Elihu végre elérkezik hosszú szónoklatának a
végéhez. Ez a fejezet az utolsó és az agya üres lesz. Egy majdnem panteista
szemszögből tekinti Istent, mint esőt és vihart a 36. fejezetben. Első
pillantásra úgy tűnik, hogy csak jelzi ezeknek az esővel kapcsolatos
jelenségeknek a megteremtését, de ebben a fejezetben az álláspontja pontosan
olyan, amilyen Dr. Kellogg álláspontja volt Ellen White idejében, amikor Istent
egyenlővé tette a természettel, amely miatt Ellen White figyelmeztette őt.
Elihu megrendül a vihartól és benne Isten
jelenlététől. Ezt mondja: „Hallgassátok
figyelmesen mennydörgését és a morajlást, mely szájából jön ki” (2. vers –
új prot. ford.). Az Ő fénye, vagy villámlása a világ végéig terjed, és addig
hallatszik az Ő hangja is. Nagy és csodálatos dolgokat tesz, amelyeket mi nem
ismerünk, de hangja mégis hallható (1-5. vers). Elihu azt mondja, hogy amikor
az eső esik, az mindig Isten utasítására történik. Ha havazik, Isten küldte azt
(1-6. vers). Egyesek (akiket deistáknak neveznek) azt hiszik, hogy felhúzta a természeti
törvények óráját, aztán hagyta, hogy a föld magától működjön. A panteizmus azt
mondja, hogy még a mennydörgés is Isten hangja. Úgy tűnik, hogy ez Elihu nézete
is, amikor ezt mondja: „Minden ember
kezét lepecsétli, hogy megismerje minden halandó, hogy az ő műve” (6.
vers).
Minden ember kezében ott van a lehetőség,
hogy megtudja, létezik egy Teremtő. A tagadás ostobaság. Elihunak itt igaza
van. „A vadállat is rejtekébe húzódik, és
búvóhelyén tanyázik” (8. vers - új prot. ford). Elihu valószínűleg azt
akarja mondani, hogy visszatérnek alvóhelyükre, mert Isten oda kényszerítette
őket. Valószínűleg oda próbál kilyukadni, hogy Jóbra is Isten kényszerítette rá
a betegséget.
A 8. versnek többféle fordítása is van. A
leghelyesebb az, hogy úgy lássuk ezt a verset, ahogy Mózes értette, és ahogyan
leírta. A metsző, hideg szél északról jön, a forgószél meg délről. „Isten leheletétől jég támad, a víz felszíne
jégpáncél lesz” (10. vers – új prot. ford.). Ő tölti meg a sűrű felhőt
nedvességgel és Ő szórja szét a villámokat is a föld fölött (10-12. vers).
Ebben a szakaszban Elihu egy óceánról beszél, amelyből Isten hideget és árvizet
hoz elő. A felhő másik oldalán egy jégbevonat van azért, hogy Isten szekere,
amely ide-oda kanyarog és körös-körül forog, ne törje át a felhőt és ne szórja
a fényét. Elihu igyekszik összehangolni a mennyei történéseket (meteorológia)
az egyiptomi kultusszal és a panteizmusnál köt ki, egyenlővé téve Istent a
természettel. Mózes és Jób nem értenek egyet ezzel a nézettel.
Elihu azt akarja, hogy Jób figyeljen Isten
csodáira (13. vers). Ez egy új téma kezdete, amelyet a következőkben akar
kidolgozni és megkérdezi: Ismered Isten tetteit? Tudod-e, hogy villám fénye
hogyan cikázik a felhőben? Tudod-e, hogy mit tanítanak a felhők? Ismered-e
annak a csodáit, Akinek tökéletes a tudása? Tudod-e, hogy hogyan marad a föld
meleg, és miért van szükség téli ruhára? Te terjesztetted ki az eget? Hol
voltál Jób, amikor Isten mindezeket cselekedte? (14-17. vers).
Elihu most gúnyos hangra vált. Nem törődik azzal,
hogy mit mond: „Mondd meg nekünk, mit mondjunk Neki?” „Mi nem tudunk beszélni az
Istennel a sötétség miatt." „Kell-e szólni Neki, ha beszélni akarunk?” „El
kell-e mondani az embernek a titkokat?” „Nem látják a fényt, hiszen a fényes
égboltra sem tudnak felnézni, miután a szél elkergette a felhőket” (18-20.
vers). Ám aztán valamilyen oknál fogva Elihu abbahagyja a gúnyolódást, és
összehasonlítja Istent az arannyal és kijelenti, hogy Isten egy félelmetes
ragyogás (21. vers).
Végül Elihu néhány nagyon cinikus megjegyzést
tesz: „A Mindenhatót nem tudjuk
megtalálni, hatalma fenséges. A jogot és a teljes igazságot mégsem nyomja el”
(23. vers - új prot. ford.). Nem tehetjük, hogy ne Sátán hangját halljuk itt.
Ez már nem Elihu. Ez már a mennyei lázadás története, amely megismétlődik itt a
földön. Megjegyzése cinikus: "ezért félik Őt az emberek" (23. vers).
Elihu utolsó cinikus megjegyzése azonos Lucifer mennyei, és sátán későbbi,
földi kijelentésével: Isten nem tekint azokra, akik bölcsszívűek. Ez nem
biblikus. Sátán felhasználta ugyan eszközként Jób barátait, de most leveszi
álarcát, és ez arra készteti Istent, hogy belépjen a párbeszédbe.
Drága Istenünk!
Néha hirtelen rájövünk
arra, hogy barátaink nem egyebek, mint sátán eszközei. De keserű
tapasztalataink leleplezik sátánt, és szemtől szembe láthatjuk őt, úgy amilyen.
Szeretjük a barátainkat, de nem közösködünk sátánnal. Mi Téged keresünk. Ámen!
Koot van Wyk
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Bírák 2
A Bírák könyvében egy látszólag végnélküli
körfolyamat figyelhető meg: elfordulás Istentől, ellenséges fosztogatás, sírás
Istenhez segítségért, Istentől jövő megszabadítás, végül visszatérés a makacs
útra. Hogy milyen gyakran fordul vissza ez a körforgás az eredeti önző
utakra, és ismétli meg önnmagát az életemben, szégyellem beismerni! Túl gyakran
fordul elő, hogy amikor a mai idők 'Baáljainak' csábítására hallgatva énemet
szolgálom, akkor nem veszem a fáradságot, hogy megálljak, és aktívan számot
adjak Isten irántam való hűségéről. A kísértésnek az a lényege, hogy egy adott
pillanatban azonnal kielégítse a szükségleteket, és elfeledtesse velem, mit
tett Isten az életemben. Izrael nem állt meg, hogy felidézze, milyen hűséges
volt hozzájuk Isten, amikor kihozta őket Egyiptomból, mannát hullatott nekik
minden nap végig a sivatagban, s hatalmával bevette Jerikót. Az új generációnak
mindezek csak a letűnt korok régi történetei voltak. Mózes és Józsué meghaltak.
Az akkor volt, most ez van.
Az új nemzedék számára a valóság a következő
volt: élet egy nagy lehetőségekkel teli földön, viszonylagos nyugalom,
tejjel-mézzel folyó Kánaán. Ugyan miért harcoljanak tovább? Hasonlóképpen,
amikor beengedünk életünkbe olyan dolgokat, amikre Isten azt parancsolta, hogy
teljesen irtsuk ki, akkor azok tövisként lesznek oldalunkban, mert azzá válnak,
ahogy Ő előre megmondta (Józs 2:3). Ha engedjük, hogy ellenségeink – az önzés
és énközpontúság – megerősödjenek, azok végül elpusztítanak minket. Téged
milyen „Baál” csábít imádatra?
Brennon Kirstein
A Southern Adventist
University káplánja
Fordította: Rajki
Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése