Isten még mindig beszél Jóbhoz. Mózes leírja
Isten Jóbhoz intézett üzenetét, és ebben a fejezetben Isten, mint egy biológia
tanár, aki végigvezeti a diákjait egy hat állatból és madárból álló listán,
bemutatva különlegességeiket és csodás tulajdonságaikat. Jób megkérdezi Istent,
hogy tudja-e, hogy miért úgy teremtette ezeket az állatokat, ahogyan teremtette.
Az állatok a következők: zerge és szarvas (1-4. vers); szamár (5-8. vers); vad
bivaly (9-12. vers); strucc (13-18. vers); ló (19-25. vers) és sas (26-30.
vers). Olyan az egész, mintha elvinnének bennünket az állatkertbe.
Az 1. versben kapcsolat fedezhető fel két
párhuzamos mondatrész között, amely úgy kezdődik, hogy „Tudod-e?" és úgy
végződik, hogy „Megfigyelted-e?" Isten azt is megkérdezi Jóbtól, hogy meg
tudja számolni a hónapokat, amelyekben ezek az állatok vemhesek. Jób feladata
volt, hogy ismerje juhait és kecskéit, a korukat és az időt a fogantatástól
születésükig. Jób és szolgái feljegyzéseket készítettek erről. Jób előre
tudhatta, hogy ezek az állatok hol fognak megelleni, és hogy a kicsinyek mikor
nőnek fel és mikor hagyják egy anyjukat, akihez soha nem térnek vissza (3-4.
vers).
Dr. Sang-ne Kim a Sahmyook egyetem igazgatója
2013-ban elmondott egy prédikációt az ember és az állatok közötti
különbségekről és kihangsúlyozta: „az állatok nem ismerik fel a szüleiket és
nem térnek vissza hozzájuk." Tehát hogyan lehet igaz az evolúció? Isten az
emberbe más tulajdonságokat plántált, mint az állatokba, és természetesen Jób,
Mózes és Isten is tudta.
Aztán Isten rátér a második állatra, a
szamárra (5. vers). A rabbik nem voltak biztosak abban, hogy ez a vers a
vadszamárra vonatkozik-e, mert ezek a pusztában a „szikes földön” élnek. Más
tudósok azt vélik, hogy ezek a versek valamiféle vadmadárról beszélnek (5-8.
vers). A lényeg ez: Isten választ vár Jóbtól arra a kérdésre, hogy ismer-e
olyan állatot, amely örül a szabadságának és a pusztában a szikes földön él. Ezt
az állatot nem érdekli a hajcsár kiáltozása, hogy álljon félre. Szereti a
hegyeket, minden zöldet megtalál, és kineveti a városi sokadalmat (7-8. vers).
A harmadik állat, amelyről Isten beszélni
akar Jóbnak, a vadbivaly, vagy egyesek szerint az orrszarvú vagy a bölény.
Isten meg akarja tudni Jóbtól, hogy a bölény megszelídíthető-e (9. vers).
Használhat-e Jób egy kötelet, hogy szántásra fogja a bölényt? Hatalmas ereje
hasznos lehet-e Jób számára? (10-12. vers). A válasz nemleges. Miért? Isten
vadállatnak teremtette és nem arra, hogy háziasítsák és az embert szolgálja. A
tehén szelíd, a bölény vad.
Aztán Isten rátér a negyedik állatra a
struccra, amely büszke és vidám. Egyes rabbik úgy vélik, hogy ezek a versek a
gólyáról vagy a keselyűről szólnak, mások valamilyen hatalmas madárra
gondolnak, vagy éppen egy pávára. A strucc a földben hagyja a tojását (14.
vers). Isten megkérdezi Jóbot, hogy tudja-e, hogy a strucc elhagyja a tojását
és nem gondol arra, hogy egy elefánt vagy valamely mezei állat lába széttörheti
(15. vers)? Vajon tudja-e Jób, hogy a strucc keményen bánik fiaival (16. vers)?
A lényeg, amire Isten rá akar mutatni, ez: Ő ültette a struccba ezeket a furcsa
tulajdonságokat. Nem az evolúció eredménye. „Mert
Isten megtagadta tőle a bölcsességet, nem részesítette értelemben” (17.
vers – új prot. ford.). Vajon Jób látott-e már olyan esetet, amikor a strucc
kineveti a lovat és annak lovasát és gondolkodott-e azon, hogy miért vannak
ezek a tulajdonságai, amelyet nem a környezetéből kölcsönzött (18. vers)?
Az ötödik állat, amelyet Isten Jób figyelmébe
ajánl, a ló. Isten megkérdezi Jóbot, hogy ő adta-e a lónak az erejét, és ő
ruházta-e fel a nyakát sörénnyel? Isten alkotta úgy a lovat, hogy ugorjon, mint
egy szöcske, hogy örüljön erejének és kikapálja a völgyeket (19-21. vers). A ló
„neveti a rettegést, nem remeg, nem
fordul vissza a kard elől" 22-23. vers – új prot. ford.). Nem fordul
vissza a sófár (a trombita) hangjától (24. vers). Vajon Jób tudja-e, hogy a ló
messziről megérzi a csata illatát, a vezérek dörgő hangját és a harci zajt (25.
vers)? Isten adta a lónak a szépséget, az erőt, a bátorságot, az energikus
izgatottságot, a jó hallóképességet és a türelmet. Hogyan illeszthető ez bele az
evolúciós elméletbe?
Isten a hatodik állathoz ér: az ölyvhöz vagy
sashoz (26-27. vers). Ezeknek a ragadozó madaraknak a tulajdonságait Isten adta
nekik a teremtéskor. Az ölyvnek nagy szárnyai vannak (26. vers) és vándorol „kiterjeszti
szárnyait dél felé (26. vers). A te parancsodra repül? (27. vers). A sas
magasan repül és a fészkét magas bevehetetlen várnak építi. Szeret a magas
sziklákon lakni (28. vers). Vajon tudja-e Jób, hogy Isten adta a sasnak a jó
látó képességet vagy rájött-e arra, hogy a fiókái tudják hová nézzenek, és ahol
a dög van, ott teremnek (29-30. vers).
Isten az állatokat különleges
tulajdonságokkal teremtette, amelyek sokszínűségről, leleményességről,
gondoskodásról tanúskodnak, nem pedig
egyhangú ismétlődésről. Mindez rendkívül érdekessé teszi az életet ebben az
ellenséges világban.
Drága Istenünk!
Lenyűgöző az a
csodálatos gondoskodás, amelyet irántunk gyakorolsz, és az hogy letekintést
adsz az állatvilág különleges tulajdonságaiba, amelyek meglepnek bennünket.
Köszönjük, hogy tanítasz és vezetsz bennünket. Ámen.
Koot van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Bírák 4
Mire a
Bírák 4-ik fejezetéhez érkeztünk, Isten már legalább három különböző pogány
ellenséget használt fel arra, hogy fegyelmezze Izráelt, és minden egyes engedetlenség
következményeként fokozatosan nőtt a az elnyomások hossza: Kusán-Risathaim, 8
év; Eglon, 18 év; majd Jábin, 27 év. A szabadításokban egy sémát láthatunk,
hogy Isten nem ígéretes személyeket használ fel: Éhúdot, aki balkezes volt;
Samgart, aki egy ökörösztökével 600 filiszteust ölt meg; és egy feleséget,
Jáélt (nem Bárákot, a hadvezért, se nem valamelyik katonáját a tízezerből),
akit név szerint tiszteltek, mert megszabadította Izráelt Siserától. Isten különböző
eszközeiben a gyengeség a közös nevező, az a feltűnő tulajdonság, amely által Isten
legnagyobb cselekedetei megvalósulnak.
Gyengének
érzed ma magad? A saját engedetlenséged összetörte a lelkedet? Ne csüggedj el! Isten nem csak fegyelmezi azokat, akiket
szeret, hanem gyönyörködik megszabadításukban. Kész
vagy felajánlani gyengeségedet Istennek?
Ő nem csak azt tervezi, hogy megment Téged, hanem azt is, hogy képessé
tegyen arra, hogy te is megmenthess másokat.
Brennon
Kirstein,
A
Southern Adventist University káplánja
Fordította:
Rajki Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése