2014. július 20., vasárnap

Mai szakasz: Ezékiel 23

Jeruzsálem mint prostituált? Alig merünk még rágondolni is! Melyik, önbecsüléssel rendelkező férj akar egyáltalán belegondolni is, ahogy a felesége magát más férfiaknak adja el? Ez azonban nem az első alkalom, mikor Ezékiel így beszélt Jeruzsálemről (16. fejezet).

Most még sötétebb a kép, mivel itt a történet mellett ott áll párhuzamként a testvér, Samária esete. És arra jövünk rá, hogy e két testvér paráznasága nem új dolog. Egészen Egyiptomig nyúlik vissza.

Jahvehnak két felesége volt, akik nővérek voltak. Micsoda? Az Úr többnejűség-párti lenne? A törvényhozás már rég megértette Ráhel és Lea történetének célzását és megtiltotta a férfiaknak, hogy egyidejűleg nővéreket vegyenek el (3Móz 18:18). Nos, ez egy metafora, és amennyiben túl tudunk lépni a metaforának ezen a részén, észrevehetjük, mennyire hatásos az ábrázolt kép.

A vágy az élet és a család pusztítója. De azok az asszírok mégis olyan jól néztek ki a ragyogó egyenruhájukban, ahogy a babiloniak is, hát melyik nő tudna nekik ellenállni? Miért is fektessünk egy kapcsolatba, ha egy ilyen vonzó, gyors megoldás is kéznél van? Még ha a vágy nem is szexuális, arra a biztonságra való vágyakozás, amit ez a hadsereg képes biztosítani, igencsak csábító. Vajon mostanra feladták már a keresztény országok a hatalom utáni sóvárgásukat? Aligha.

Amnon és Támár története mégis arra emlékeztet minket, hogy a tiltott szexuális kapcsolat átfordulhat vágyból undorrá, sőt gyűlöletté (2Sám 13:15). Ha a bizalmadat a világba veted, egy napon ellened fordul és felfal, letépve rólad a ruhádat, és felfedve szemérmedet. Ha azonban Jahve áll az oldaladon, akkor a küzdelem napján nem győznek le és nem szolgáltatnak ki.

Az abszolút mélypontot elérni nem feltétlenül rossz. Akkor értem meg, hogy egyedül Isten tud felemelni. És azt a bűnöst, aki Hozzá kiált segítségért, sosem utasítja el!

Ross Cole főelőadó
Avondale College, Ausztrália
Fordította: Kóczián Károly


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése