Egy új király került a trónra. Roboám Sikemet
választotta koronázási helynek. Ez az ország középső részén volt található, és
azért választotta e helyet, mert biztos akart lenni abban, hogy elnyerte az
északi törzsek támogatását. Úgy látszik, az emberek belefáradtak, hogy adózniuk
kell az összes építkezés befejezéséhez. Azért jöttek Roboámhoz, hogy könnyítést
kérjenek, és biztosítsák őt támogatásukról. Tapasztalt emberek voltak, akik
tényleg tudtak volna segíteni az új királynak. Ő azonban elutasította tanácsukat,
és azoknak a fiatal férfiaknak a javaslatára hallgatott, akik együtt nőttek fel
vele. Bizonyított tény, hogy a fiatalok tudnak jó tanácsot adni, de ezek a
fiatalok nagyon kemények voltak az ítélkezésben és a tanácsadásban. Salamon és Roboám
is elkövette a saját hibáit. Istennél van az irányítás, de időnként lehetővé
tesz olyan eseményeket, hogy az emberek elszenvedhessék saját hibáiknak, és az
uralkodók rossz döntéseinek következményeit. Ez az intézkedés nem Isten
akarata volt. Roboám 3 nappal később kihirdette az ítéletet. Megnövelte az adókat,
és még nehezebbé tette a dolgokat, mint azelőtt. Ebből láthatjuk, hogy ez
lázadáshoz és felkeléshez vezetett. Efraim Júda ellen fordult, és annyira
felháborodtak a megemelt adók miatt, hogy megölték Adorámot, akit Salamon az
adók behajtásával bízott meg.
Jeroboám még korábban, Salamon elől menekült
el Egyiptomba. Amikor Izrael meghallották, hogy hazatért, elhatározták, hogy
Izrael királyává teszik, mely magába foglalja a 10 északi törzset. Júda harcra
készült, hogy hadakozzék Izraellel. Isten szava azonban világos volt: nem
harcolhattok testvéreitek ellen! Azt a parancsot kapták, hogy térjenek haza
otthonaikba. Láthattuk, mi történt az Egyesült Államokban és a világ más országaiban,
amikor polgárháború tört ki. A testvérharc örökre megmaradó hegeket hagy!
Izrael fiai nem azért jöttek ki Egyiptomból, hogy aztán Kánaánban megöljék
egymást! A szakadás másik szomorú vonatkozása, hogy Jeroboám nem akarta, hogy
az emberek újra együtt imádják Istent Jeruzsálemben. Ennek a helyzetnek az
ellensúlyozására aranyborjúkat készített. Izrael fiai visszatértek őseik
bűneihez, amelyeket azok a pusztában követtek el, és elfeledkeztek az Úr igaz
tiszteletéről. Az ember azt hinné, hogy megtanulták a leckét a múltból. Isten
szemtől szemben beszélt velük, ők mégis elutasították Őt! Ez az esemény
katasztrofális következményekkel járt az Isten népére nézve. Ez egy jó példa
arra, hogy sátán munkája hogyan szakítja szét, választja el, és töri meg
azokat, akik az Urat szeretnék követni.
Leo Ranzolin
A Generál Konferencia nyugalmazott alelnöke
A Generál Konferencia nyugalmazott alelnöke
Fordította: Baksa
Viktória
1 Mózes 44
Végre
elérkeztünk a tetőponthoz! A testvérek meglehetősen ostobának tűnhetnek. Azok
után, hogy József egyszer már visszacsempészte a pénzüket, azt gondolnánk, hogy
leellenőrzik a zsákjaikat indulás előtt. Nyilvánvaló azonban, hogy a lakoma,
vendéglátás háttérbe szorította félelmeiket, úgy tűnt, minden a legnagyobb
rendben.
Így
hát vidáman indultak útjukra, amikor is megjelent az őrség, azt állítva, hogy
valaki ellopta József ezüst serlegét. A fivérek ismét nem viselkednek túl éles
eszűen, amikor gondolkodás nélkül rávágják: ha valakiről kiderül, hogy ellopta
a serleget, meg kell halnia, a többiek pedig életük végéig József szolgái
lesznek. Az őrség azonban egyértelműen kijelenti, nem lesz halálos ítélet, csak
arra vár szolgaság, akinél megtalálják az edényt. A kupa természetesen Benjámin
zsákjából kerül elő. A legkedvesebb fiú ismét veszélyben! Vajon ez alkalommal
hogyan viselkednek a testvérek?
Júda
tudja, mit kell tennie. Ismét vezetőként és szószólóként viselkedik. Újra
elmondja a fivérek történetét – tizenegy él, egy halott -, majd azt is, hogyan
vállalt kezességet Benjáminért az apjuknál. Júda nem tudná elviselni, hogy
lássa, mit tesz az apjával az, ha Benjámin nélkül tér haza, és esedezik József
előtt, hogy hadd legyen ő szolgává Benjámin váltságára.
Ez
nem ugyanaz a Júda, akit 1Móz37-38-ban láttunk. Az a Júda eladta a legkedvesebb
fiúgyermeket, hogy így szerezzen előnyöket saját maga számára. Az a Júda önző
volt, hataloméhes és kapzsi. De MOST Júda megpróbálja saját magát fogságra
adni, hogy megmentse a szeretett fiút. Többé nem önző és hataloméhes.
Feláldozná magát – lemondva a Jákob örököseként őt illető javakról – hogy
megmentse Benjámint. József látja, hogy bátyjai már nem azok a veszélyes
férfiak, akiknek ő évekkel ezelőtt ismerte őket, és felfedi magát előttük.
Beismerték bűnüket, és valahogy megváltoztak.
Nincs
hely, hogy mélyebben foglalkozzunk a fivérek ijedelmével, és József békülékeny
lelkével, talán csak annyira, hogy elmondjam: hiszem, József azért tudott
ennyire irgalmas lenni, mert bízott abban, hogy Isten lesz, aki igazságot
szolgáltat, ahogyan már korábban is tette.
Amivel
zárni szeretném, az a következő:
Júda
gyökeres erkölcsi változáson ment keresztül, a legkedvesebb fiú iránti
gyűlölettől és ártani akarástól egészen addig jutva, hogy saját magát áldozná
fel, hogy megmentse a szeretettet. Néhány zsidó írás-magyarázó úgy értelmezi
1Mózes 38:26b versét – „Többé azonban nem hált vele Júda” -, hogy a
Támárral történtek Júda számára sorsfordítónak
bizonyultak. Ez kézenfekvőnek is tűnik, elnézve azt a Júdát, akiről 1Mózes 38
után olvasunk, egy teljesen megváltozott embert látunk.
Júda
példája reményt ad nekünk, hogy nem kell a bűnös, önző, romboló életmód
foglyainak lennünk. Ha Isten meg tudta változtatni Júdát, ugyanilyen mélyreható
változásokat tud véghezvinni benned és bennem. Ez az erkölcsi átalakulás,
beleértve az újonnan felfedezett hajlandóságot az önfeláldozásra, Júdát végül
József mellé, a hősök sorába emeli; és ettől a Júdától – nem a tökéletes
Józseftől – származik majd Krisztus. Jó hír, hogy Isten a rossz természetű
Júdákat is családjába fogadja, de nem hagyja őket rossz természetükben. Isten
kegyelme a legelvetemültebb bűnösöket is képes önfeláldozó szentekké formálni.
Stephen Bauer
Professor of Theology and Ethics
Southern Adventist University
Collegedale, Tennessee, USA
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése