Ebben a fejezetben Pál több gyakorlati
kérdésről beszélget a gyülekezeti tagokkal Korinthusban. Emlékezteti őket arra,
hogy „legyetek követőim, mint én is
követője vagyok a Krisztusnak” (1. vers). A fejezet további részében két fő
témát tárgyal: a fej befedésének kérdését (2-16. vers), és az úrvacsora
szertartásának részleteit (17-34. versek). Ezeket használja példaként arra,
milyen a helytelen imádat; s miközben beszél ezekről a kérdésekről, emlékezteti
őket arra, hogy a helyes viselkedésnek Jézus Krisztust kell tükröznie.
Az első példában emlékezteti a korai hívőket,
hogy vegyék figyelembe a nemek közti különbséget mind a „hagyományok”, mind a „tanok”
betartásánál az istentisztelet során. A szakasz emlékeztet bennünket arra, hogy
minden tekintély Istentől származik (3. vers). Korinthusban a fej befedése jelentette
a nemek közti különbséget. Abban a szexuálisan túlfűtött környezetben az a nő,
aki nem fedte be a fejét, egyértelműen azt jelezte, hogy prostituált. Imádatunkkal
vagy tiszteletünket fejezzük ki Isten iránt, vagy szégyent hozunk rá. Ezért Pál
úgy érvel, hogy – legalábbis az ókorban – egy férjes asszonynak be kell fednie
a fejét (10. vers). Ezt a szöveget sokféleképpen értelmezték a kereszténység
történelmének során. Korai hetednapi adventista úttörők inkább az elvek mellett
foglaltak állást, mintsem amellett, hogy minden asszony befedett fejjel járjon
a gyülekezetbe. A korai vezetőkhöz hasonlóan James White is tiltakozott azon gondolat
ellen, hogy a nők ne beszélhessenek a nyilvánosság előtt (lásd a megjegyzést: Spiritual Gifts, 3. fejezet, 24. oldal).
Egy másik „megosztottsághoz” vezető kérdés Korinthusban
az úrvacsora módja volt. Ez talán a legkorábbi beszámoló arról, hogy a korai
keresztény egyházban gyakorlat volt az úrvacsora (23-26. vers), és ezen szövegeket
használják a lelkészek ma is e keresztény szertartás során. Pál arra
emlékeztet, hogy ezek a jelképek szentek, hiszen a keresztre feszített Jézus
Krisztus megtört testét és kiontott vérét jelképezik. Lelkészként tanúja voltam
gyülekezeten belüli konfliktusok megoldásának; ahol, ha mindkét fél követte a
tanácsot, hogy „vizsgálja meg” magát
(28. vers), ott a felek meg tudtak békélni egymással. Ellenben láttam embereket,
akik elsodródtak az egyháztól, szívük telve volt keserűséggel, képtelenné
váltak arra, hogy megküzdjenek a bűnnel, s ennek egyik jele az volt, hogy
szándékosan kerülték az úrvacsorát. Régi lelkészek bölcs gondolata, melyre
rátaláltam, és ami hasznos lehet fiatal lelkészek számára, úgy hangzott, hogy a
helyi gyülekezet egészségét meg lehet állapítani abból, hogy tagjai mennyire
készségesen vesznek részt az úrvacsorán. Az igazság ma is ugyanaz marad, hiszen
ez a szertartás megerősíti a Krisztus áldozata által szerzett engesztelésébe
vetett hitünket, valamint a Jézus Krisztus második adventjével kapcsolatos
reménységünket is (26. vers). Nem hiába jegyezte meg James White, hogy az
úrvacsorát „adventi szertartásnak” kellene nevezni.
tanársegéd, történelem
és teológiai tanszék
Nemzetközi Adventista
Felsőoktatási Intézet
Fülöp-szigetek
Fordította: Baksa Viktória
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése