Én személy szerint szeretem, ha jó dolgokat
mondanak rólam – akár csak megerősítenek, hogy egy igazán jó órát tartottam,
valakit kimentettem egy nehéz helyzetből, vagy csinos az új ruhám. Ez a zsoltár
azonban arra emlékezetet, hogy a hízelgés lehet megtévesztő, hamis és romboló. Viszont
azt gondolom, hogy az elismerést (bátorítást) gyakorolnunk kell egymással
szemben – a világ tele van olyan emberekkel, akik elcsüggesztenek. De néha a
kölcsönös elismeréseink visszatartanak bennünket a jó cselekvésétől, amelyekre
Isten hívott el bennünket.
A 12. zsoltár ellentétbe állítja a hízelgést
a szegényekért és nélkülözőkért való munkával. Néha azon találom magam, hogy
amikor meg vagyok győződve arról, hogy tovább kell lépnem az Úrért,
lelkiismeret-furdalásom van saját anyagi dolgaim vagy önzésem miatt. Ilyenkor keresztény
társaim segítenek abban, hogy jobban érezzem magam.
Miközben tényleg létezik pusztító és hamis
bűntudat, előfordulhat-e, hogy néha felszínes dolgokért dicsérjük meg egymást,
és elégedettnek érezzük magunkat ahelyett, hogy felháborodnánk a körülöttünk
lévő szegények kizsákmányolása miatt?
Talán Isten arra késztet, hogy túllépjek
saját önelégültségemen és a társadalmi igazságosságért dolgozzak, feláldozva
időm egy részét és még saját kényelmemet is?
Lisa
Clark Diller
a Southern Adventist University
a Southern Adventist University
történelem és
politikai tudományok karának tanszékvezetője
Bírák 19
Ez az elbeszélés Izrael történelmének
legsötétebb fejezetét mutatja be, amely a Bírák korszakában zajlott. Az izraeliták
által elkövetett összes erkölcsi rémtett közül, amiről ebben a könyvben
olvashatunk, messze ez a legmegdöbbentőbb. E történet és Sodoma romlottságának
története (1Mózes 19) között túl sok a hasonlóság ahhoz, hogy véletlen legyen. Az
író szándékosan tervezte ezt a történetet úgy, hogy összehasonlítsa benne
Izrael erkölcsi romlottságát a sodomabeli emberek romlottságával. A lévita
szavai foglalják össze a történet lényegét: „Nem
történt semmi ilyesmi, nem látott senki ilyet, amióta kijöttek Izráel fiai
Egyiptomból, mind a mai napig” (19:30).
Fontos megjegyezni, hogy az elbeszélő nem alkot
véleményt a szereplők cselekedeteiről. Nem szabad azt feltételeznünk, hogy a lévita
vendéglátója a heteroszexualitást részesítette előnyben a homoszexuális
erőszakkal szemben. Azért tette ezt, mert ezt látta a helyesnek. Hasonlóképpen
nem a vendéglátás hiánya volt itt az igazi probléma, mint ahogy ezt néhány
kommentátor felvetette. Az erőszak, amit ezek a férfiak elkövettek, nem
barátságtalan természetükből eredt, hanem gonosz és perverz szívük sarkallta
erre őket. Az elbeszélő egyértelművé
teszi, hogy itt a bűncselekmény nemi erőszak és gyilkosság,
melyet a gibeai férfiak követtek el.
Ezekben a szörnyű
cselekményekben az az igazán megdöbbentő, hogy elkövetői Izrael fiai voltak.
A nemi erőszak és a gyilkosság nem volt kevésbé gyakori
az ókori Közel-Keleten, mint
manapság. Ám ilyen szörnyűségek az összes nemzet közül a legkevésbé
történhettek volna meg Isten kiválasztott népe között. Az ő erkölcsi mércéjük
még abban a korszakban is jóval magasabb volt a szomszédos népek
„színvonalánál”, amikor „nem volt király
Izraelben”. A lévita ragaszkodott ahhoz, hogy egy izraelita városba
menjenek egy idegen város helyett (19:12), ez is azt mutatja, hogy azt hitte,
az izraeliták a jobb emberek.
Az izraelita társadalom erkölcsi hanyatlása annak
következménye volt, hogy az emberek úgy éltek, mintha nem volna uruk, és Isten
sem volna közöttük – de még a környéken sem. Mi is pontosan így élünk a mai
világban. Az istenfélelem elavult és idegen fogalomnak tűnik a legtöbb ember számára
a mai társadalomban. Jézus követői, Isten kiválasztott népe a kivétel, ők
fénysugarak a sötétben! A legtöbbünk valószínűleg sosem lesz részese olyan
szörnyűségeknek, mint az itt leírt események – hála az Úrnak! Ám amikor önző
módon közelítjük meg a bűnt, a lévita vendéglátójának szerepét játsszuk. Az ír
filozófus, Edmund Burke így fogalmazott: „a gonosz győzelméhez csupán annyi
szükséges, hogy a jó emberek ne tegyenek semmit”. Ha hagyjuk, hogy a megalkuvás
és a kényelem diktáljon akkor, amikor ki kellene állnunk a jóért, számos
lehetőséget fogunk elhalasztani, hogy segítsünk azoknak, akiknek a bűn ártott.
Justo E. Morales
Southern Adventist
University
Fordította: Baksa
Viktória
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése