Hét évbe telt Salamonnak, hogy felépíttesse
az Úr Templomát. Most azonban készen áll az újabb vállalkozásra, egy magánépítkezésre:
egy teljes épületegyüttest szeretne építeni, amelyben megtalálható a saját
palotája és a Fáraó leányának a palotája is. A történészek elfogadják azt a
tényt, hogy az építkezés valóban 20 évbe telt, és ez meglehetősen lefoglalta
Salamont. Felépítette a saját házát, a „Libanon erdő házát", és egy
másikat a feleségének. Minden embernek vágya, hogy egy új otthont építhessen,
amit a sajátjának tudhat, és amely az élete részévé válhat. Milyen kellemes
újra meg újra hazamenni, és csak mesélni az emlékekről! Nem számít, hogy egy
palotába, házba, vagy kunyhóba térünk haza. Első otthonunk emlékei
kitörölhetetlenül bevésődnek agyunkba. Azonban dicséretes, hogy Salamon először
az Úrnak épített épületet! A saját háza csak azután következett. Csakis az Úré
volt ez a kiváltság. Legyen ez a mi tapasztalatunk is: az első helyet a
szívünkben mindig Istennek készítsük, neki kell elsőbbséget adnunk.
Minden építtető megpróbálja a legügyesebb és
legmegbízhatóbb mesterembereket alkalmazni. Salamon is egy olyan embert kért,
aki ügyesen bánik a fémekkel,és Tírusz királya, Hírám elküldte hozzá
névrokonát, a rendkívül ügyes, tapasztalt fémművest. Salamon a legjobb remekműveket
akarta készíttetni a Templom számára. Isten különleges bölcsességgel áldotta
meg ezt az embert, és ő volt az egyedüli, aki el tudta készíteni a templom két
oszlopát. Az oszlopok neve Jákin és Boáz lett. Ez a két oszlop később igen
híressé vált, a héber írók folyamatosan beszéltek róluk. Amikor Nabukodonozor,
Babilónia királya elfoglalta Jeruzsálemet, magával vitte ezt a két oszlopot
Babilonba. Végezetül a Salamon által készíttetett temérdek edényt, valamint a
pusztabeli szent sátor felszerelését – az aranyoltárt, az aranyasztalt, a
gyertyatartót, a lámpatartókat stb. – vitték be a Templomba. Így Salamon
befejezte a Templom építését, és mindent, amit még az édesapja erre a célra
szentelt, az aranyat, ezüstöt és tálakat az Úr házának kincsei közé helyezte.
Leo Ranzolin
Nyugalmazott generál
konferenciai alelnök
Fordította: Rajki Dávid
Fordította: Rajki Dávid
1 Mózes 39
Ez a fejezet egy másik csábítási történetre
összpontosít, ami sok szempontból hasonlít a 38. fejezetben leírt eseménysorhoz.
Ebben a fejezetben Onán szexuálisan kihasználja Támárt, miközben elkerüli a
teljes felelősséget; és ezzel bemutatja azt a fajta szexualitást, amelynek
elsődleges célja a személyes élvezet és a szexuális fogyasztás. Hogy Júda egy
prostituált szolgáltatásait igénybe veszi, csak erősíti ennek a fejezetnek a
hangnemét. Úgy tűnik, hogy Potifár felesége is így tekint a szexualitásra. „Szemet vet” Józsefre, mivel „szép termete és szép arca volt” (6-7
versek), A „szemet vet" kifejezés
közvetlenül utal arra, hogy az asszony nyíltan igényli a szórakoztatást nyújtó
szexet Józseftől. Ő egy idősebb nő, akiben emésztő vágy ébred egy fiatal férfi
iránt. Arra vágyik, hogy József kielégítse vágyait, mint Júda és Onán Támárral.
De miközben Potifár felesége, Júda és Onán a szexualitást a szórakoztatás
oldaláról közelítik meg, Támár teljesen különbözik tőlük. Ő egy gyermeket akart,
egy örököst és nem élvezetet. Ám a kizárólag gyermeknemzési célból történő szex
egy egyedülálló asszony részéről, a megfelelő és mély, intim emberi kapcsolat
kialakítása és fenntartása nélkül, amely csak a házasság keretén belül
képzelhető el, szintén erkölcsi hiányosság.
József – Potifár feleségének adott – válasza
véleményem szerint Mózes öt könyvének, és valószínűleg az egész Szentírás
szexuál-teológiájának csúcspontja. A 8. versben azt olvassuk, hogy az asszony
naponta gyötörte csábító szavaival és gesztusaival Józsefet. Bizonyára ez az
egyik legkorábbi feljegyzett szexuális zaklatás a történelemben. József
erkölcsi érvelése meghökkentő. A 8-9. versekben azzal érvel, hogy Potifár
teljesen megbízik benne. Semmit sem tartott vissza Józseftől, és feladatkörét
tekintve ő maga sem volt nagyobb Józsefnél az udvartartásban. Úgy építi fel
érvelését, hogy arra az erkölcsi kötelességre utal, miszerint nem élhet vissza
Potifár bizalmával. Így, amikor a döntő érvhez ér, már várjuk tőle, hogy azt
mondja: „Hogyan követhetném el ezt a nagy gonoszságot, és vétkezhetnék Potifár
ellen?!" És ez kiváló erkölcsi érvelés lehetett volna. József azonban
hirtelen gondolati síkot vált: Potifár helyett Istent említi. Milyen
szempontból mondhatta, hogy ez Isten elleni bűn lenne?
A 9. versben József úgy érvel, hogy Potifár
és ő egyenlők az udvarban, kivéve EGY dolgot: Potifár lefekszik feleségével, de
József nem. Ez az egy dolog különbözteti meg Potifárt Józseftől. József
elismeri, hogy ez Isten igazi ideálja a szexualitással kapcsolatosan. Az élvezet
és a gyermek nem az elsődleges céljai a szexualitásnak. Ezek örömteli ráadások.
A szexualitás célja, hogy kifejezze és megőrizze a férj és feleség közötti
kizárólagos intimitást. Ha József engedne Potifárné nyomulásának, az nemcsak
Potifárnak József (és felesége) iránti bizalmával való visszaélés lenne, hanem
aláaknázná a szexualitás Isten által elrendelt, férj és feleség közötti
kizárólagos jellegét. Hiszem azt, hogy a házassági kapcsolat intimitásának ez a
teológiája vezeti oda Pál apostolt, hogy kijelentse: a férj és feleség éljen
rendszeres szexuális életet egymással, hogy elkerüljék a kísértést, és ne
essenek bele a szexuális erkölcstelenség bűnébe (1Kor 7:2-5). Így József
erkölcsileg magasabb rendűnek bizonyul Júdánál, amikor mindketten ugyanazzal a
kísértéssel néznek szembe. Az üzenet még hangsúlyosabb, ha átgondoljuk azt,
hogy Júda semmit sem veszítene, ha erkölcsös lenne; a rabszolga Józsefnek
viszont semmi esélye sincs a győzelemre, ha erkölcsösen viselkedik. És valóban
úgy tűnik, hogy veszít, amikor hamisan megvádolják azzal a bűnnel, amely ellen
olyan ékesszólóan érvel.
Stephen Bauer, Ph.D.
Southern Adventist University
Collegedale, TN
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése