
lehessen. Mózes ezt a parancsot kapta Istentől: „És készítsenek nékem szent hajlékot, hogy ő közöttök lakozzam"
(2Móz 25:8).
A keresztényeknek és mindazoknak, akik
szeretik Istent, nagyszerű érzés tudni, hogy a Mindenható csakis arra vágyik,
hogy velünk lehessen. A zsoltáríró azt mondja: „Uram, te voltál nékünk hajlékunk nemzedékről nemzedékre!"
(Zsolt 90:1). Ennek a hajléknak több jelentése is van: házban lakni,
letelepedni, maradni, valamint sátrat és imaházat is jelent. Salamon
megtapasztalta Isten jelenlétét az életében, és azt szerette volna, hogy Izrael
népe is megértse ennek jelentőségét. Azt szerette volna, hogy ők is
megtapasztalják és megértsék, Isten mennyire vágyódik arra, hogy közösségben
legyen velünk.
Mi is az élő Isten temploma vagyunk. Végül az
emberek megértették, hogy Salamon nagy temploma, amit építtetett, csak egy
szimbolikus épület volt. Salamonhoz hasonlóan, aki figyelmesen követte az
utasításokat, nekünk keresztényeknek is el kell fogadnunk Isten vezetését, hiszen
Szentlelke által Ő maga lakozik bennünk.
Leo Ranzolin
Nyugalmazott generál
konferenciai alelnök
Fordította: Rajki
Dávid
1 Mózes 38
Mózes első könyvének 38. fejezete szokatlan
fejezet a Bibliában. Körülfogja a 37. fejezet utolsó versének bejelentése, hogy
a midiániták eladták Józsefet rabszolgaként Potifárnak, és ugyanez a bejelentés
a 39. fejezet első versében. Ha kitörölnénk a 38. fejezetet a kéziratból,
kevesen vennék észre – ha egyáltalán valaki észrevenné –, hogy valami hiányzik.
Ezt erősíti az a tény is, hogy Józsefet meg sem említi a 38. fejezet. azonban
vitatnám azt, hogy ez a történet kritikus pont lenne József történetében.
Miközben a tudósok véleménye megoszlik 1
Mózes 38 célja és értelme felől, számomra úgy tűnik, hogy 38. fejezet
megrajzolja Júda tapasztalatának profilját József korai börtönévei alatt. Júda
elhagyja Jákób családját, és elszegődik egy adullámbeli emberhez. Miközben a
szöveg nem árulja el, hogy miért, a zsidó hagyományban található egy utalás,
amely azt állítja, hogy testvérei zaklatták Júdát apja József utáni gyásza
miatt, és ő elmenekült. Úgy tűnik, hogy Júda – a testvérek vezetője –
elidegenedik tőlük és a patriarkális családtól. Feleségül vesz egy kánaáni
asszonyt, akitől három fia születik. Júda "lemenetelének" kettős
értelme van. Délebbre költözött földrajzilag, de úgy tűnik, erkölcsileg is
lefelé haladt. Az a véleményem, hogy Mózes, József történetének ellentéteként
szúrja be ezt a feljegyzést Júdáról, mégpedig azzal a szándékkal, hogy jobban
bemutassa Júda jellemét József, a hős történetével szemben.
Júda jellemére abban a történetben derül
igazán fény, amely arról szól, miként is reagál, amikor elveszíti két fiát,
akik feleségül veszik Támárt. Odaígéri ugyan az asszonynak harmadik fiat is,
hogy férje lesz, amikor majd felnő, de nyilvánvaló, hogy nem áll szándékában
kockáztatni a harmadik fiát Támár kedvéért. Júda tehát csaló.
Jelleme meglátszik Támár kísértésének
történetében is. Támár kifundálja, hogyan szerezzen örököst első férjének. Úgy
tűnik, hogy csak egyetlen esélye van, hogy meglepje Júdát; amely ha meghiúsul,
mintegy időzített bombaként fog ketyegni életútján. Azzal, hogy – Júda
feleségének halála után – közönséges prostituáltnak tetteti magát az út mentén,
Támár sejtet valamit Júda erkölcséről. A férfinak bizonyára bevett szokása volt
prostituáltak szolgáltatásait igénybe venni. Ráadásul úgy viselkedik és úgy
beszél vele, mint egy tapasztalt veterán. Júda szexuális téren erkölcstelen
volt.
Az a lépés, hogy Júda követet küldött maga
helyett a prostituálthoz kifizetni a szolgáltatást, aki elegáns szóval
“felavatott paráznának”, vagy “kultikus paráznának” nevezte az asszonyt, arra
volt hivatott, hogy megvédje Júda hírnevét a nyilvánosság előtt; hiszen ezzel
azt sejtette, hogy Júdának elfogadható indoka volt a parázna nő támogatására.
Ráadásul, érvényteleníti a meg nem valósult fizetséget, miután – mai
kifejezéssel élve – ellopta a másik identitását, mert félt az emberek
megvetésétől. Júda olyan, mint egy távirányító: másokat vesz rá a piszkos munka
elvégzésére, hogy saját “makulátlan” hírnevét megőrizze. Ez tükrözi az előző,
37. fejezetben megismert módszerét, amikor is eladja Józsefet rabszolgának,
mert úgy véli, a rabszolgasors biztosan kioltja majd öccse életét. Júda nagyon
alattomos politikát folytatott: erkölcstelen tevékenysége közepette kitartóan
őrizte jó hírnevét.
Júda jellembeli hiányosságait – a csalást, a
szexuális erkölcstelenséget, s a jó hírnév leple alatt elkövetett aljasságokat
– az elkövetkező fejezetekben József fogja diadalmasan felülírni. József
ugyanis tündöklő győzelmet arat mindabban, amiben Júda elbukott, s ennek első
példáját a 39. fejezetben fogjuk látni a párhuzamos “csábító-történetben”.
Stephen Bauer, Ph.D.
Southern Adventist University
Collegedale, TN
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése