Érdekes események sorozatát figyelhetjük meg ebben
az utolsó fejezetben, mielőtt Illés színre lép, mint a valaha élt legnagyobb
izraelita próféták egyike.
Először, az Úr szólította Jéhu prófétát, hogy
kézbesítsen egy üzenetet Baásának. Jéhunak erős üzenete volt e fiatal király
számára, aki szerény helyzetből küzdötte fel magát, hogy király lehessen. Baása
eszköz volt arra, hogy Jeroboám házát eltörölje, de most meg kell fizetnie
ezért a gyilkos cselekedetéért. Úgy tűnik, mintha az emberek sohasem tanulnának
bűneikből, és nem is bánnák meg azokat. Isten kegyelmes lehetett volna hozzá,
de ő inkább más irányt választott.
Másodszor, szembetaláljuk magunkat egy
összeesküvéssel. Ela, Baása fia körülbelül már két éve uralkodott, amikor az
egyik szolgája a seregben, Zimri, felemelte a kezét Ela ellen, és amikor részeg
volt, megölte őt. A védelem, amit a királynak kellett volna nyújtania, valójában
ambíciózus és hatalomvágyó törekvéseinek része volt! Ismerte a király
gyengeségét, gonosz tetteit, iszákosságát, és tudta, hogy részegen megölheti!
De továbbment, és kiirtotta Baása egész házát. Ela és az apja, Baása
elkötelezte magát a bűn mellett, és bűncselekmény következtében haltak meg.
Zimri összeesküvése és erőszakos tevékenysége nem tartott sokáig. Összesen hét
napig volt király Thirsában. Mikor az emberek meghallották, hogy mit tett,
megválasztották Omrit Izráel királyának. Omri, és Izráel népe körülzárta a
várost, ahol Zimri volt, és mikor ezt ő meglátta, felment a királyi palotába,
magára gyújtotta, és meghalt. A csalással szerzett hatalom nem tart sokáig!
A következő bűnös lépést maga Omri tette meg.
Izrael népe két részre szakadt, és két királyt kezdett el követni, az egyik
volt Tibni, a másik pedig Omri. Az Omrit követők győzedelmeskedtek, arról pedig
nincs tudomásunk, hogy mi történt Tibnivel, vagy hogyan halt meg. Ha a világ
értékrendjének szempontjából vizsgáljuk, Omri jó király volt. Jólétet hozott a
népnek, és még egy másik fővárost is alapított Samária hegyén. Ám ha a bűn
szemszögéből nézzük, ő rosszabb volt az összes előtte uralkodó királynál. Ő
volt az, aki bevezette Baál szolgálatát, és a fia, Akháb feleségül vette
Jézabelt, Baál főpapjának a lányát. A hitehagyás és a bálványimádás legrosszabb
napjai jöttek el Izrael történelmében, és ekkor lép színre Illés. Egy olyan
prófétára volt szükség, mint Illés, akin keresztül Isten cselekedhetett.
Leo
Ranzolin
a
Generál Konferencia nyugalmazott alelnöke
Fordította:
Rajki Dávid
1 Mózes 48
Jákób
földi vándorútjának végéhez érkezik, és összegyűjti fiait halálos ágya körül.
Ez annak az ideje, hogy a szövetség áldását továbbadja a következő
generációnak. Elsőnek József érkezik, hogy áldást kapjon édesapjától, de
magával hozza két fiát, Manassét és Efraimot is. Jákób két jelentős dolgot tesz
itt: először adoptálja két unokáját az ígéret egyenes vonalába, így Józsefnek
két részt juttat – amit ő prófétai álomban sok évvel korábban már látott is;
aztán megfordítja a sorrendet, és Efraimot – a másodszülöttet – az
elsőszülöttnek járó áldással áldja meg, s ezzel Manassé fölé emeli. Ezzel
bezárul a kör, hiszen megismétlődik, ami ifjúkorában vele történt. Isten
szuverén, és ha elolvassuk a Zsidókhoz írt levél 11. fejezetét, láthatjuk az
érdekes csavarokat és fordulatokat, amelyeket a szövetségi vonal megtesz. Isten
olyan embereket választott ki, hogy kegyelmének edényei legyenek, akiket mi nem
feltétlenül sorolnánk a hithősök közé. Ez bátorságot ad nekem, mivel Isten
áldásai nem az én érdemeimtől függnek, hanem az Ő mérhetetlen kegyelmétől!
Bepillanthatunk
Jákób Istennel való szoros kapcsolatába is, amikor úgy utal Istenre, mint
Pásztorra, Aki vezette őt egész életén át, és Aki Megmentője volt. Ezek nagyon
fontos személyes teológiai fogalmak, amelyeket a pátriárka utódaira akar
hagyni, és azt kívánja, hogy ők is hasonló módon járjanak Istennel, miként ő
megtapasztalta egész életén át.
Martin Klingbeil
Professor of Biblical Studies and Archaeology
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése