2013. február 9., szombat

Mai szakasz: 1 Királyok 8


A 8. fejezet a Biblia egyik legszebb és legemlékezetesebb fejezete. Mindnyájan láttunk már csodálatos összejöveteleket, mint a világkongresszusok, egyházi központok megnyitása, gyülekezetek felavatása; de Salamon Templomának felavatásához semmi sem hasonlítható! A Király maga lett a próféta és a pap, amint Isten népének ehhez a legdicsőségesebb fejezetéhez vezette a nemzetet. Salamon minden követ megmozgatott ezért az ünnepségért! Aprólékos pontossággal dolgozott, és teljesítette apjának, Dávidnak vágyát, hogy házat emeljen az Úrnak. Mindenkit összegyűjtött a királyságból a vezetőktől fogva a közemberekig, hogy Dávid városába kísérjék a szövetség ládáját. Hatalmas sokaság volt ott! Salamon azt akarta, hogy Izrael történetében örökre maradjon fenn ez a nap. Amint a papok elhagyták a Szentélyt, olyan látványban és fenséges jelenetben volt részük, amit emberi szavakkal ki sem lehet fejezni. Felhő ereszkedett az épületre, és Isten dicsősége betöltötte a Templomot! Isten ígérete beteljesedett! Népe között marad és gyermekeivel lakozik! Milyen csodálatos érzés, hogy jelenléte betölti az új Templomot!

 Salamon áttekinti a néppel együtt az Úr csodáit, amelyek a nép egyiptomi kivonulása óta történtek. Újra felidézte, mennyire vágyott Dávid arra, hogy házat építsen az Úrnak, s hogy ő elhatározta: teljesíti apja kívánságait. A Templom készen állt a maga dicsőségében! Ellen White ezt írja: „Páratlanul szép és utolérhetetlenül pompás volt az a fejedelmi épület, amelyet Salamon és társai emeltek Isten és az istentiszteletek számára” (Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó. 24. oldal).

E csodálatos nap csúcspontja Salamon imája volt, amely a Biblia egyik leglenyűgözőbb imádsága! Az avatási beszéd után Salamon letérdelt a felavatási imához. Különféle kifejezésekkel szólítja meg Istent: „Uram, Izrael Istene!” „Óh Uram, én Istenem!” „Uram, Isten!” Négy főbb kérést intéz az Úrhoz: 1) vigyázzon a Templomra éjjel és nappal; 2) hallgassa meg imáikat; 3) hallgassa meg Izrael minden kérését; 4) válaszoljon nekik és bocsássa meg bűneiket. Salamon legfőbb üzenete, amelyet át akart adni a népnek, a világnak, és mindnyájunknak, a következő: „Hogy megismerjék a földön minden népek, hogy csak az Úr az Isten, és hogy ő kívülötte nincsen más” (60. vers).

Leo Ranzolin
Nyugalmazott generál konferenciai alelnök

1 Mózes 40

A történet következő jelenetében Józsefet a börtönben látjuk. A tény, hogy Potifár bebörtönzi Józsefet, és nem végezteti ki, azt jelzi, hogy ura hitt József ártatlanságában. Potifár talán bizonyos fokig félt felsége hatalmától, és nem merte felmenteni Józsefet, de nem ölette meg, ahogy elvárható egy ilyen vád esetén. Van egy másik téma is, amely folytatódik, annak ellenére, hogy eddig a pontig keveset foglalkoztam vele, éspedig az, hogy itt Egyiptomban, amibe József belekezd, azt Isten megáldja, és ezáltal olyan vezetői szerephez jut, amilyenben most látjuk. A 39. fejezet azzal fejeződött be, hogy József a börtön felügyelője, ahol a börtönőr pontosan úgy bízik benne, mint korábban Potifár. Valami volt József jellemében, ami kiváló képességeivel kombinálva, kiváltotta a börtönőr elismerését. 

Két politikai gyanúsítottat bíztak József felügyeletére. Jelleme még ebben az élethelyzetben is arra készteti a hivatalnokokat, hogy bízzanak benne. Ahelyett, hogy támogatta volna őket jogtalan bebörtönzésük miatti önsajnálatukban, odafigyel arra, hogy ápolja érzelmi egészségüket. Miután mindketten álmot láttak, észreveszi zaklatottságukat, és érdeklődést tanúsít irántuk. Meghallgatja imájukat, és felkészül az értelmezésre. Az egyik álmot könnyű volt magyarázni, mert jó hírt tartalmazott: „kiszabadulsz és visszakapod munkádat.” A jó hírt könnyű átadni. Kivéve egy eshetőséget.

Ha József értelmezése nem válik be, jó hírneve csorbát szenvedhet, és elveszítheti pozícióját még itt a börtönben is, és talán ki is végezhetik. József nyíltan megmondja az igazat, legyen szó akár jó, akár rossz hírről. Józsefet az igazság érdekli, és nem a róla alkotott kép. Nem próbálta meg manipulálni az üzenetet azért, hogy előnyért udvaroljon. Amikor lehetőséget látott arra, hogy jóvá tegyék igazságtalan bebörtönzését, ez egy alkalmi kérés volt, nem egy mindent uraló tényező döntésében, hogy őszinte és egyenes üzenetet közvetítsen. Úgy tűnik, József felülmúlja Júdát abban, hogy nem akarja megvédeni a róla alkotott képet azzal a kísértéssel, hogy rombolja erkölcsi tisztaságát. József ezen a területen is ellentéte a fondorkodó, taktikázó Júdának, akiről a 38. fejezet ír. Járjunk el mi is olyan becsületesen mások irányában, mint József!

Stephen Bauer, Ph.D.
Southern Adventist University
Collegedale, TN 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése