2013. június 17., hétfő

Mai szakasz: Eszter 1

Eszter története mindenkire hatással van.  Az egyik dobozban, amiben gyermekeink iskolai emlékeit őrizzük, van egy rajz az akkor még kicsi lányunktól. Az egyszerű feladat így szólt: „Rajzold le a kedvenc bibliai szereplődet!” Alatta Natalie gyönyörű rajza egy fiatal nőről, aki a király díszes jogara felé nyújtja kezét.

Eszter könyve Isten kezének munkájáról szól, az Ő előrelátásáról és népéről való gondviseléséről. Érdekes módon Isten nevét egyetlen egyszer sem említi Eszter könyve. És mégis, szeretete és vezetése világosan, fonalként húzódik végig rajta, ami csodálatossá teszi ezt a beszámolót.  A Szentírás más helyein Isten jelenléte félreérthetetlen és akarata vitathatatlan. Eszter könyvében Isten csendben, hűségesen és folyamatosan dolgozik az egyébként közönséges embereken keresztül, hogy véghezvigye akaratát. Legtöbbünket így használ Isten az ő akaratát cselekedve a mi életünkben. Talán ezért is olyan megnyerő Eszter könyve.

Isten keze munkája világosan látszik Eszter könyvének két fő részében. Az első a nagy küzdelem témája. Az egyének és a végeredmény egy egyetemes történetet mutatnak be. És nem lehet nem észrevenni Eszter könyve másik fő témáját, a - visszafordulást. Eszter könyve tele van a jövő egyéni és közösségi megújulásával. Nem véletlen, hogy ezek a megújulások Isten csendes munkájának következményei.

Eszter első fejezetében megismerkedünk Ahasvérussal (görögül Xerxes), a Perzsa Birodalom királyával, és a jelenet rögtön megmutatja nekünk személyiségét. A király éppen egy hat hónapig tartó ünnepségsorozatot tart birodalma dicsőségének tiszteletére. Majd a király még egy egyhetes fesztivállal is megörvendezteti fővárosa – Susán –  lakóit, kicsiket és nagyokat. Ez a pazarlás, szertelenség és tékozlás még mai modern értelmünkkel is nehezen felfogható.

Míg a férfiak mértéktelenül ettek és ittak, Vásti királyné a nők számára tartott ünnepséget. A férfiak ünnepének utolsó napján a király elküldte eunuchjait, hogy kísérjék hozzá Vástit. A király a végére tartogatta a legjobbat, és örömére szolgált megmutatni nagyra becsült trófeáját, gyönyörű feleségét.

Vásti nem örült ennek, és elutasította részeg férje kívánságát. Könnyen elképzelhetjük a jelenetet, amint Ahasvérus király megkapta a visszautasító választ. Feldühödve tanácsadóihoz fordult és a véleményüket kérte. Emberei rábeszélték, hogy torolja meg Vásti tettét a királyság, és Perzsia összes házasságának érdekében. Vástit megfosztották királynői hatalmától és a férjek tiszteletéről szóló rendeletet adta ki birodalom szerte.
Szerencsére mi olyan királyt szolgálunk, aki nem olyan büszke, kicsapongó, gyarló és követelőző, mint Ahasvérus. A világmindenség Istene eléggé szeret minket és eléggé bízik bennünk ahhoz, hogy szabad akaratot adjon nekünk. Soha nem követelte meg, hogy becsüljük Őt, de soha senki nem érdemelte meg a tiszteletet és megbecsülést jobban, mint a mi Királyunk.

Jean Boonstra
Voice of Prophecy

Fordította: Csala Beáta

5 Mózes 14

Mózes elmondta kortársainak, hogy létezik helytelen gyász is. Ha a halállal, valakinek vagy valaminek az elvesztésével szembesülünk, természetes, hogy bánkódunk. Azonban akkoriban léteztek nem elfogadható gyászszokások is. A gyász egyes kultúrákban még ma is inkább a látszatról, és a figyelem helytelen felkeltéséről szól, mintsem a bánat kifejezéséről.

Mikor Jézus azt mondta: „Boldogok, akik sírnak”, akkor Ő nem a halál feletti, hanem a bűn feletti gyászról beszélt. Amikor helyes a bűnhöz való hozzáállásunk, ami nem más, mint a „lelki szegénység”, akkor a helytelen, én-központú magatartásunk felett gyászolunk.

A fejezet egy másik témája a tized felhasználásának kérdése. A tizedfizetés bibliai alapokon nyugszik, viszont a fejezet nagy része a „második tizeddel” foglalkozik. Az első tizedet a szentélynél fizették a léviták és a papok támogatására. A fejezet leghomályosabb része ezzel a második tizeddel való  - „vidámító ital” vásárlása és „az Úr színe előtti örvendezés” általi - visszaéléssel foglalkozik. Olvasd el a teljes szakaszt. Voltak a társadalom peremére szorult személyek, akik valóban jól kaptak támogatást, de mi a helyzet a „vidámító itallal”? Talán a Biblia jóváhagyja az italozást és Isten dicsőítését amolyan vidám állapotban?

Ez a szakasz nem az alkohol fogyasztásra való vásárlását engedélyezi. Ennek egy vallási, szent étkezésnek kellett lennie a szentélynél. Ez nem jelenti azt, hogy az alkohol társaságban való fogyasztása megengedett lett volna. A Bibliában ismertetett teljes kép mind az alkohol fogyasztását (1Pt 4:3), mind a megrészegedést (Ef 5:18) tiltja.
John Ash
Chinese Union
Mission Hong Kong
Fordította Kóczián Károly

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése