Megjegyzés:
az angol és az új fordításhoz képest 5 vers eltolódás található. Ebben a
felolvasásban az angol változatot követjük.
A 39. fejezetben Isten befejezte képességének
ecsetelését, hogy állatok sokféle faját teremtette meg különleges
tulajdonságokkal. A 40. és 41. fejezetben három jelképes állat leírását
találjuk. Az első kettő félelmetes az emberiség számára, a harmadik a gonoszok
számára lesz félelmetes, de nem a hűséges maradék számára. Mind a három állat
kapcsolatba hozható a vizsgálati és a végrehajtói ítélettel.
Isten tudja, de megkérdezi, hogy milyen lesz
a gonoszok helyzete, akik szembeszállnak az Istennel. „Mit perlekedik a Mindenhatóval az akadékoskodó? Aki Istennel akar
vitatkozni, feleljen neki!" (1-2. vers - új prot. ford.). Amikor Jób
ezt meghallja, térdre esik és csendben marad. Nincs mit mondania. Kezét a
szájára teszi (3-4. vers). Ha kérdés van, nem fog felelni, ha másodszor is
megkérdezik, ő akkor sem ejt ki több szót (5. vers). Jób érzékeli Isten
örökkévaló karjait maga körül és ez a mély és szeretettel teljes békesség
érzése megnémítja őt.
Az Úr azonban még nem fejezte be mondandóját,
mert Jóbnak látnia kell, hogy a vizsgálati ítéletet végrehajtói ítélet követi
majd. Isten felszólítja Jóbot, hogy legyen olyan, mint egy ügyvéd egy bírói
tárgyaláson. „Nosza! övezd fel, mint
férfi, derekadat; én kérdezlek, te pedig taníts engem!” (6-7. vers). Jób
úgy viselkedik, mint egy gyerek, de az Úr azt akarja, hogy férfi módjára
(geber) viselkedjen. Isten négy kérdést fog feltenni Jóbnak ebben a bírósági
eljárásban (a vizsgálati és a bekövetkező végrehajtói ítéletben): 1. „Semmivé akarod tenni az én igazságomat?”
(8a. vers); 2. „Bűnösnek mondasz engem
(ahogy Sátán teszi), hogy te lehess igaz?” (8b. vers); 3. „Van-e olyan karod, mint az Istennek (hogy
véghezvidd az ítéletet)?” (9a. vers); 4. „Tudsz-e olyan hangon mennydörögni, mint ő (amikor kihirdeti az
ítéletet)?” (9b. vers). Jób számára minden kérdésre a válasz egy határozott
"nem".
Ezek után Isten felszólítja Jóbot: ha úgy
gondolja, hogy úgy viselkedhet mint a Fáraó, akkor nézzen is ki úgy mint ő: „Ékesítsd föl magad fenséggel és
méltósággal, öltözz ékességbe és pompába!” (10. vers). Isten azt mondja
Jóbnak, hogy ha azt akarja feltételezni, hogy a vizsgálati ítélet úgy működik,
ahogyan a harcos fáraók tették, akkor ellenségeit ássa „el valamennyit a föld
alá, zárja el őket rejtett helyre!” (13. vers). Mózes élt Egyiptomban és
ismerte a fáraó büszkeségét. Ha Jób le tudja győzni ellenségeit, mint egy fáraó
a harci szekerén, „akkor még én is
(Isten) dicsérlek téged, mert megsegített a jobbod” (14. vers).
De Isten egy nagyobb ellenségről szeretne
beszélni és egy nagyobb harcos Messiásról, aki el fog jönni. Ezért bemutat két
vadállatot, amellyel ember nem bír el és egy harmadikat, amely a harcos Messiást
fogja szimbolizálni. Őt a 41. fejezet nagyobb részletességgel fogja bemutatni.
A fejezet hátralévő vadállatairól úgy vélik, hogy az a víziló és a krokodil
lennének. Az első részben sok kifejezés illik a vízilóra, a második részben
pedig a krokodilra. Azonban sok igényes olvasót nem nyugtat meg ez értelmezés a
rövidfarkú vízilóról, akinek „merev a farka, mint a cédrus” (17. vers). Azonban
a vízilovat és a krokodilt jól ismerték az ősi Egyiptomban. Ennek a hatalmas
állatnak jellegzetes tulajdonságai vannak. a. Isten teremtette őt éppúgy, mint
Jóbot és az egész emberiséget; b. a lábai és a hasa képezi erejének forrását
(16. vers); c. farka merev, mint a cédrus, combjának inai egymásba fonódnak
(17. vers); d. csontjai, mint az érc-csövek (nehusa), lábszárai, mint a
vasrudak (barzel) (18. vers).
A kritikusok morgolódnak és azt mondják, hogy
a vasat nem ismerték abban az időben. A régészek azonban egymástól távol levő
helyeken találtak Jób idejéből származó vasat. Nincs szükség a könyv későbbi
keletkezése mellett érvelni és tagadni Mózes szerzőségét.
Ez az állat magasabb a nádnál, nagyobb a
mocsárnál és a fák árnyékánál a folyó partján (20-22. vers). Egy víziló el tud
rejtőzni a nádasban és a fűzfák árnyékában, de ez állat olyan nagynak tűnik,
hogy a víziló kicsi mellette. Mialatt Mózes Midián földjén ezt a könyvet írta
hallhatott róla vagy tanulmányozhatta a Jordán folyó áradásait, amelyet később
láthatott is. Nyilvánvalóan ez a vízilószerű lény az özönvíz után élhetett,
mert Jób ismerte. Azt is tudjuk, hogy a kihalt dinoszaurusz ismert volt Jób
idejében, mert leírást találunk róla ősi cseréphenger feliratokon. Isten erről a
fajta dinoszaurusz-szerű hatalmas lényről beszél. A víziló találó lehet, de túl
kicsi a leíráshoz képest.
Fel kell készülnünk ezen állatok titokzatos
tulajdonságainak megértéséhez, mert azok Isten ellenségeinek a jelképeivé válnak,
sokkal pontosabban sátán jelképeivé. Isten ezen állatok teremtéséről beszél (19.
vers). „Az Isten alkotásainak remeke ez”
(egy olyan jellegzetesség, amely sátán, mint Lucifer esetében is megtalálunk,
amikor Isten megteremtette őt a Mennyben). Isten képes megsemmisíteni Sátánt
(19. vers). Krisztus a harcos Messiás, el fogja pusztítani sátánt a millennium
végén. A hadakozó Isten ráveti szemeit Sátánra és megsemmisíti őt (24. vers).
Drága Istenünk!
Azt tanuljuk, hogy Te
még mindig uralkodsz. Sátán éppúgy a környékünkön ólálkodik, mint Jób életében,
ezért szükségünk van a te oltalmadra. Megváltásod végül nyilvánvalóvá lesz,
amint megszabadulunk az ellenséges erők fennhatósága alól. Köszönjük, hogy a Te
uralmad alatt biztonságban lehetünk! Ámen!
Koot van Wyk
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Bírák 5
A Bírák könyvének ötödik fejezetében Debora
és Bárák egy duettet énekel, egy „új
éneket az Úrnak” ahogyan a Zsoltárok könyvének 96:1 versében olvashatjuk.
Milyen friss, aktuális és konkrét példa ez Isten csodálatos magasztalására!
Debora és Bárák egyszerűen csak énekelhette volna Mirjám énekét, ami Isten
szabadításáról szól, amikor Izráel átkelt a Vörös-tengeren. Ehelyett, íme egy
új ének, ami azt részletezi, mit vitt véghez értük éppen akkor az Isten.. Amikor
számba veszik az énekben, mit tett értük Isten, amikor megmentette őket
Siserától, akkor a jelenben cselekvő, hatalmas VAGYOK iránt fejezik ki
hódolatukat.
Bár arról is kell énekelnünk, mit tett értünk Isten a múltban, arról is fontos új dalt énekelnünk, hogy mit tesz értünk a jelenben. Ha saját életemet nézem, túlságosan gyakran előfordul, hogy nem sikerül leírnom, megragadnom Isten hatalmas cselekedeteit a jelenben. És amikor nem sikerül felidézni, miként vezetett Isten eddig, és vezet most is engem, akkor elkezdek aggódni a jövőmért. Debora és Bárák duettje arra hív minket, hogy emlékezzünk Istenre, aki most is hatalmasan munkálkodik népéért. Énekeljünk új énekeket az Úrnak, olyan személyes énekeket, amelyek részletesen bemutatják, milyen különlegesen dolgozik Isten az életünkben!
Brennon Kirstein,
A Southern Adventist
University káplánja
Fordította: Rajki Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése