2013. május 21., kedd

Mai szakasz: 2 Krónikák 33


A Krónikák 1. és 2. könyve nagyban hasonlít a Bírák könyvére: mindháromban felfedezhetjük az istentagadás, bajba kerülés, ismét Istenre figyelés, amit megújulás követ -- ismétlődő mintát. A kamaszoknak van egy szavuk erre. Minden évben, amikor a Bibliai osztályomban megkérem őket, hogy jellemezzék Istennel való kapcsolatukat, legalább egy diák így szól: „hullámvasút”, ami azt jelenti, hogy „egyszer fent, egyszer lent”, és több mint az osztály fele egyetért ezzel. Hogyan szakítsuk meg ezt a kört?

Manassé tankönyvi példáját adja ennek a „hullámvasút” tapasztalatnak.  Odáig ment az istentagadásban, hogy feláldozta a saját gyermekeit, és boszorkányságot gyakorolt. Komoly bajba került, amikor az asszírok elfogták, majd szégyenszemre, megalázva rabságba vitték Babilonba. Végül észhez tért, és helyreállíttatott.  „Nyomorúságában azonban kérlelte Istenét, az URat, és igen megalázta magát ősei Istene előtt. És miután imádkozott hozzá, megkönyörült rajta, meghallgatta könyörgését, és visszavitte országába, Jeruzsálembe” (12.-13. vers új prot. ford.).

Hogyan törjük meg az „egyszer fent, egyszer lent” körét? Manassé nem tette ezt, de története ad némi segítséget a megoldáshoz. Ezt olvassuk. „Eltávolította az Úr házából az idegen isteneket és a bálványokat” (15. vers) De később Ámon, a fia „áldozott mindazoknak a bálványszobroknak, amelyeket apja, Manassé készíttetett” (22.v). Mi lett volna, ha Manassé elpusztította volna a bálványokat? Mi lett volna, ha azt helyezi előtérbe, hogy kompromisszumok nélküli apai példát mutat Ámonnak? A köztünk élő fiataloknak hűséges, példamutató apai, sőt, szülői mintára van szükségük, hogy az kivezesse őket a „hullámvasút” tapasztalat elkerülhetetlen zuhanásaiból.

Jeffrey Marshall
A Fiatalok Jézusért szervezet evangelizációért felelős alelnöke
Fordította: Csala Beáta

4 Mózes 24

Istennek nem volt arra szüksége, hogy Bálám megáldja népét. Még ha Isten nem is avatkozott volna közbe, hogy megállítsa őt, hanem engedte volna, hogy  Bálám szabadon kimondja az átkot Izraelre, az akkor is hatástalan lett volna Isten népével szemben.

Isten azonban úgy döntött, hogy munkálkodni fog Bálámon keresztül, nem csak azért, hogy megáldja Izraelt, hanem azért is, hogy – ha lehetséges – megmentse őt, és ez bizonyságként szolgáljon a pogány Bálák király és népe számára. Micsoda szeretet és micsoda kegyelem!

Isten jóindulata, amelyet Izrael iránt tanúsított, korszakokon át bizonyította oltalmazó gondoskodását engedelmes és hűséges gyermekei felé.

Bármikor, amikor sátán rávette a gonosz embereket arra, hogy összeesküdjenek Isten népe ellen, ők felidézhették ezt az eseményt, és megerősödhettek lélekben, és Istenbe vetett hitükben.

Bálám azt prófétálta, hogy Izrael királya nagyobbá lesz az amálekiták minden királyánál, akik ebben az időben nagyon erős nemzetet alkottak. A legszebb költői nyelvet használta Isten népe jövőjének leírásához. Mielőtt leállíthatták volna, Bálám egy csodálatos próféciát mondott el a Messiásról, és Moáb végső megsemmisüléséről.

Bálák tele volt félelemmel és haraggal, felháborodott amiatt, ahogyan a dolgok alakultak. Bálám pedig azzal a tudattal tért haza otthonába, hogy a jóléttel és hírnévvel kapcsolatos, oly sokáig dédelgetett tervei szertefoszlottak; elvesztette a király kegyét; és magára vonta Isten nemtetszését. Isten Lelke végül elhagyta őt a kapzsisága miatt.

Ha nem állunk ki hitünk mellett, el fogunk bukni, bármilyen kísértés jön is az utunkba. Nem szolgálhatunk két úrnak úgy, hogy közben azt reméljük, sikeresek lehetünk ebben az életben, sőt az örökkévalóságra is alkalmassá válhatunk.

Nancy Costa
It Is Written Television
Fordította: Bakk Zalán Levente

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése