2014. július 1., kedd

Mai szakasz: Ezékiel 4

Amikor diák voltam az Andrews Egyetem lelkészképzőjében, annak a gyülekezetnek a vezetői, amelybe családommal jártam, megkértek, hogy egy szombaton prédikáljak. Prédikációm a bizonyságtevéről szólt és arról, hogy miként legyünk „emberhalászok”, ahogy Jézus mondta. Egy osztálytársam, aki a barátom is volt, azt az ötletet adta, hogy biztosan megragadnám a hallgatóság figyelmét, ha prédikáció közben halászruhát, kalapot és gumicsizmát viselnék. Aznap délelőtt valóban figyelt rám a gyülekezet, de sajnos sokkal jobban összpontosítottak a „viseletemre”, mint arra, amit az Úr Igéje mondani akart nekik. Egészen máig – tehát évtizedek múlva is – szégyellem magam vizuális eszközöm miatt, amelyet úgy elrontottam.  

A vizuális eszközök hasznosak lehetnek abban, hogy az embereket bevonjuk az üzenetbe, és segítenek abban, hogy nehéz témákat jobban megértsünk, de a vizuális eszközök nem kerekedhetnek az Ige üzenete fölé. Ezékiel könyve negyedik fejezetében Isten arra utasítja a prófétát, hogy gondoskodjon két vizuális eszközről a nép számára, hogy bemutassa Jeruzsálem közelgő ostromát, amikor Nabukodonozor megtámadja Jeruzsálemet. Mindezt egy általa készített várostrom maketten mutatta be és azzal, hogy kenyeret sütött emberi ürülék fölött.  

A bibliai vizuális eszközök nem korlátozódnak csupán az Ószövetségre. Legkevesebb három erőteljes vizuális eszközre gondolok az újszövetségben. Az első az, amikor Isten Fia elhagyta a mennyet és emberré lett azért, hogy egy látható képet adjon Isten szeretetéről és együttérzéséről. A második a kereszt, amely egy látható szimbóluma Isten csodálatos szeretetének és kegyelmének, mert nincs ennél nagyobb szeretet. A harmadik példa a keresztség és az Úrvacsora szertartása az egyházban.  

Van egy veszélye ezeknek a vizuális eszközöknek, hogy az elménkben csak egy vizuális eszközzé degradálódik. Azonban ez a három vizuális eszköz különbözik attól, amikor egy prédikátor meg akarja ragadni hallgatósága figyelmét. Ezek Istentől ihletettek, és Isten Szavát teszik láthatóvá és érthetővé. Mindegyik esetben magának Istennek a megnyilvánulásai, és ez teszi azokat szentté.

Fontos felismernünk, hogy ezek a példák többek egyszerű vizuális eszközöknél. Jézus születése több egy olyan eseménynél, amely köré egy évenkénti megemlékezést építhetünk ki. A kereszt több egy olyan jelvénynél, amely egy kis láncon egy ember nyakában lóg. A keresztség több a lubickolásnál és az Úrvacsora is több ételkóstolásnál. Immánuel, a Fiú nemcsak a történelem egy bizonyos nemzedékéért jött el. Krisztus örökre emberré lett, mivel csak egy ember lehet a második Ádám, és csak ő békíthet meg bennünket Istennel. A kereszt mélyebb Isten irántunk való szeretetének látható bizonyításánál. A kereszt a mi engesztelésünk eszköze és annak bizonyítéka, hogy a megváltást soha nem tudjuk megszerezni, még a legjobb igyekezetünkkel sem. A keresztség annak a bizonyítéka, hogy a régi ember meghalt, eltemettetett és Krisztusban való új emberként feltámadt. Az Úrvacsora azt hangsúlyozza, hogy az üdvösség egyedül Krisztus által van, és hogy Ő az üdvösséget ingyen ajándékként adja nekünk.  

Úgy gondolom, hogy Ezékiel vizuális eszközei megragadták a nép figyelmét, de az Újszövetség vizuális eszközeihez hasonlóan ennél sokkal többet jelentettek. Isten szava vált láthatóvá általuk, és ez jó hír! Ámen.

Dr. Eric Bates, lelkipásztor
Gulf States Egyházterület


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése