Ebben a fejezetben Naámán, a
befolyásos és tehetős szíriai parancsnok, aki az egyre súlyosbodó leprájára
keres gyógyulást, jön el Elizeushoz.
Amikor Naámán és kisebb katonai
kísérete megérkezett Elizeus szerény otthonához, a próféta világos utasítással
küldte ki szolgáját: „Menj, és fürödj meg hétszer a Jordánban, akkor újra
megtisztul a tested!” (10. vers – új prot. ford.). A megsértett katonatiszt
dühös lett a prófétára, hogy még csak ki sem jött és nem beszélt vele
személyesen. Nem voltak Istenhez intézett imák, vagy mágikus szavak. Ezen felül
felháborítónak találta, hogy a próféta arra tett utalást, hogy ő olyan koszos
lenne, hogy meg kellene fürödnie, méghozzá hétszer. Talán az egész csak túl
egyszerűnek tűnt, de a legvalószínűbb, hogy a büszkeségén esett csorba. Dühében
a halálos beteg parancsnok megsértődve hátat fordított Elizeus házának, és
ellovagolt, vissza Damaszkusz irányába.
Mit is jelképez a
lepra? Ha a Jordán a keresztséget – a halált, eltemettetést és feltámadást (Rm
6:4) jelképezi, akkor a lepra a bűnt. Halálos és fertőző betegség volt, lassú
és szörnyű halállal végződött. Először az idegeket és a végtagokat támadta meg,
tehát akinek leprája volt, elvesztette az érzékelését. A bűn pedig a
lelkiismeretet tompítja el (1Tim 4:2). Ezt teszi az emberrel a bűn. Először a
lelkiismeret még elítéli a bűnt, viszont minél tovább marad valaki a bűnös
életben, annál inkább elhalkul a lelkiismeret ítélő szava. A szív
megkeményedik, a bűn betegsége felemészti az embert úgy, mint azt a lepra
teszi.
Naámán így érvelt:
„Damaszkusz folyói sokkal tiszábbak mint a Jordán.” Ez lehet, hogy igaz
volt, Isten mégis ezt mondta: „A Jordánban kell megfürödnöd!” Isten
azonban jó, és tudja, mit miért tesz. A Damaszkusz felé vezető úton Naámánnak a
Jordán mentén kellett haladnia. Ekkor az egyik katonája odajött hozzá, és ezt
mondta: „Nézd, uram, ha a próféta valami nehezet kért volna tőled, megtetted
volna, igaz?” Ő igennel válaszolt. „Miért nem fürdesz hát meg a Jordánban és
tisztulsz meg?”
Naámán alázatot
gyakorolt, lelovagolt a folyó partjához, levette páncélzatát, belegázolt a
Jordán sáros vizébe, elmerült benne és minden alámerülésnél végigdörzsölte a
testét. Elizeus azt mondta Naámánnak, hogy hétszer kell megmártóznia. Ha a
parancsnok csak ötször fürdött volna meg, a dolog nem működött volna. Isten,
úgy tűnik, különösen ügyel a számokra. Amikor Józsuétól azt kérte, hogy hétszer
járja körül Jerikót a hetedik napon, ledőltek a falak a negyedik kör után? És
mi a helyzet a szombatnappal? Ő nem azt mondta, hogy bármelyik napot meg fogja
áldani, amelyiket mi a kedvünk szerint elkülönítünk pihenésre és imádatra.
Isten a „hetedik napot” kérte, és Ő úgy is gondolja, amit mond, és elvárja
tőlünk, hogy engedelmeskedjünk Neki a kis részletekben is.
Amint Naámán végül
hetedszerre is feljött a víz alól, a bőre megváltozott. A lepra, ami
tönkretette a bőrét, és valószínűleg néhány ujját és lábujját sem kímélte, nem
volt többé. Naámán meggyógyult! Az Írás azt mondja: „újra tiszta lett a
teste, akárcsak egy kisgyermeké” (14. vers).
El tudod képzelni
ezt a jelenetet? Miután a parancsnok hetedszerre megfürdik a Jordánban, feljön
a vízből, és a katonái így szólnak: „Mekkora csoda ez! Az Úr legyen áldva! A
leprád teljesen eltűnt, és a bőröd teljesen újnak néz ki! Megérinthetjük?” El
tudod ezt képzelni?
A keresztény egy
katona, új, gyermeki bőrrel. Újjászülettél, mégis katona vagy. Ez a
keresztséget is jelképezi; a Jordánban történt, ott, ahol Keresztelő János
elsőként vezette be a keresztséget, és ahol Jézus is megkeresztelkedett – neked
és nekem példát mutatva (Mt 3:13). Apropó lepra, Jézus is rengeteg leprást
gyógyított meg a szolgálata során.
Végül, ennek a
lenyűgöző történetnek a végén, Elizeust egy társa elárulja ezüstért cserébe.
Naámán fizetni akart a gyógyulásáért, de Elizeus visszautasította a fizetséget,
mert a megváltás Isten ajándéka. Elizeus kapzsi szolgája, Géházi, utánaeredt
Naámánnak, hazudott neki, és elfogadta az ezüstöt. Géházi végül Naámán lepráját
kapta meg a kapzsiságáért és árulásáért. Hasonlóképpen Júdást is a kapzsisága
vitte rá arra, hogy elárulja a Megváltót ezüstért és végül felakasztotta magát
Krisztus kiszolgáltatása után.
Drága Urunk,
Naámánhoz hasonlóan minket is mindnyájunkat sújt a bűn leprája, azonban most
alázattal Hozzád jövünk. Megbánjuk bűneinket, és szeretnénk Fiad vérében
megfürdeni, a Bárányéban, aki azért ontotta vérét értünk, hogy mi
megtisztuljunk. Ámen!
Doug Batchelor
vezető lelkész
Sacramento, központi gyülekezet
Sacramento, központi gyülekezet
Fordította:
Kóczián Károly
2 Mózes 9
Ebben a fejezetben további
bizonyítékot találunk arra, hogy Egyiptom istenei tehetetlenek. Szarvasmarhák,
lovak, szamarak, tevék és ökrök egyre nagyobb számban pusztulnak el. A zsidók
bizonyára nagy pánikban lehettek, mivel a víz vérré válása, a konyhákat ellepő
békák, és az emberek testén megjelenő tetvek csapása őket is érintette. Az
Egyiptomot sújtó utolsó hét csapásból azonban ők már kimaradtak. Izrael népe
számára nincs több csapás (előkép). Az előképet beteljesítő utolsó hét csapás
már senkit sem fog érinteni Isten végidei népe közül. „Nem illet téged a veszedelem, és csapás nem közelget a sátorodhoz”
Zsolt 91:10.
A fáraó továbbra is abban reménykedett, hogy az
izraeliták az egyiptomiakkal együtt szenvedtek. És tudjátok, mi történt? A
fáraó hivatalnokokat küldött, akik azt találták, hogy a zsidóknak egyetlen
borja sem veszett el a csapásban. A fáraó addig makacskodott, míg azt kellett
látnia, hogy Egyiptom földje kezd teljesen elpusztulni. De nem érdekelte.
Az állatok elvesztése miatti fájdalom és az
egyiptomiak szenvedése azonban lassan hatni kezdett a fáraóra. Meg is
fogalmazta, hogy vétkezett, és népe gonoszul cselekedett, amikor az
izraelitákat Egyiptomban tartották. Ám amikor a villámlás és a jégeső megszűnt,
mégis megtagadta, hogy elengedje Izraelt. Voltak folyamatban levő beruházásai:
városok épültek, amelyeket a zsidók, az egyiptomi nép rabszolgái építettek. Nem
engedhette el őket.
Kenneth Mathews, Jr.
A
régészeti bizottság tagja
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése