Ezt a zsoltárt fúvós hangszereken kell
előadni. Egy panasz az Úrhoz, amit Ő meghallgat és válaszol Dávid imájára.
Dávid biztos benne, hogy ő az igazak közé tartozik, ellenségei viszont (akikre
gonoszokként utal) azok közé, akiket Isten gyűlöl. Dávid kétségtelenül elfeledkezett azokról az
időkről, amikor ő is bűnöket követett el, és magára haragította Istent.
„Nem állhatnak meg szemed előtt a kevélyek,
gyűlölsz mindenkit, aki bűnt cselekszik. Elveszíted azokat, akik hazugságot
szólnak, a vérszomjas és álnok embert gyűlöli az Úr. Én pedig nagy kegyelmedből
bemehetek házadba.”(Zsolt 5:6-7 – új prot. ford. 2011). Az Úr által utált
dolgok felsorolásával és a gonoszok örökségének áttekintésével a zsoltáríró
önmagát próbálja meggyőzni arról, hogy ő megállhat Isten előtt.
Úgy tűnik, hogy ez a zsoltár ima Dávid
ellenségeiért, de ehelyett inkább olyan, mintha Dávid az imádságában dorgálná
meg az ellenségeit, hogy azok tudják,
menyire utálatosak Isten előtt (és közvetve előtte is).
Milyen gyakran említjük meg imánkban azoknak
viselkedését, akiket meg akarunk változtatni, és akik remélhetőleg hallják is
azt? Vagy adunk valaha tanácsokat Istennek, hogy mi módon válaszoljon
imádságunkra?
Álljunk ma Isten elé a fogyatkozásainkkal
együtt, és úgy tekintsünk magunkra, ahogyan Isten lát bennünket – bűnösökként,
akiknek szükségük van a Megváltóra.
Jackie O Smith
Kommunikációs vezető
Generál Konferencia Lelkészi Osztálya
Kommunikációs vezető
Generál Konferencia Lelkészi Osztálya
Fordította: Csala Beáta
Bírák 12
Ahelyett,
hogy hálásak lettek volna neki, hogy legyőzte Izrael elnyomóit, az efraimiták
irigyek voltak, hogy Jefte nélkülük vezette győzelemre seregét. Az előzőekből
már tudjuk, hogy az efraimiták hajlamosak voltak az alaptalan önteltségre, és
ez alkalommal sebzett büszkeségük szükségtelen konfliktushoz vezetett.
Jefte
helytállóan érvel, hogy az efraimiták haragja nem jogos. Az ammonitákkal
folytatott korábbi tárgyalása adott alapot Jeftének arra, hogy értelmes és
igazságos magyarázatot adjon tetteire. Ám ellentétben azzal, amit az Ammon
fiainak kijelentett, Jefte ez alkalommal nem mondja azt, hogy az Úr tegyen
ítéletet Gileád és Efraim között. Arról sem kapunk jelentést, milyen választ
adtak az efraimiták. Jefte egyszerűen összegyűjtötte a gileádi sereget, és
hadba vonult Efraim ellen. Gedeon annak idején szóbeli érvekkel csillapította
le az efraimitákat (8:2-3), Jefte úgy dönt, megbünteti izraelita testvéreit
arrogáns viselkedésükért. Nem csak a csatában győzték le az efraimitákat, hanem
hidegvérrel ezreket mészároltak le közülük (12:5-6).
Csábító
az az elgondolás, hogy az efraimiták csak azt kapták, amit érdemeltek. A kérdés
nem is igazán az, hogy mit érdemeltek, hanem az, hogy Isten akarata volt-e
büntetésük. Jeftéhez hasonlóan mi is gyakran elítéljük testvéreinket, akik
ártottak nekünk. Nem engedjük, hogy Isten bánjon el az életünket megkeserítő
„ammonitákkal”, hanem habozás nélkül háborút indítunk testvérünk ellen, aki
megtámadott bennünket.
Amikor
Krisztus követői veszekednek, Sátán diadalt ül. Amikor engedjük, hogy a
büszkeség uralja szívünket, meghazudtoljuk Jézus bizonyságtételét bármennyire
is úgy véljük, hogy igazunk van. Ha
naponként alárendeljük Istennek énünket, azzal nem csak szívünket óvjuk meg a
bűntől, de attól is megmenekülünk, hogy fegyverekké váljunk, amiket sátán
könnyűszerrel fel tud használni saját hittestvéreink ellen.
Justo E. Morales
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése