A zsidókhoz írt levél
11. fejezete az Izrael történelme során élt hithősök impozáns listájának felsorolásával
adja bizonyítékát a 10. fejeztet kijelentésének, miszerint „Az igaz pedig hitből él”.
Tehát hit által
„beszél” még mindig Ábel, hit által nem látott halált Énokh, hit által mentette
meg háza népét Noé, hit által nemzett fiat Ábrahám, amikor már halott volt,
legalábbis termékenység tekintetében (Róm 4:19), és kapta vissza fiát a
halálból, amikor áldozatul ajánlotta fel Istennek. Hit által élte túl Mózes a
fáraó halálos rendeletét, s kerülte el a fáraó haragját és menekült meg később is
a pusztító angyaltól. Hit által kelt át a nép a Vörös-tengeren, és hit által vették
be Jerikó városát. E történetek mind azt bizonyítják, hogy a hit életet ad.
Éles ellentétét mutatják az izraeliták pusztaságban bolyongó, hitetlen
nemzedékének (Zsid 3), akiknek nem volt hitük és elpusztultak.
Az apostol azt is
állítja, hogy a hit értelmet, felismerést és megértést ad. A 3. vers szerint „Hit által érjük meg…” Tehát nem a
bizonyíték a meghatározó tényező a megértésben, hanem a hit. Végtére is, a
sivatagban vándorló nemzedék minden szükséges bizonyítéknak birtokában volt,
mégsem sikerült megérteniük Istent.
Nagyon meglepő a
fejeztet retorikai szerkezete is. A „hit által” kifejezés sorozatos ismétlése
olyan lendületet ad a mondanivalónak, ami a 31. versben tetőzik: „hit által nem veszett el Ráháb”.
Valóban? Tényleg úgy
látjuk, hogy Ráháb, a parázna nő lenne e fejezet tetőpontja, Énokh, Ábrahám és
Mózes előtt? Igen, és örülök, hogy így van. Ráháb hitvallása Józsué könyvének
2:10-11 verseiben az egyik legszebb a
Szentírásban. Mégis úgy gondolom, hogy más okkal esett Ráhábra a választás. Mert
ő elkülönült a hitetlen, engedetlen nemzedéktől, melynek pusztulás a sorsa. Ő nem
látta az egyiptomi csapásokat, sem a Vörös-tengert kettéválni, vagy a tűzoszlopot
és a sziklából fakadó vizet. Hallott
róluk, és hitt.
Lehet, hogy mi sem
láttuk Jézust és nem tapasztaltuk hatalmas csodáit, mégis meghívást kaptunk a
hitre és az életre.
Felix
H. Cortez
Andrews Egyetem
Hetednapi Adventista
Teológiai Szeminárium
Egyesült Államok
Fordította: Csala
Beáta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése