Egyszer egyik családtagom
ellen a megyei hatóság vizsgálatot indított hamis vádak alapján. Ez elég nagy
fájdalmat és törést hozott az életünkben. Sőt, sokszor még lehangolóbb volt,
ahogy az emberek „vigasztalni” próbáltak.
Ez a zsoltár erre az
élethelyzetre összpontosít. A nehézségek közepette talán csak Isten
mindentudásának és igazságos ítéletének tudata az egyetlen vigaszunk. A világon
csak néhány igazi menedék van, és igazán megnyugtató, ha tudatosítjuk
magunkban, hogy Isten a teljes képet látja, álláspontja pedig pártatlan.
A világ olyan gyorsan és felületesen ítél! Isten teljes alapossággal ismeri a jót és a rosszat is. Végül pedig látni fogjuk az Ő arcát, azt az arcot, ami tele van szeretettel és könyörülettel. Milyen csodálatos ígéret!
Lisa Clark Diller
a Southern Adventist University
történelem és politikai tudományok karának tanszékvezetője
Fordította: Rajki Dávid
Bírák 18
Bírák könyve első fejezetében azt
olvashatjuk, hogy a kánaáni föld meghódítása még nem fejeződött be teljesen
(1:26-27). Ez a szakasz leírja, hogyan jutott örökségéhez Dán törzse Kánaán
északi részén. Az, hogy a lévitát Manassé (vagy talán Mózes; 18:30) unokájaként
azonosítja ez a szakasz, arra utal, hogy ezen események a Bírák korszakának az
elején mentek végbe. Mindazonáltal a történet középpontjában nem Lais (a
későbbi Dán) városának elfoglalása áll. A történet szerepe, hogy elmondja,
hogyan alakított ki Izrael legészakibb törzse egy hamis izraelita vallást, ami
annyira jól felépített volt, hogy egészen az asszír fogságig fennmaradt, egy
olyan bálványimádó vallást, amely maga után vonta a fogságba vitelt.
Míká és a Dán nemzetségéből valók története
is kihangsúlyozza a Bírák könyvének fő motívumát: „nem volt király
Izraelben” és „mindenki azt tette, ami helyes volt az ő szemei előtt”.
Az Urat kellett volna királyuknak tartaniuk, de az izraeliták elutasították, megrontották
vagy elfelejtették törvényének minden tanítását, ami romboló következményekkel
járt. Mind Míká, mind a dániak azt gondolták, kisajátíthatják Isten áldásait az
által, ha felállítják saját szentélyüket, mintegy versengve (szembeszállva) az
eredetivel Silóban. Ha valakinek ebben a történetben, akkor Jonathánnak, a
papnak tudnia kellett volna mi a helyes, ám őt egyáltalán nem zavarja a bálványimádás gondolata, sőt örül a lehetőségnek, hogy a
hamis vallás főpapja lehet (18:20, 30).
Míká és a dániak története rablással és
bálványimádással kezdődik, és azzal is végződik. Csakúgy, mint Sámson
történetében, egyik bűn a másikat vonja maga után és a bűnök erkölcsi
következménye az idő múlásával egyre rosszabb lesz. A bűn bűnt szül, és a bűn
jutalma mindig halál. Bár a Dán törzséből valók sikerrel járnak, nem szabad
összekevernünk a sikert Isten jóváhagyásával. Elgondolkodva ezen a történeten
imádkozzunk azért, hogy Isten segítsen megtörni a bűn sablonját az életünkben.
Emlékezzünk rá, hogy van királya Izraelnek, és hogy Krisztus a mi
örökségünk!
Justo
E. Morales
Southern
Adventist University
Fordította:
Kóczián Ágnes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése