Itt
újra láthatjuk a bálványimádás borzasztó következményeit, nemcsak a király,
hanem a nép esetében is. Jeroboám templomot épített Bételben, és papi
tisztséget gyakorolt. Indítékai gyanúsak és ravaszak voltak. Hatni akart a
népre, ugyanakkor a tiszteletüket és támogatásukat is meg akarta szerezni. Az
Úr nem engedhette, hogy ez a hitehagyás és törvénytelenség folytatódjon, ezért
elküldte prófétáját Jeroboámhoz, aki bátran kijelentette a királynak, hogy
az oltára széthasad, és hamuvá lesz. És így is történt. Érthetetlen, hogy az
Isten által ihletett prófétának ez a tette nem győzte meg Jeroboámot, aki
megpróbálta korlátozni a prófétát azzal, hogy kinyújtotta feléje a kezét,
rámutatott, és megparancsolta, hogy tartóztassák le. Ez nem volt helyes tett
Isten irányában. Keze elszáradt és nem tudta magához visszahúzni. Ostoba
tettétől megrémülve, a prófétának könyörög, hogy gyógyítsa meg a kezét. Nem
szomorú az, hogy az emberek hibákat követnek el, szenvednek a
következményeitől, aztán Istenhez imádkoznak segítségért?
Csodák-csodájára
a király keze teljesen meggyógyul, és erre azt gondolnánk, hogy megalázza magát, és megtér Istenhez. Azonban szíve megkeményedett, és folytatta gonosz útját.
Azért, hogy lelkiismeretét megnyugtassa, és a nép előtt azt a látszatot keltse,
hogy milyen hálás a prófétának, meghívja őt otthonába, hogy ajándékot adjon
neki. Ez jó színben tüntetné fel őt a nép előtt. A próféta azonban visszautasítja
a meghívást, mert az Úr meghagyta neki, hogy ne fogadjon el meghívást, így az ő
válasza határozott és végleges volt.
Egy
másik próféta is színre lép. Egy öreg próféta, aki valójában nem is az volt,
hanem egy hamis próféta, a Sátán hírnöke. Ha az ellenség nem találja meg az
utat, hogy az emberek életét ellenőrzése alatt tartsa, egyéb technikákkal is
rendelkezik, hogy gonosz tervét megvalósítsa. Az öreg próféta hazudik, és házába
hívja a Júdából való prófétát. Azt mondja, hogy "én is próféta vagyok, és
az Úr azt mondta nekem, hogy hívjalak be a házamba." Ez egy ellentmondásos
helyzet, hogy csak ennyit mondjunk róla. Hogyan adhat az Úr két ellentmondásos
parancsot? Láthatjuk, hogy Sátán kezdetektől fogva a hazugság mestere. Nagy csaló,
és tevékenységét nagy sikerrel folytatta korszakokon át. Arra is képes, hogy
magát világosság angyalává változtassa (lásd 2Kor 11:14-15). Ez a történet nagy
jelentőséggel bír minden ember számára. Amikor üzenetet kapunk Istentől, nem
fordulhatunk meg. Az Isten világos útmutatása iránti engedetlenségéért a júdabeli próféta az életével fizetett. A hazafelé vezető úton egy oroszlán
megölte. Tudjuk azt, hogy Dánielt, aki hűséges volt Istenhez, nem ették meg az
oroszlánok. A történet tragédiája az, hogy Jeroboám folytatta gonosz útját, és
nem tért meg. A hitehagyás, amit bevezetett, uralma és később az egész nemzet
bukásához vezetett.
Leo
Ranzolin
A Generál Konferencia nyugalmazott alelnöke
A Generál Konferencia nyugalmazott alelnöke
1 Mózes 45
A
Bibliának talán ez a fejezete az, amin leginkább átragyog a kegyelem! A
megbocsátás megbékélést hoz, és életre szóló sebek kezdenek gyógyulni. József
nem bírja tovább az érzelmi nyomást, amit a testvéreivel való találkozás okoz lelkében,
ezért végül feltárja előttük kilétét: ő az, akit úgy láttak utoljára, mint aki
testvérei irgalmáért esdekel, miközben vándor kereskedők egyiptomi rabságba
vonszolják. Ám miközben a hosszú évek és édesapjuk kiengesztelhetetlen gyásza
mély lelkiismeret-furdalást és bűntudatot vésett a testvérek lelkébe, az idő múlása
Józsefet a kísértéseken és megaláztatásokon keresztül gondviselésszerűen
hatalmi pozícióba röpítette, amely nemcsak élelmet biztosít Egyiptom éhező
lakóinak, hanem életet is az ígéret örököseinek Kánaán földjén. Amint a
testvérek hitetlensége először megdöbbenésbe majd félelembe fordul, lassan
rádöbbennek arra, hogy Isten kegyelmesen felülírta gonosz tervüket; így a
bűntudat végül találkozik a megbocsátással, és egy ölelésben ér célba, amelynek
híre végigvisszhangzik a királyi palotán, eljut egészen a fáraó füléig, mintegy
bizonyságként az isteni gondoskodás és kegyelem hatalmáról. Ezt a katarzist – úgy
érezzük –, már nem lehet fokozni, de mégis tovább fokozódik! Ahogy
visszasietnek Kánaánba lelkükben és testükben azzal az erővel, amit azáltal
kaptak, hogy letehették vállaikról bűneik terhét, egy idős ember, aki lassan
elsorvad a József miatti gyászában és a többi fia miatti aggodalmában, szinte
újjászületik, és új életkedvet kap. Talán lehetnek életedben ma is olyan
pillanatok, amikor valamilyen régi bánat új életbe fordul át megbocsátás és megbékélés
által.
Martin Klingbeil
Professor of Biblical Studies and Archaeology
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése