A 37. fejezet végéhez érve rájöttünk arra,
hogy Elihu és barátai nemcsak egyszerűen Jób barátai, hanem egy magasabb
hatalom eszközei. Az álarc lekerül, és sátán, a „mennyei lázadó” teljesen
leplezetlenül jelenik meg Elihu utolsó szavaiban. A küzdőtérre most Isten lép, és
mint mindig, felveszi a harcot sátánnal. Igen, Istennek van mondanivalója saját
gyermekeihez, a maradékhoz, a hívőkhöz, akik hűségesen megmaradtak Krisztusban.
Az Úr válaszolt Jóbnak a minhaseorah
szóval a forgószél közepéből (1. vers). Nemcsak felhők és vihar léteznek,
amelyekben Ő megjelenik és nemcsak egy képzeletbeli szó hallatszik. Isten
érthető hangon szól, és egyaránt válaszol Jóbnak és Jób barátainak. A barátok
nem felelnek meg Isten elvárásainak, de
Jób megfelel. A barátoktól Isten megkérdezi: „Ki akarja elhomályosítani örök rendemet értelem nélküli szavakkal?”
(2. vers - új prot. ford.). A válasz az, hogy Jób barátai. Ezek után Isten
Jóbhoz fordul: „Övezd hát föl derekadat
férfiasan! Én kérdezlek, te meg oktass engem!” (3. vers - új prot. ford.).
Hol voltál amikor? (Egy sorozat kérdés
következik). A válasz: te nem voltál ott, tehát honnan tudod? Ha mint férfi
akarsz velem beszélni szemtől-szembe, tedd meg most, de először tisztázd, hogy
kivel beszélsz. Hol volt Jób, amikor Isten a Földnek alapot vetett? (4. vers).
Ki mérte meg azt? Milyen alapra lett helyezve? Isten építészeti szakkifejezéseket
használ azért, hogy leegyszerűsítse a teremtés ismeretlen, összetett
folyamatát. komplexitását. És hol voltál akkor, amikor a hajnalcsillagok együtt
énekeltek és Isten fiai ujjongtak az örömtől? (7. vers). A világ teremtésekor
az angyalok, mint nézőközönség ámulattal szemlélték a végbemenő folyamatokat.
Amikor a mélyből vízözön fakadt, ki zárta be a tenger ajtókkal? Ma tudunk a szökőárakról,
amelyek akkor keletkeznek, amikor a tenger kitör a korlátaiból. Ez sátán műve,
mert Isten ajtókkal korlátozta a tengert (4-8. vers).
Ezután Isten az asszonyok konyhájából kölcsönöz
hasonlatokat, hogy az időjárás néhány törvényszerűségét megmagyarázza: a felhőket
felöltöztette és beburkolta (9. vers). A fizikai törvények a felhők ruhái és
csomagolóanyaga, és ezeket a törvényeket Isten alkotta. Minden elem és jelenség
egyensúlya Isten teremtési rendjétől függ. Isten fizikai törvényei határt
szabnak, sorompók és ajtók a felhők számára (ismét férfias, építkezéssel
kapcsolatos kép). A természetet Isten korlátok közé helyezi. A teremtés
reggelét Isten határozta meg, éppúgy mint azt, hogy milyen hosszú legyen a nap
egészen estig. Este a nap „szélénél fogva megragadja a földet”, ami azt
jelenti, hogy az este kezdetének meghatározott ideje van. Isten folytatja a
beszédét a változásokról a nappalokban és az éjszakákban: „a pecsét megváltozik
(beállítja az időt a nappalnak és az
éjszakának) és a világosság a gonoszoktól elvétetik” (9-13. vers). Isten így
folytatja: „Formálódik, mint az agyag a
pecsét alatt, és előtűnik a föld, mintha fel volna öltöztetve. Így veszi el a
bűnösöktől a világosságot [napot, holdat és a csillagokat], és összetöri a fölemelt kart” (14-15.
vers – új prot. ford.).
A maszorétáktól származó héber kézirat, amelyből
Károli is fordított, Isten megbízható szava. Minden ősi változat csak
másodlagos és függvénye a héber normának.
Isten megkérdezte: „Eljutottál-e a tenger forrásáig? Bejártad-e a mélység alját? Föltárultak-e
előtted a halál kapui? A halál árnyékának kapuit láttad-e?” (16-17. vers –
új prot. ford.). Ismered-e a föld nagy kiterjedéseit ahol a világosság és a
sötétség lakik, ismered-e a határait és a házát? Ismered-e, mert ott születtél
(18-21. vers). „Eljutottál-e a hó raktárához?
A jégeső raktárát láttad-e? A nyomorúság idejére tartogatom ezt, a harc és a
háború napjára” (22-23. vers). Egyesek azon töprengenek, hogy vajon az
Északi- és Déli-sark valóban a hó és a jég tárháza-e, és a nyomorúság ideje
közel van-e. A napkeltét és napnyugtát is Isten határozza meg (24. vers).
„Ki
hasított nyílást a záporesőnek?” vagyis, ki gondoskodik az esőről a megfelelő
időben és a boldog madárdalról? Ki ad esőt a távoli területeken, ahol ember nem
él, hogy megitassa az elhagyatott földet, és füvet sarjasszon? Az esőnek nincs
apja és a harmatnak nincs anyja. Van anyja a jégnek és a dérnek? Összesűrűsödnek
a vizek, a felszíne megfagy, megkeményedik és olyan lesz mint a kő (25-30.
vers).
A 32. és 32. versekben Isten csillagászattal
kapcsolatos kérdéseket tesz fel. Honnan tudott Mózes a Fiastyúkról (Plejádok)
és a Kaszáscsillagról (Orion), hogy megértse azt, amit Isten mond, amikor a
Lélek arra indította őt, hogy megírja Jób könyvét? Mózes tanult csillagászatot
Egyiptomban és röviddel az ő ideje előtt a babiloniak már beszéltek a
Jupiterről. 1972-ben a régészek az ősi Ninive területén találtak egy lencsét,
ami talán egy teleszkópból származik. Honnan tudta Mózes egy csillagképben csak
bizonyos csillagok vannak kapcsolatban egymással, amit a tudósok csak modern
teleszkópokkal láthatnak?
Aztán Isten megkérdezi Jóbot: Ismered-e az ég
szabályait? Talán te határozod meg uralmát a földön? Tudod-e irányítani a
felhőket a hangoddal? A villámok a te szolgálatodban állnak-e? Ki ültetett
bölcsességet és értelmet az emberbe? Ki tud esőt préselni a felhőkből, amikor a
föld megkeményedik, mint az öntvény és egymáshoz tapadnak a göröngyök? (33-38. vers).
Ki tölti meg az oroszlán gyomrát? Amikor búvóhelyén fekszik és lesi a prédáját,
ki adja neki az ösztönt? (39-40. vers). A holló zsákmányt keres, és visszatér
éhes kicsinyeihez (41. vers). Feltehetjük a kérdést: „Ki állapította meg a táplálkozási láncot a bűneset utáni ellenséges
környezetben?”
Drága Istenünk!
Most, hogy megszólaltál,
fellélegezhetünk, mert tudjuk, hogy Te teremtetted az egész világot a maga
hihetetlen összetettségében az egyensúly és ellenőrzés harmonikus szabályaival.
A torzulások nem Tőled vannak. Tarts biztonságban a Te kezedben! Szükségünk van
rád! Ámen!
Koot van Wyk
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Bírák 3
A Bírák könyvének 3. fejezete emlékeztet
minket Isten végtelen, mindenre kiterjedő hatalmára. Ebben a fejezetben egy
olyan Istent láthatunk, aki nem nézi tétlenül, közönyösen, elidegenedetten és
passzívan az Ő népének döntéseit. Nem csak egyszerűen megengedi az okozatot és
a következményt Izrael döntéseiben, hogy minden a természetes rendjén haladjon,
hanem egy olyan Istent látunk, aki aktívan tesz egyrészt azért, hogy
fegyelmezze, másrészt azért, hogy megszabadítsa az Ő népét. Amellett, hogy
egészen valószínűtlen módon támaszt olyan szabadítókat, mint Othniel, Ehud és
Sámgár; Isten az, aki Kusán-Risathaimnak kezére adva folyamatosan munkálkodva
fegyelmezi Izráelt. Isten ténylegesen megerősíti Eglon kezeit azután, hogy
Izráel ismét gonoszságot művel Isten szeme láttára.
Felismerve azt, hogy Isten szándékosan
erősítette meg az Ő népének ellenségeit, hogy végső célként visszatérítse az
akaratos népet önmagához, az jut eszembe, mennyire nem
"bedobozolható" a mi Istenünk. Mi nem tudjuk Őt belerakni egy
dobozba, és korlátozni azt, hogy mit tud, vagy mit nem tud tenni. Különös,
kifürkészhetetlen tettek mutatkoznak meg itt tökéletes összhangban az Ő
céljaival és útjaival. Ezeket a leírásokat olvasva érzem, hogy csendes
tiszteletre hív engem, és bizalomteljes engedelmességre az Egyetlen iránt,
akinek a tervei és cselekedetei felettem állnak. Hogyan munkálkodik ma Isten a
mi életünkben? Lehetséges, hogy Ő olyan módon próbál meg, fegyelmez, vagy ment
meg minket, amit abban a pillanatban nem értünk? Mindenképpen megbízol
Istenben?
Brennon Kirstein,
A Southern Adventist
University káplánja
Fordította: Rajki
Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése