2014. március 15., szombat

Mai szakasz: Ézsaiás 19

Ézsaiás itt Egyiptommal kapcsolatos eseményekről ír. Amit említ, az mégsem kapcsolható közvetlenül egy bizonyos történelmi eseményhez, vagy az egyiptomi dinasztiákra vonatkozó bármely tényhez.  A történelemben nem fordult elő, hogy „az Úr könnyű felhőre ül és bemegy Egyiptomba” (1. vers). Mózes sem mondta soha, hogy az izraelita nép és az üldöző egyiptomiak között elterülő sötét felhőn Isten lovagolna. A felhőn lovaglás képe általában Krisztus második eljöveteléhez kapcsolódik.  Az eredeti szöveg így szól: „és bemegy Egyiptomba”, nem „bemenni készül”. Ez egy látomás, és Ézsaiás azt írja le, amit látott.

Krisztus második eljövetelekor és előtte az Úr számtalan dolgot cselekszik. Ézsaiás felsorolja az Úr tetteit: „És adom az egyiptomiakat kemény úr kezébe” (4. vers) „az Úr végzése” (12c, 17. vers) hogy, „Az Úr beléje önté a szédelgés lelkét” (14a vers). „Az Úr kezének felemelésétől” (16. vers) „oltára lesz az Úrnak” (19. vers), „És lesz jegyül és bizonyságul a seregek Urának” (20. vers), „És ,megismerteti magát az Úr Egyiptommal” (21. vers). Megveri és meggyógyítja őket (22. vers), és megáldja őket a seregeknek Ura (25. vers). Ezek az események nem egy történelmi időszakot mutatnak be nekünk, mint sokan gondolnák, hanem az idők végét, Krisztus második eljövetelét.

A vég idején egyiptomi támad egyiptomira, város a város ellen (2. vers), és a társadalmi osztályok is egymás ellen. A spiritizmushoz fordulnak (3. vers), és Isten sátán kezébe adja az egyiptomiakat, aki kegyetlen, kemény úr (4. vers), erős király. A tenger vize és a folyók kiszáradnak, (5. vers), a csatornák bűzt árasztanak (6. vers – a Szuezi-csatorna?), és Egyiptom patakjai is kiszáradnak. A halászok keseregni fognak (8. vers), a textiliparban dolgozók is panaszkodnak (9. vers), a hatalmas történelmi emlékművek oszlopai porrá törnek, és „a napszámosok bánkódnak lelkökben” (10. vers). A dicsőséges fejedelmek teljesen bolondok (11. vers), ami azt jelenti, hogy Egyiptom minden bölcsessége hiábavaló, és sehol sem található (12. vers).

Ezek nem történelmi események, nem rivális hatalmak emberi összecsapásai. Ezek a seregek Urának végzései (12c vers).  Az „ura (gazdája)” azt jelenti, hogy angyalai alkotják a felhőt, amin eljön. Egyiptomot sátán vezette tévútra földi „segítővel” együttmunkálkodva (13-14. vers). „Ama napon olyan lesz Egyiptom, … retteg és fél a seregek Ura kezének felemelésétől” (16. vers).

Ézsaiás előtt ezután megjelenik az az idő, amikor az Úrnak Lelke kiárad és Júda földje félelmetes lesz az egyiptomiaknak, mert az Úr így határozott (17. vers).  Egyiptomban válaszolnak az Úr utolsó hívására, de egyötödük még mindig sátánhoz ragaszkodik (18. vers). Akik válaszolnak a Szentlélek hívására, segítségért fognak kiáltani az Úrhoz, mert új hitükért elnyomottak lesznek (20. vers). Ő pedig megtartót és fejedelmet küld szabadításukra (20. vers). Mindezek csúcspontján jön el Mihály és angyalserege, hogy megmentse őket.

„És megismerteti magát az Úr Egyiptommal, és megismeri Egyiptom az Urat ama napon (21. vers). Megveri és meggyógyítja az Úr Egyiptomot, „és megtérnek az Úrhoz” (22. vers). „Ama napon” (23. vers) kapcsolatok és kommunikáció útja nyílik Egyiptom és Asszíria között, harmadiknak pedig a lelki Izrael csatlakozik az újonnan megtértekhez és „áldás lesz a földnek közepette” (24. vers). Az e két térségből frissen megtértek és a már hűséges hívők egy néppé lesznek. Az „Ő népe” lesznek, és Isten áldása nyugszik rajtuk.

Drága Istenünk! Add, hogy mindnyájan örvendezzünk mások megtérésének és üdvözítésének szépségén a történelem végidei eseményei közepette! Engedd, hogy velük együtt, kézen fogva tehessünk meg mindent a Te célodért, minden kultúráért és az egész emberiségért! Ámen.

Koot van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Fordította: Csala Beáta

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése