A szeretet a legnagyobb
ajándék. Sokkal fontosabb, mint az előző fejezetben felsorolt lelki ajándékok
sokasága (mindamellett, hogy nagyon fontosak). Pál szót emel a különböző ostoba
megoszlások és ellenségeskedések ellen, hogy emlékeztessen arra, ami igazán
fontos: a szeretetre.
A görög-római világban
különböző szavakat használtak a szeretetre. Pál apostol egy megkülönböztetett
kifejezést, az agapét használja, hogy emlékeztessen Isten önzetlen, önmagát
megüresítő szeretetére. Ez élesen különbözik attól, amit a médiában, az
interneten és hamis hirdetésekben kapunk. Isten szeretete más. Nem számít, hogy
milyen ékesszóló vagyok, vagy milyen lelki ajándékaim vannak (1-2. vers), ha
nincs bennem szeretet, „semmi vagyok”
(2. vers). Valaki táplálhatja az éhezőket, vagy vértanúságot vállalhat, de ezt
lehet helytelen indítékkal is tenni, és akkor nem ér semmit (3. vers).
Ezek után Pál körülírja ezt
a különleges agapé szeretetet (4-8. vers). Miközben sok lelkész – magamat is
beleértve - ezt a szakaszt esküvőkön szokta használni, ez egy olyan szakasza
Szentírásnak, amelyhez jó, ha hozzámérjük magunkat, ahogyan növekszünk a
keresztény tapasztalatban. Fel kell tennünk a kérdést magunknak, hogy minden,
amit teszünk, arra vezet, hogy még szeretőbb és szeretetre méltóbb keresztények
legyünk? Lelkészként néha meg kell kérdőjeleznem egyes testvérek teológiáját
vagy gyakorlati életmódját – még akkor is, ha talán igazuk van – ha ez
barátságtalan személyekké teszi őket. Az egyik legkeményebb tapasztalatom az
volt, amikor egy gyülekezeti konfliktust meg kellett oldanom. Ez az ügy végül a
gyülekezet testvéri gyűlésén kötött ki, amelyen a házaspár gyülekezeti tagságát
megszüntettük. Noha folyamatosan rámutattak arra, hogy teológiailag igazuk van,
a gyülekezet testvéri közössége mégis megszavazta tagságuk törlését, mivel
rossz lelkülettel, mindig mások hibáival foglalkoztak. Másként fogalmazva, nem
Isten szeretetét mutatták, hanem mély sebeket okoztak testvéreiknek és a
gyülekezet vendégeinek. Az igazi keresztény hit és gyakorlat legfontosabb
próbája az a vágy, hogy bemutassuk Isten szeretetét.
Minél közelebb kerülünk
Jézushoz, annál inkább érezzük, hogy szükségünk van rá. Ezért emlékeztet Pál
bennünket a keresztény érettségre. „Amikor
gyermek voltam, úgy szóltam, mint gyermek, úgy éreztem, mint gyermek, úgy
gondolkoztam, mint gyermek; amikor pedig férfivá lettem, elhagytam a gyermeki
dolgokat” (11. vers). Pál egy másik példát is
használ: „Mert most tükör által
homályosan látunk, akkor pedig színről színre” (12. vers). Mindkét példa
arra emlékeztet bennünket, hogy nem akkora a szeretetünk, amekkorának lenni
kellene, de ahogy napról napra közelebb kerülünk Jézushoz, egyre inkább
hasonlítani fogunk rá.
Michael W. Campbell, Ph.D
tanársegéd, történelem és teológiai tanszék
Nemzetközi Adventista Felsőoktatási Intézet
Fülöp-szigetek
tanársegéd, történelem és teológiai tanszék
Nemzetközi Adventista Felsőoktatási Intézet
Fülöp-szigetek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése