Ennek a zsoltárnak kettős, sőt hármas
alkalmazása is van: egyrészről, a képanyaga Dávidé, amelyben közli saját
gyászának és fájdalmának tapasztalatát, ugyanakkor bővelkedik az Újszövetségben
található, a Messiás jellemére való utalásokban, főleg a zsoltár egyes
részeiben (lásd: Mt 27:35, 39, 43, 46; Mk 15:24, 34; Lk 23:34, 35; Jn 19:24, 28).
Az elvek erőteljesek és időtállóak, mivel a
ma élő hívő emberek tapasztalatáról beszél. Az összefonódó és többszörös
alkalmazás könnyen észrevehető. A 22. zsoltár kétségtelenül az egyik
legszemléltetőbb és legmegragadóbb messiási profetikus zsoltár.
Többféle nézőpontból is megközelíthető ez a
zsoltár. Az egyik megközelítés az, hogy messiási nézőpontból vizsgáljuk és
betekintést kapunk abba, hogy min ment keresztül Jézus a bűnös érdekében, és
hogyan valósított meg egy lelki áttörést, amely a kereszten való győzelemhez
vezetett. De racionális, tapasztalati szemszögből is tekinthető és gazdag
betekintés nyerhető arról, hogyan kezeljük bonyolult kapcsolatrendszerünket.
Arról is elmélkedhet az ember, hogy maga a zsoltáros milyen tapasztalatokon
ment át, amikor ezt a zsoltárt megörökítette.
A 22. zsoltárnak mélysége is és szélessége is
van. Érintheti az embert érzelmileg, ha beleéli magát Krisztus szenvedéseinek
tapasztalatába és belemerül Krisztus szeretetébe és önfeláldozásába. Ellen
White arra bátorít, hogy gyakran foglalkozzunk Megváltónk életének záró
jeleneteivel. Körülvéve kísértésekkel, ahogyan Ő is volt, tapasztalataiból
értékes tanulságokat vonhatunk le. Hasznos lenne naponta egy elmélkedésre szánt
órát Jézus életének tanulmányozásával tölteni – a bölcsőtől a Golgota
keresztjéig. Tekintsük át pontról-pontra és hagyjuk, hogy a képzeletünk élénken
megragadjon minden jelenetet, különösen földi szolgálatának utolsó jeleneteit.
(Jézus élete 83. o. - az angolban)
Ha így elmélkedünk Krisztus tanításain,
szenvedésein és az emberiség megmentéséért hozott áldozatán egyetemes és
személyes szinten, három dolog fog megtörténni: 1) megerősödik a hitünk, 2)
felébred a szeretetünk és 3) mélyen átitatódunk azzal a Lélekkel, amely
Megváltónkat is segítette. Tehát minden okunk megvan arra, hogy több időt és figyelmet
szenteljünk ennek a zsoltárnak.
A zsoltár két részre tagolódik: az első 21
vers a szenvedő tiltakozásával, panaszával és imájával foglalkozik, az utolsó
tíz vers (22-31) spontán hálaadásba kezd a szabadítás után. Érdekes, hogy nincs
átmenet a két rész között, csak egy hirtelen váltás a reménytelenségből a
dicsőítésbe.
Megjegyzés:
Az
olvasó jobban megértheti ennek a zsoltárnak a messiási jellegét, ha elolvassa a
négy evangéliumból Krisztus szenvedéseinek a leírását és a Jézus élete című
könyv 741-től 757-ig terjedő oldalait.
1. Messiási
alkalmazás: A 22. zsoltárt a
kereszt zsoltárának nevezik, mivel az Újszövetség nyilvánvalóan utal erre a
zsoltárra, amikor az írók Krisztus szenvedéseire és kereszthalálára alkalmazzák
az ott leírtakat. Megérinti az ember szívét, amikor maga elé képzeli Krisztus
szenvedéseit annak dacára, hogy Istenben bízott; hogy az Atya elfordult tőle a
bűnösökkel való azonosulása miatt; és amiért magára vette annak a bűnnek a
terhét, amely az övék volt. Emlékezzünk arra, hogy ha részesülni akarunk a
megváltásban, meg kell tanulnunk a bűnbánat és a hit leckéjét a kereszt
lábánál. Jézus megaláztatást szenvedett azért, hogy megváltson bennünket az
örök gyalázattól. Vállalta, hogy rászakadjon a megvetés, a gúny és a durva
bánásmód azért, hogy bennünket megoltalmazzon. A mi bűnünk volt az, ami a
sötétség fellegét összegyűjtötte isteni lelke körül és előhívta belőle a
kiáltást, mint olyanból, akit megvert és elhagyott az Isten. Ő viselte a
bánatunkat; Őt érte bánat a mi bűneinkért. Önmagát bűnért való áldozatul adta,
hogy Általa mi igazak lehessünk Isten előtt. Az emberben levő nemes érzések rezonálni
fognak a kereszten való elmélkedésre.
2. Lelki
alkalmazás: Az
olvasót arra hívjuk, hogy szakítson időt Jézus életének, tanításainak,
szenvedéseinek, kereszthalálának és feltámadásának a tanulmányozására.
Elmélkedjünk a témákon és aztán gondolkodj el azon, hogy ezek az események mit
jelentenek számunkra miközben megküzdünk azzal a kihívással, hogy üdvösségünket
munkáljuk, és mások üdvösségéért szolgálunk. Krisztus önzetlen és példás
magatartása a szenvedések közepette új lendületet ad az olvasónak, hogy szembe
tudjon nézni azokkal a próbákkal, amelyek keresztényi életében érik – Krisztus
mindent megtett értem, én is meg tudok és meg fogok tenni mindent Érte! Az Ó, véráztatta
szent fej című ének (114-es ének a Hitünk énekei énekeskönyvben) ékesen szól erről a kérdésről.
3. Tapasztalati
alkalmazás: Ennek
a zsoltárnak a hömpölygése segítő leírást ad arról, hogy az ember hogyan
küzdhet meg az élet fájdalmas kihívásaival. Például az 1-10-ig terjedő
versekben a zsoltáros elismeri, hogy küzdelmei vannak, így mi is elismerhetjük
a problémák valóságos természetét, amelyek nyomasztanak bennünket. A zsoltáros
elhagyatottnak érzi magát és elszakítottnak az erő és az életben maradás minden
forrásától. Értéktelennek és kigúnyoltnak érzi magát, és nincs hová segítségért
fordulnia. Mi is megélünk hasonló tapasztalatokat az életben. Mit tegyünk
ilyenkor? A zsoltároshoz hasonlóan, a borzasztó és fájdalmas küzdelmek
közepette felismerhetjük az ima hatékonyságát és Isten valóságos voltát, aki
meghallgat és megsegít bennünket. Ez után Istenhez fordulunk és megkérjük, hogy
az a csodálatos Személy legyen a mi társunk a próbáink közepette. A zsoltáros
bölcsen ehhez a csodálatos hatalomhoz fordult, mint ahogy Jónás is Istenhez
kiáltott a cethal gyomrából (Jón 2:1-9). Mi meg tudjuk ezt tenni?
4. Ima
alkalmazás: Mélységes
és természetes hitelesség található ebben a zsoltárban. A gondolatainkat és az
imaéletünket szólítja meg. A zsoltáros fájdalmas szavakkal kiált Istenhez.
Arról beszél, mennyire szüksége van Isten közelségére, mert a bajok megfojtják
és nincs emberi segítség számára. Leírja, hogy milyen nagy szükségben van és
milyen fájdalmai vannak. Aztán rátér arra a felismerésre, hogy csak egy
segítségforrás létezik, akihez fordulhat és ez nem más, mint maga Isten. Aztán
ott vannak a borzasztó és vad ellenségei, akik annyira támadják, hogy minden
energiája és életereje kiszárad. Ellenségei sokan vannak és nagy az erejük. Mit
tehet ebben a helyzetben? Hová fordulhat? És mit tehetünk mi? Kihez
fordulhatunk? A zsoltáros buzgón imádkozik Isten jelenlétéért és oltalmáért.
Miért? Azért, mert tudja, hogy ha Isten a közelben van és beavatkozik, bármi
történjék, minden rendben lesz. Hangsúlyozza a bánatát és csüggedését a spontán
és talán fegyelmezettnek mondható válaszával: „De te, Uram, ne légy messze tőlem; én erősségem, siess segítségemre.
Szabadítsd meg lelkemet a kardtól, s az én egyetlenemet a kutyák körmeiből.
Ments meg engem az oroszlán torkából, és a bivalyok szarvai közül hallgass meg
engem” (20-22. vers), majd hozzáteszi – bár még mindig a bajok közepette
van –, hogy „Te meghallgattál engem.” (Ez valóban hatalmas dolog. Ha követed
ezt az utat, gazdag tapasztalatban lesz részed. Én tudom, mert megtapasztaltam.)
5. Siker
alkalmazás: Ez
a probléma nagyszerű lezárása. Az élet gyakran ilyen. Látszólag minden kikerül
az irányításunk alól, de a hívők, akik megtanulták a 22. zsoltár elveit,
győzelmet hirdetnek már a győzelem tulajdonképpeni kivívása előtt. Hogyan?
Hitben dicsőítik és magasztalják Istent, mivel hisznek Isten Szavában, Isten
Szavának hatalmában és bíznak a Gondviselő ígértéiben. Gondolják, hisznek,
mondják, hirdetik. Nekik nincs szükségük a látásra ahhoz, hogy higgyenek. Isten
megmondta, és ez elég nekik. Ez a messiási példa, Krisztus példája, és az a
tapasztalat, ami a mienk is lehet.
Debert
W. Baker
a Generál Konferencia alelnöke
a Generál Konferencia alelnöke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése