2014. április 1., kedd

Mai szakasz: Ézsaiás 36

Itt olvashatjuk Szanhérib király júdabeli hódítását: a fejezet (és Ézsaiás 37-38  fejezeteinek) történelmi leírása csaknem szóról szóra megegyezik a 2Királyok 18-20. fejezetek leírásával, bár a Királyok második könyvében kicsivel több részletet találunk.

Tekintsünk egy kicsit a színfalak mögé: Salamon király uralkodásának lelki hanyatlása után a korábban egységes izraeli nép lassan két különböző királyságra szakadt. Az északi izraeli királyságra és a déli Júdára. Izrael áldozatul esett az ellenséges népeknek a korrupt vezetők és királyok miatt. Habár Júdában is voltak korrupt királyok, mégis volt néhány nemes uralkodó is, ezért terjesztette ki Isten az áldását egy kicsit tovább Júdára. Ezékiás is a jó királyok közé tartozott.

Amikor Ezékiás király hatalomra lépett, ellentétben bűnös apjával, Akház királlyal, azonnal eltávolítatta a „magaslatokat” és lerombolta az imádati helyeket, a ligeteket, elpusztította a bálványokat. Továbbá annyira mélyen megbízott az Úrban, hogy a Biblia ezt írja: „és ő utána nem volt hozzá hasonló Júda minden királyai között sem azok között, akik ő előtte voltak. Mert az Úrhoz ragaszkodott, és el nem hajlott ő tőle” (2Kir 18:5,6).

Mikor Ezékiás már negyedik éve uralkodott Júdában, Asszíria hadba indult, és Samáriát, az északi Izrael királyságának a fővárosát ostrom alá vette. Azonban nem telt el tíz év sem, hogy Asszíria felvonult Júda ellen is. Ekkor eset el sok erődített város és ekkor került Jeruzsálem, a főváros is ostrom alá. Sokaknak ekkor úgy tűnhetett, hogy egész Júda el fog esni. De a Biblia azt írja, „Ha az Isten velünk, kicsoda ellenünk?” (Róm 8:31).

Álljunk meg egy pillanatra és elemezzük, hogyan beszélt Rabsaké, Szanhérib király arrogáns lákisi szóvivője Ezékiás király embereihez, mikor arról próbálta őket meggyőzni, hogy adják meg magukat. Eléggé meghökkentő. Idézem:
-      Kiben bíztok meg? (4. vers)
-      Valószínűleg nem tudtok az Úrra támaszkodni, vagy igen? (7. vers)
-      Ne engedjétek, hogy Ezékiás vagy az ő Istene becsapjon titeket (14-15. vers)!
-      Inkább kössetek velünk egyezséget – és mi gabonával és musttal, kenyérrel és szőlővel teli földre viszünk titeket (17. vers).
-      Vigyázzatok, nehogy Ezékiás elhitesse veletek, hogy az Úr megszabadít titeket (18. vers)!
-      Talán más királyságokat megmentettek az isteneik az asszír király kezéből? (18. vers)
-      Nem! Ezért ne is várjátok, hogy az Úr titeket meg fog szabadítani (19. vers).
-      Sokkal erősebbek vagyunk, mint bármelyik isten (19-20. vers).

Micsoda istenkáromlás! Azonban nem halljuk ezeket a szavakat napjainkban másoktól itt a földön? Néha ezek a gúnyos szavak olyan emberektől jönnek, akik magukat kereszténynek vallják. Melyik szóra hallgatunk: a szkepticizmus és kétség szavára, vagy a hitünkre? Az ihletet szöveg így szól: „Figyeljünk oda szavainkra! Szóljunk hittel, és hitünk lesz. Ne adjunk helyet a csüggedésnek egy gondolat erejéig sem Isten munkáját illetően! A kétely egyetlen szavát se ejtsük ki! Olyan az, mint a mag, amit ha elvetünk, a csüggedés és hitetlenség gyümölcsét termi a beszélő és a hallgató szívében egyaránt ” (Evangelism, 633. o.).

Ne számítson, hogy milyen körülmények között vagyunk, ne számítsanak a körülvevő seregek, az előttünk tornyosuló akadályok, vessük bizalmunkat Istenbe és figyeljük, hogy mi mindent fog tenni értünk!


Melodious Echo Mason
ARME Bible Camp Ministries
[ARME Bibliatábor Szolgálatok]
Fordította: Rajki Dávid


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése