Legkorábbi emlékeim között ott van néhány
jelenet, amikor bizony képes voltam az erőszakra és az önzésre. Volt néhány
testvérem, és bár mindig nagyon szerettem őket – és szeretem ma is – mégis
emlékszem, hogy néha nem kedveltem őket és még ártani is akartam nekik. Ez igaz
volt annak ellenére, hogy szerető család voltunk, és sohasem tapasztaltam
egyebet a szüleim részéről, mint feltétel nélküli szeretetet és megbocsátást.
Így a szívem mélyén mindig is tudtam, hogy mit jelet az, amit ez a zsoltár
mond: „nincs, aki jót cselekedjék,
nincsen csak egy sem”.
De annak ellenére, hogy közülünk senki sem
tekintheti önmagát természeténél fogva igaznak, az a csodálatos ígéretünk van
Istentől, hogy Isten mindenképp velünk van, megbocsát nekünk és áldottá teszi
életünket. Ez azért van, mert Isten velünk van, letekintett ránk, menedékünk
lett azért, hogy részesei legyünk annak, amit ez a zsoltár leír, mint az
igazság tetteit.
Isten teszi azt lehetővé, hogy keressük Őt,
hogy jót tegyünk a szegényekkel, hogy jó terveink legyenek. Így a zsoltár
mindkét része visszhangra talál bennünk - a természetszerinti rosszaságunk
elismerése és az Isten dicsőítése azért, mert megbocsát és helyreállít
bennünket.
Lisa Clark Diller
a Southern Adventist University
a Southern Adventist University
történelem és politikai tudományok
karának tanszékvezetője
Bírák 21
A Bírák könyvének 17-21. fejezetei ugyanazzal
a néhány ismerős sorral végződnek, mint amivel kezdődnek: „ebben az időben nem
volt király Izráelben; azért mindenki azt cselekedte, a mi jónak látszott az ő
szemei előtt.” Az izraeliták anélkül a lelki és erkölcsi vezetés nélkül
próbálták megoldani a saját maguk okozta problémákat, amit Mózes és Józsué
képviselt. Bár az Úr biztosította a győzelmet a hitetlenkedő izraelitáknak, de ők
nem látták meg Isten útmutatását a következményekben, és továbbmentek azon az úton,
amit saját értékítéletükkel helyesnek véltek.
Az előző, 20. fejezetben a benjáminiták
vereséget szenvedtek saját izraelita társaiktól, akiknek Isten megígérte a
győzelmet. Izrael fiai esküt tettek, hogy minden izraelitának tilos saját
lányait benjáminita férfiakhoz feleségül adni. Ez teljes egészében az ő döntésük
volt, nem az Úré, és problémát is okozott később az izraelitáknak, mert alig tudtak
módot találni arra, hogy megmentsék Benjámin törzsének maradékát. Most már az
esküjük kötelezte őket arra, hogy bármi áron megtartsák, nehogy magukra
zúdítsák saját átkukat (21:18).
Megoldásuk azonban túlmutat a józan ész
határain. Eldöntik, hogy elpusztítják Jábes-Gileád városát és lakóit -
férfiakat, asszonyokat és gyerekeket - mert kapcsolatban álltak a benjáminitákkal,
és ezért nem csatlakoztak az ellenük indított hadjárathoz. A harcok után összehívott
lelki ünnepségre sem jöttek el Silóba, hogy áldozatot mutassanak be az Úrnak.
Mennyire undorító az ezután következő kegyetlen lépés és a tömegmészárlás! Jábes-Gileád
lakói között azonban találtak a harcosok 400 szüzet, akiket életben hagytak
feleségnek a benjáminiták számára. Mindeközben az izraeliták sokkal jobban
aggódtak amiatt, hogy elkerüljék egy esküszegés következményeit, mint hogy
jólétben tudják a testvéreiket. Valójában anélkül sértették meg az eskü
szellemiségét, hogy megtörték volna azt. Istenfélelmük teljesen öncélú volt.
Napjainkban sok meggyőződéses kereszténynek
van öncélú hite; csak annyit tesznek, amennyi a követelmények teljesítéséhez
elegendő, és semmi többet. Ez félszívű engedelmesség, ami törvényeskedésig
fajulhat. Észrevetted már az utóbbi időben, hogy megjátszod magad? Vajon azért
engedelmeskedsz Istennek, mert szíved mélyéből ezt szeretnéd, vagy mert muszáj?
Az Úr ezt mondja: „szeretetet kívánok én és nem áldozatot: az Istennek
ismeretét inkább, mintsem égőáldozatokat.” (Hós 6:6).
Justo E.
Morales
Southern Adventist
University
Fordította: Rajki
Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése