Jézus hallgatósága gyakran
intézett kérdéseket vagy tett megjegyzéseket Jézushoz. Amikor Jézus megkérdezte
őket: "az égnek és a földnek
ábrázatáról tudtok ítéletet tenni;erről az időről pedig mi dolog, hogy nem
tudtok ítéletet tenni?" (Lk 12:56). Az emberek elmondták Jézusnak az
aktuális híreket. Pilátus megölte a templomban a galileaiakat amint áldozatot
mutattak be (Lk 13:1). A tömeg úgy gondolta, hogy a galileabeliek valami
hatalmas bűnt követtek el, de Jézus azt mondta: "Gondoljátok-e, hogy ezek a Galileabeliek bűnösebbek voltak
valamennyi Galileabelinél, mivelhogy ezeket szenvedték? Nem, mondom nektek: sőt
inkább, ha meg nem tértek, mindnyájan, hasonlóképen elvesztek" (Lk
13:3) .
Ezután Jézus hallott egy
másik új hírt, tizennyolc emberről, akikre rászakadt egy torony és meghaltak
Siloámban (Lk 13:4). Jézus leszögezte, hogy azok, akik baleset általi vagy
erőszakos halált halnak, nem bűnösebbek, mint mások, mert mindannyian bűnösök
vagyunk és a halál büntetése alatt vagyunk. Jézus elutasítja azt a gondolatot,
hogy szenvedésünk a bűnünk következménye lenne.
Így Jézus mond egy példázatot Isten kegyelméről a bűnösöknek: "Vala egy embernek egy fügefája szőlejébe ültetve;és elméne, hogy azon gyümölcsöt keressen, és nem talála" (Lk 13:6). A szőlősgazda ki akarta vágni a fát, de a vincellére egy év türelmi időt kért. Jézus példázata bemutatja Isten kegyelmét és annak határait. Ha a fa a következő évben sem teremne, a tulajdonos beleegyezett, hogy a vincellér kivághatja (Lk 13:9). A te életed megtermi a bűnbánás gyümölcsét? Jézus arra kér bennünket, hogy valljuk meg bűneinket, és kérjünk bocsánatot és szabadítást bűneinkre.
A szőlőskert példázata után Lukács Jézus egyik legdrámaibb csodatételét jegyzi le. Miközben a zsinagógában tanított szombaton, Jézus észrevett egy nőt, aki már tizennyolc éve annyira hajlott volt, hogy nem tudott teljesen felegyenesedni (Lk 13:11). Miután ezt mondta: "asszony, feloldattál a te betegségedből" Jézus ráhelyezte kezét és "azonnal felegyenesedék, és dicsőíté az Istent" (Lk 13:13).
A zsinagóga vezetője
felháborodott, hogy Jézus szombaton "dolgozott." Hogyan vehette
semmibe az asszony csodálatos gyógyulását, és vádolhatta meg Jézust a szombat
megtörésével? Ő és a többi zsidó vezető nem ismerte fel, hogy Isten a hétköznapi
munkát tiltotta meg szombaton, mert ez a nap a béke és a bűntől való szabadulásnak
jelképe, és Isten az Ő szeretetének mélyebb megismerésére szánta. Az asszony
betegségének meggyógyításával Jézus bemutatta, hogy a szombat jelképe sátán
hatalma alól való megszabadulásnak is.
A zsidó vezetők voltak
igazság szerint azok, akik megtörték a szombatot, mert az ő szombati
"nyugalmuk" valami olyasmi volt, amit az üdvösségük érdekében tettek.
Az igazi szombat az, mikor megpihenünk, és felismerünk valami újat Isten ingyen
kegyelméből.
Douglas Jacobs, D.Min.
Gyülekezeti
Szolgálatok és Homiletika professzor
Southern Adventist
University, hittudományok kara
Fordította: Rajki
Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése