2013. január 19., szombat

Mai szakasz: 2 Sámuel 11


Ez a fejezet a Biblia egyik legdrámaibb szakasza. Ott van benne minden elem, ami egy izgalmas történethez szükséges, de amilyen pontosan lejegyezték a részleteket, biztosak lehetünk abban, hogy minden egyes tény igaz! Egy olyan férfi történelmi tragédiája ez, aki Isten szíve szerint való volt, aki megölt egy oroszlánt, majd később a hatalmas Góliátot, és még sok figyelemreméltó hőstettet vitt véghez, de itt arról szerzünk tudomást, hogy egy csontvázat (titkot) faragott a szekrényben. A palota titkai napvilágra jöttek, és feljegyzésre kerültek Izrael történelmében. Olyannyira szégyenletes volt ez az esemény a palota számára, Izrael, Júda, sőt, még Isten szemében is, hogy a Krónikák könyvének írója – aki a palota történetét jegyezte le Dávid uralkodása során – a 20. fejezet 1. versében egyszerűen kihagyta ezt a történetet. Nem volt hajlandó terjeszteni Dávid király erkölcsi bukásának hírét. 

Tavasz van, amikor a királyok általában a hadseregükkel együtt mennek a háborúba. Dávid azonban nincs ott. Milyen drámai helyzet! Átaludta az egész napot, hiszen azt olvassuk, hogy este kelt fel az ágyából (2. vers). Unalmában a palota tetején sétálgatott. Meglátott a távolban egy fiatal nőt, aki a kerti medencében fürdött. Mivel felesége vagy feleségei már nem voltak kielégítőek számára, jobban szemügyre akarta venni a szépséget, ezért követeket küldött érte, hogy hozzák el neki (4. vers). Ha tiltakozott volna, akkor akarata ellenére hurcolták volna el a királyhoz. Mivel éppen véget ért a menstruációs ciklusa, odaadta magát a királynak, aki az aktus után hazaküldte. Hetekkel később az asszony üzenetet küldött Dávidnak, hogy várandós, és Dávid hirtelen szorult helyzetbe került, hiszen szembe kellett néznie Betsabé férjével, a hettita Uriással.

A magasztos eszme, hogy Isten maradék népe megtérítse a hitteusokat és más nemzeteket, immár darabjaiban hevert. A királyához hűséges Uriás a palota közelében aludt, de Dávid át akarta hárítani a terhesség felelősségét a férjre, ezért rá akarta beszélni, hogy töltse otthon az éjszakát. Dávid most már nyíltan is megszegte Isten kívánalmait, és leitatta Uriást, de a férfi mégis ott maradt a palotánál.

Ezen a ponton Dávid taktikát változtatott, és Uriás megöletését kezdte tervezni. Holtan akarta látni, és Joábnak segítenie kellett ebben. Amikor egy hírnök meghozta a jelentést a gyilkosságról, Dávid elsimította a dolgot mondván, hogy a háborúban a fegyver úgyis megemészt egyet, mint mást (25. vers). A terhesség kilenc hónapja még le sem járt, Dávid máris a palotába vitette Betsabét, nem sokkal később pedig megszületett a fia (27. vers). Dávid úgy élt, ahogy gondolkodott, és ahogy gondolkodott, úgy cselekedett, ami meghozta a gonosz életmód gonosz gyümölcseit – ez egy ördögi kör.


Ha titkos bűneinket (a szekrényben rejtegetett csontvázat) nem számoljuk fel, azok ellenünk fognak tanúskodni az utolsó ítéletben. Mi azonban bánjunk el ezekkel még idejében, mégpedig most, az Isten népe felett zajló vizsgálati ítélet idején, hogy ne kelljen majd szembesülnünk velük a millenium idején! Ámen!

Koot van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea

1 Mózes 19

Isten megbízott két tanút, hogy személyesen vizsgálják ki a helyzetet Sodomában, és mivel az ő ítéletük volt a sorsdöntő, ezért minden kétséget kizáróan igazságosnak kellett lennie (18:25; 5Móz 17:6; 19:15; 2 Kor 13:1). Sodoma nemcsak szexuális erkölcstelenségéért és perverzitásáért esett ítélet alá (Júd 7), hanem arroganciájáért, mértéktelenségéért, könnyelműségéért és azért, mert figyelmen kívül hagyta a szegényeket és a szükségben lévőket (Ezékiel 16:49-50). A náluk menedéket kereső idegenekkel szembeni barátságtalan magatartásukkal, és a Lót barátaival szemben tanúsított szexuális perverzitásukkal Sodoma lakói elítélték önmagukat Isten két tanúja előtt. Lótot és családját a két angyal arra utasította, hogy meneküljenek, mielőtt őket is utolérné a város büntetése.

A vonakodás, ahogyan Lót családja a menekülésre intő parancsra reagált, jól mutatja a környezet vonzalmának veszélyességét. Amikor Lót a családját a Jordán völgyébe költöztette a gonosz városokhoz közel, és ezután beköltözött magába Sodomába, fel kellett volna figyelnie azokra a veszélyekre, amelyeknek családját kitette (2Pét 2:7-8), ő azonban figyelmen kívül hagyta a kockázatot és gonosz befolyásnak tette ki őket, amely végül a romlásukhoz vezetett. Az angyaloknak végül meg kellett ragadnuk Lótnak, feleségének, és két lányuknak a kezét, akik még velük laktak, és ki kellett vonszolniuk őket a városból. Lót felesége ennek ellenére elveszett, mivel a szíve ott maradt; a város csábítása tőrbe csalta őt (1Móz 18:26); és Lót két lánya is Sodoma káros befolyását bizonyította azáltal, hogy vérfertőző kapcsolatra léptek apjukkal (30-36). Vajon mi is figyelmen kívül hagyjuk annak befolyását, amivel körülvesszük magunkat? Mi lesz az eredménye? Sodoma és Gomora örök példa marad arra, hogy hogyan fog bánni Isten az el nem hagyott gonoszsággal (2Pt 2:6). Lótnak és családjának tragédiája szolgáljon tanulságul számunkra, hogy milyen kockázatos, ha megengedjük, hogy a világ útja és vonzása megrontson bennünket (1Jn 2:15-17).  

Edwin Reynolds
A Southern Adventist University professzora 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése