Elihunak, a fiatal szónoknak hosszú
mondandója van. Elkezdte a 32. fejezetben és most a 36-ban folytatja. Úgy
beszél, mintha attól félne, hogy elveszik tőle a mikrofont. Lehetséges, hogy
valaki a hallgatói közül fel akart állni és el akart menni, mert Elihu ezt mondja:
„Várj még egy kevéssé, majd
felvilágosítlak, mert az Istenért még van mit mondanom." Több
igazságot akar tulajdonítani Alkotójának, és bizonyos abban, hogy hallgatósága
elfogadja szavait, mert nem hamisak azok (1-4. vers).
Elihu néhány hitelvi pontot akar bemutatni:
Isten hatalmas és nem néz le senkit sem. Ez ugyanaz, mintha ezt mondaná: „hatalmas az ő lelkének ereje” (5.
vers). Isten nem kíméli meg a gonoszok életét, de igazságot szolgáltat a
szegénynek (6. vers). Nem veszi le a tekintetét az igazakról. Mi tudjuk azt,
hogy Jelenések 3:21 szerint a győztesek, vagy az igazak a királyok Királyával,
Krisztussal azonos királyiszékben fognak ülni. Elihunak már korábban hallania
kellett erről, mivel pontosan ezt mondja: „királyok
mellé, a trónba ülteti őket örökre, hogy felmagasztaltassanak" (7.
vers).
Elihu nem egy olyan végidei elképzeléssel foglalkozik
miszerint Istennek segítségre lenne szüksége, hogy felépítse országát ezen a Földön.
Igazat mond, de más összefüggésben. Ha valaki meg van láncolva és a nyomorúság
ruháiba van felöltözve (mint Jób), akkor Isten elmondja nekik tetteiket és
bűneiket, mert fennhéjázó módon viselkedtek. Kinyitja a fülüket, hogy
megfenyítse őket, és felszólítja, hogy bánják meg bűneiket (8-10. vers).
Az emberek döntésére Isten a következő tettekkel
válaszol: ha engedelmeskednek és Istent szolgálják, napjaikat jó és kellemes
dolgok fogják kitölteni (11. vers). Noha evangéliumi igazságként hangzik, és
nagyon is az, a csavar itt mégis ott látható, hogy a történelem nagy küzdelem
szemlélete nélkül Elihu ezeknek az ígéreteknek a teljesedését itt és most várja,
és csakis materiális szempontból. A rossz hír az, hogy ha nem engedelmeskednek,
fegyverrel veretnek által, és tudatlanságban múlnak ki, mert nem igényelték a
megváltást (12-13. vers). Elihu szerint a kötés és oldás Isten részéről itt a Földön
történik, és ha fiatalon halnak meg, ez pontosan ezért van (14. vers).
„A gazdag rossz, a szegény jó” szocialista elképzelést
alkalmazva Elihu azt sugallja, hogy Isten „a
nyomorultat a nyomorúság által menti meg, és a sanyargatás által nyitja meg
fülüket” (15. vers). Modern szocialista tudósok Elihuhoz hasonlóan azt
vallják, hogy a szegények és elnyomottak jók és mindenki más gonosz. A Biblia
üzenete az elnyomással kapcsolatban az, hogy az igazak sátán általi elnyomása
és a lelki nyomorúság minden formája a Szentlélek hiányának tudható be. Elihu
az anyagi szegénységre és az anyagi elnyomásra
összpontosít, miközben Jób, Mózes, Jézus és a Biblia a lelki
szegénységre és a lelki elnyomásra. A hűségesek asztala telve lesz lelki
javakkal és a mennyei bírósági ítélet támogatni fogja őket (15-16. vers). Isten
szolgája már életében kezeli a bűn kérdését, és nemcsak úgy félszívvel. Ha nem
kezeli a bűnt, Isten félre fogja tenni őt az útból és a gazdagsága nem fog
segíteni rajta, mivel gonoszsághoz folyamodott (17-21. vesr).
A 22-32 versek között Elihu az Istenről
alkotott képét akarja bemutatni nekünk. Az Isten nagyon hatalmas; kicsoda
taníthatja Őt? Ki kérheti számon Őt? Ki mondta: „Igazságtalanul cselekedtél?”
Emlékezz arra, hogy fel kell magasztalnod az Ő tetteit, amelyeket az emberek
szemlélnek. Az emberek távolról látták isten tetteit. Isten hatalmas és mi nem
tudjuk éveinek számát, és ki sem nyomozhatjuk azokat. Isten növeli a
vízcseppeket úgy ahogy akarja, ami azt eredményezi, hogy a felhők esőt
hullatnak a nagy emberekre (22-28. vers). Úgy tűnik, hogy Elihu itt arra utal,
hogy ha valaki nagy ember, az eső az ő földjére fog esni. Azt mondja, hogy az
ember nem tudja teljesen megérteni a felhő terjedését, és Isten sátrának
dörgését. Kiterjeszti fölötte világosságát és beteríti a tenger gyökereit.
Megítéli a népeket, táplálékot ad gazdagon. Kezében hordja a villámot és
parancsol neki, hogy lecsapjon, mennydörgése a közelgő vihart jelzi. (29-32).
Elihu elmondja, hogy (saját megértése szerint) Isten hogyan bánik az emberrel.
Az áldottak Istentől kapnak üzenetet, de azok, akik magukat felmagasztalják nem
kapnak.
Drága
Istenünk!
Tőled
származik a valódi bölcsesség, és mi áldjuk ezért nagy neved! A te
jövendöléseid nélkül mi elveszünk a magyarázatokban. Köszönjük a próféciák
biztonságát! Ámen!
Koot van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Bírák 1
A Józsué halála utáni korszak egészen jó kezdet volt
Izrael életében. Istent keresték, Őt kérdezték meg döntésük előtt. „Ki menjen legelőször közülünk…?” Júda
és Simeon hűségesek voltak. A következő kifejezés azonban az első fejezet másik
fontos témájául szolgál: „nem űzték ki”.
Ez nagyon messze állt Isten szándékától, mert az Úr akarata az volt, hogy a
kánaánitákat maradéktalanul távolítsák el. A 27-28. versben ezt olvashatjuk: „… a Kananeusoknak tetszett ott lakni azon a
földön. … Izráel adófizetőjévé tette a Kananeust; de elűzni nem űzte el”. Izrael
elbukott azon a területen, hogy nem engedelmeskedett teljes mértékig Istennek,
és ez azzal a szomorú következménnyel járt, hogy Isten iránti szeretetük
egészen a szívük mélyéből tűnt el.
Amint ezt a fejezetet olvasom, lelkünk négy ellensége jut eszembe,
amelyeket Isten teljesen ki akar ütni belőlünk: a vádló lelkületet, a
gyűlölködést, a kapzsiságot és az irigységet. Mind a négy ellenség az énünket
ülteti szívünk trónjára. A Vádoló lelkület így szól: „Tartozol nekem, és meg
kell fizetned azért, amit tettél!”; a Gyűlölködés így: „Az enyém vagy, és
uralkodom rajtad!”; a Kapzsiság így: „Többel tartozom magamnak, mint amennyim
van!”; az irigység pedig így: „Isten több áldással tartozik nekem, hiszen
másokhoz viszonyítva kevesebbet kapok!” Lehet, hogy ezen ellenségek mindegyike
felett részleges győzelmet aratunk Isten segítségével, és egy-egy rövid időre
elenyésző lesz hatalmuk életünkben. Ám ha engedjük, hogy tartósan ott
maradjanak lelkünkben, az olyan, mintha földünkön hagynánk a kánaánitákat –
szaporodni és erősödni fognak, akár a rák, és lelki életünk ugyanolyan
változékony és ingadozó lesz, mint Izrael nemzete a Bírák korában. Minden
esetben Istent állítjuk félre, és énünk kerül a trónra.
Brennon Kirstein
A Southern Adventist University káplánja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése