2014. január 20., hétfő

Mai szakasz: Példabeszédek 16

Feltűnt már, hogy a kisgyermekeknek is megvan az érzékük a helyes, és a rossz megkülönböztetésére? Rögtön észreveszik, ha velük, vagy valaki mással igazságtalanul bánnak. Életünkben az egyik legnehezebb, megtanulandó lecke az, hogy az élet, legalábbis ahogyan mi ismerjük és éljük, igazságtalan. A Példabeszédek könyvének 16. fejezetében olvasható jó hír azonban újra meg újra biztosít bennünket arról, hogy Istené az utolsó szó.

Érzékletes hasonlat lehet egy sportpálya képe, egyenlő térfelekkel. Képzeljünk csak el egy olyan futballpályát, amely meredeken lejt, és képzed el, hogy a labdát a hegyen felfelé, az ellenfél kapuja felé továbbító csapat tagja vagy. Azon kívül, hogy meg kell küzdened a másik csapat erejével és tehetségével, még a gravitációval is szembe kell szállnod. A hegy az ellenfélnek segít, akik lefelé támadnak és ellened játszanak. Versenyfeltételeink ritkán egyenlőek ebben az életben, és a dolgok általában nem egyenlőek, Isten végső ítélete azonban ki fogja egyenlíteni a térfeleket (4. vers.).

Mi a helyzet akkor, amikor én játszom a pálya lejtését saját előnyömre kihasználva, a lejtős pályán lefelé? Az igazságtalanság most az én javamra dolgozik, hátszelem van, és lefelé űzöm a labdát a hegyoldalon. Mit teszek tehát? Meglovagolom a szerencsémet és kihasználom a lehetőség minden előnyét? Mivel Isten a végső bíró, Salamon tanácsa a következő: „Jobb a kevés igazsággal, mint a gazdag jövedelem hamissággal.” (8. vers). Amikor a mérleg az én javamra billen, nem árt felidézni az igaz mérleg örök értékét (11. vers, és lásd még 3Móz 19:35; és Péld 11:1; 20:10, 23).

Tehát csak elhatározás kérdése, hogy a lejtős pálya melyik oldalán játszom? A 33. vers azt sugallja, hogy ez is az Úr irányítása alatt áll. Lehetséges, hogy Isten becsületességem és hűségem próbatételére használja a körülményeket a méltánytalanság és igazságtalanság idején, hogy megítélje elszántságomat és a belé vetett hitemet?

Uram, vizsgálj meg engem, ismerd meg szívemet. Próbálj meg engem és ismerd meg aggodalmas gondolataimat. Nézd meg, van-e valami bántó bennem és vezess engem az örökkévalóság útján. Ámen.

David A. Steen
Nyugalmazott professzor
Andrews Egyetem
Fordította: Csala Beáta

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése