2014. július 14., hétfő

Mai szakasz: Ezékiel 17

Sorban ez a harmadik fejezet, amely példázat formájában jelenik meg. A legtöbb esetben a bibliai példázatok jelentése nagyon világos. Nagyon kevés példázatnak van rejtett jelentése. Amikor Jézus földön jártakor prédikált és tanított, gyakran használt példázatokat, amelyek közül a legtöbbet mindenki megértette. Azonban volt néhány alkalom, amikor Jézus elmondott egy példázatot, a tanítványai hozzá fordultak és így kérlelték: „Urunk, mondd el mit jelent ez a példázat!”   

Ugyanez igaz az ószövetségi példázatokra is. A legtöbb esetben nagyon nyilvánvaló az ószövetségi példázatok jelentése. A 15. fejezetben az Izraelre alkalmazott terméketlen szőlővessző példázatát láttuk. Isten elhívta Izrael népét, hogy lelki gyümölcsöt teremjen az Ő nevében és dicsőségére. De Izrael nem termett gyümölcsöt. Terméketlen szőlővessző voltak. Aztán a 16. fejezetben a hűtlen feleség példázatával találkoztunk. Isten szívébe zárta Izraelt. A nép az Ő menyasszonya volt. Szerette őket és gondoskodott róluk. Ők azonban nem voltak hűségesek az Istennek való odaszánásukban. Lelki paráznaságot követtek el. Ezeket a példázatokat könnyű megérteni. Amikor azonban a 17. fejezethez érkezünk, egyáltalán nem nyilvánvaló a példázat jelentése. Ezért van az, hogy a második vers nemcsak egy példázatról beszél, hanem egy találós meséről is. Egy bizonyos szempontból példázat, mert van lelki jelentése, más szempontból pedig egy találós mese, mert meg kell fejteni.

Ezékiel illusztrációjában egy hatalmas sas leszakítja egy fiatal cédrus csúcsán lévő ágakat és elviszi azokat egy másik országba. Kr.e. 795-ben a babiloni csapatok elfogják Jójákimot, Júda királyát Jeruzsálem népének javával együtt, és elviszik őket Babilonba. Otthon a cédrusfa hazájában a sas elültetett egy magot, amely szőlőtővé lett. Alacsony növésű volt, de engedelmes volt a sasnak. Jeruzsálemben Babilon a királyi család egy másik tagját, Sédékiást nevezi ki királynak Jójákin helyett. Sédékiás korlátozott függetlenséggel rendelkezett és Babilon alattvalója kellett, hogy maradjon.

Aztán egy másik hatalmas sas jelenik meg, hasonlóan lenyűgöző, mint az előző, és ekkor az alacsony növésű szőlőtő alattvalói hűségét az új sasra váltja. Sédékiás fellázad Babilon ellen azáltal, hogy egy Babilon ellenes katonai szövetségre lép Egyiptommal. Ezért az első sas (Babilon) kitépi a szőlőtőt, levágja az ágait és hagyja elhervadni és meghalni. Babilon elpusztítja Jeruzsálemet és Sédékiást megalázó módon rabságba hurcolják, ahol meghal.     

Ezékiel magyarázata különleges hangsúlyt fektet Sédékiás árulására, ahogy a szövetséget Babilonnal megtörte. Sédékiás Jahve nevében hűséget esküdött Nabukodonozornak, de megszegte esküjét azzal, hogy Egyiptom segítségét kereste. Büntetésképpen rabként Babilonba hurcolják. Ezékiel ezután azt látja, hogy Isten – nem egy sas – letör egy ágat a cédrusfa tetejéről, és elülteti azt egy hegy tetején, ahol egy hatalmas és lenyűgöző fává nevekedik, amely hasznára van mindenféle állatnak és madárnak. Dávid királyi vonalából Isten vesz egyet, a Messiást, és általa egy olyan országot alapít, amely áldást hoz az egész világnak. A magas fák alacsonyakká válnak, a zöld fák pedig kiszáradnak, de Isten fája virul és gyarapszik. Az olyan nemzetek mint Babilon és Egyiptom elvesznek, de Isten országa felmagasztaltatik. Ez a mai nap üzenete.    

Mohanraj Israel, D.Min. nevelőtanár,
vallástudományi tanszék
Spicer Memorial College, Pune, India


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése