2014. szeptember 18., csütörtök

Mai szakasz: Ámos 6

Ebben a fejezetben láthatjuk, ahogy bűnös emberek Isten figyelmeztetéseit lényegtelenként tüntetik fel. Elöljáróikban (1-2. vers) és saját erejükben bíznak (13. vers). Teljesen átengedik magukat az élvezeteknek (4-6. vers). A próféta kihangsúlyozza Isten figyelmeztetéseit azáltal, hogy rámutat, milyen súlyos büntetések következnek Izraelre (7. vers). Az Úr irtózattal figyeli folyamatos gonosztetteiket, és nincs más választása, mint hogy átengedje őket az ellenségeiknek (8-11. vers) pusztulást és ítéletet hozzon rájuk mivel nem követik Isten útját (12-14. vers).

Jaj azoknak Izraelben, akik „gondtalanságban” vannak, vagyis önző élvezetekkel foglalták le magukat és hamis biztonságérzetbe ringatták magukat Júdában, aminek meg is lett a következménye. Sion erődítményeiben bíztak, az erős falakban és bástyákban, melyeket bevehetetlennek tartottak. Azok, akik a királyi városban laktak, ahol Dávid trónja, és különösképpen a Templom volt, jobban bíztak az erődítményben, mint Isten védelmében, úgy gondolták, hogy maga a Szentély majd megvédi őket Isten büntetésétől (1. vers).

Izraelben, amelyet kiválasztott és elhívott Isten, hogy hirdesse nevét az egész világnak és útmutatóként szolgáljanak az embereknek, a vezetőknek is az igazság példaképeinek kellett volna lenniük. A virágzó városok, Kálnéh, Hamát és Gát megsemmisülése illusztrálta a megátalkodott Szamária sorsát (2. vers). Mivel úgy vélték, bűnös életükkel nem kell elszámolniuk, az előkelő társadalmi réteg tagjai továbbra is különböző érzéki örömöknek és élvezeteknek adták át magukat. A mohóság rabszolgái voltak, és ahelyett, hogy az önmegtartóztatás példaképei lettek volna, úgy gondolták, hogy vezetői pozíciójukkal igazolhatják a tetteiket. Különcködtek a bútoraikkal. Semmi más nem szolgálhatta ki őket, csak elefántcsontból készült ágyak és székek, melyeken ülhettek, miközben ettek, pedig a zsákruha és hamu sokkal inkább illett volna hozzájuk. Lusták voltak, és a gondtalanság érzésébe ringatták magukat. A heverőiken henyéltek, mikor inkább fel kellett volna kelniük, nekilátni a munkájuknak és segíteni másoknak. Szándékosan elpuhultak és a semmittevésre voltak büszkék; a külső látszatra adtak, miközben rengeteg szegény testvérük a puszta létért küzdött.

A 7-11-ig tartó versek előrevetítik a nép büntetését, melyeket a fent említett bűnökért szenvednek el. Isten nélkül Izrael romba dől és fogságba esik. Mint foglyokat viszik el, és minden élvezettől megfosztják őket.
Nem helyes a becsületesen megszerzett pénzt luxusra és hatásvadász épületekre pazarolni, de Izrael a luxust és a pompát tisztességtelen úton megszerzett pénzből biztosította, többek között a szegényeken elkövetett jogtalanságokon keresztül.


A záró versek (12-14) rámutatnak arra, milyen ostobák is azok, akik úgy gondolják, hogy a saját erejükben bízva dacolhatnak Isten igazságával, és ellenállhatnak a büntetésükre küldött ellenségnek.  Igazság helyett szörnyű jogtalanságokat követtek el, és mind szenvedni fogják ennek félelmetes következményeit. Ezért hasztalan menekülni a rájuk váró ítélet elől.


Deepati Vara Prasad, Ph.D.
Watchman Publishing House, India
Fordította: Rajki Dávid


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése