Ahogy
sok más fejezetben is, amelyeket áttekintettünk, Isten utasításai itt is az
adott helyzetre közvetlenül vonatkoztak és részletesek voltak. Az Ígéret Földje
felosztásra került, és minden egyes törzs kapott egy részt, kivéve Lévi
törzsét. A Léviták voltak a papok, akik az egész nemzet szolgálatára
rendeltettek. Éppen ezért Isten terve az volt, hogy a nép között éljenek. 48
várost jelöltek ki Lévi törzse számára, ezekből hat menedékváros volt.
„A
menedékvárosok úgy voltak elosztva, hogy félnapi utazással az ország minden
részéből elérhették. Az odavezető utakat állandóan karban kellett tartani, hogy
a menekülő egy pillanatra se legyen akadályoztatva. Végig az úton jelzőtáblákat
kellett felállítani, amelyekre világos és szembetűnő betűkkel írták fel e szót:
’Menedék’.” (Ellen G. White: Pátriárkák
és Próféták. Budapest, 1993. Advent Kiadó. 479. oldal). Mi volt a célja a
menedékvárosoknak? Tételezzük fel, hogy fát vágsz az erdőben a barátoddal, és a
fejszéd lerepül a nyeléről pont a barátod fejére, és meghal. Ez az eset
gyilkosságnak vagy gondatlanságból elkövetett emberölésnek minősülne (lásd 5Móz
19:5). Egy ilyen esetben meglehet, hogy a barátod rokonai bosszúból halálra
keresnének, de te elfuthatsz egy menedékvárosba, hogy mentsd az életedet.
Mindaddig, amíg ott vagy, biztonságban lehetsz.
Nem
kell találgatnunk, hogy vajon Isten mit is tekintett gyilkosságnak. Ez a
fejezet egészen pontosan meghatározza a különbséget a gyilkosság vagy
gondatlanságból elkövetett emberölés között. A gyilkosságot gyűlöletből és
haragból követik el. A gondatlanságból elkövetett emberölés egy emberi élet
akaratlanul történő kioltását jelenti. A gyűlöletből és haragból elkövetett
gyilkosságot mindig halállal büntették, legalább két tanúbizonyság esetében. A
gyűlölet a bűn legrosszabb formája, amit az ördög szít, és amivel ő fertőzi meg
az embert. Jézus szerint, aki gyűlöl és haragszik, az előbbiekkel összhangban,
gyilkosságban bűnös. „Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne ölj,
mert aki öl, méltó az ítéletre. Én pedig azt mondom néktek,
hogy mindaz, aki haragszik az ő atyjafiára ok nélkül, méltó az ítéletre: aki
pedig azt mondja az õ atyjafiának: Ráka, méltó a főtörvényszékre: aki pedig ezt
mondja: Bolond, méltó a gyehenna tüzére” (Mt
5:21-22).
Amit
itt alá kell húznunk, az nem annyira a gyilkosság és a gondatlanságból
elkövetett emberölés közötti különbségtétel, hanem a szeretet küzdelme a
gyűlölet ellen. Ha valakit a gyűlölet és a harag hajt, mi mást tehetne Isten
érte, hogy megmentse? Mi mást tehetett volna Isten Luciferért, hogy megpróbálja
visszanyerni? A gyilkosság elkövetése Isten kegyelmének és a Szentlélek
kérlelésének elutasítását bizonyítja. Isten célja a halálbüntetés bevezetésével
az volt, hogy gátat vessen a gyűlöletnek és a gyilkosságnak választott népe
körében.
„A
nemzet biztonsága és tisztasága megkívánta, hogy a gyilkosság bűnét szigorúan
megbüntessék. Az emberi életet, amelyet egyedül Isten adhat, szentül meg kell
őrizni. Isten régi népe számára kijelölt menedékvárosok a Krisztusban lévő
menedék jelképei. Ugyanaz az irgalmas Megváltó, aki az ideiglenes menedékvárosokat
elrendelte, saját vére kiontásával biztos menedéket szerzett az Isten törvényét
megszegő számára, amelyben oltalmat kereshet a második halál elől. Semmi
hatalom nem ragadhatja ki kezéből azt, aki hozzá járul bocsánatért.” (Ellen G.
White: Pátriárkák és Próféták, 480.
oldal).
Fred Knopper
Adventist Media Center
Fordította Liebhardt László
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése