2015. május 11., hétfő

Mai szakasz: 1 Timóteus 1

„Timóteusnak, az én igaz fiamnak a hitben, kegyelem, irgalmasság és békesség Istentől.” Ez nem csak egy formális megszólítás, ahogyan Pál leveleit kezdi. Az ő nyilatkozata, hogy egyedül Krisztus tette és kegyelme által élhetünk és teljesíthetjük mindazt, amit Isten kér tőlünk.

A 3. versben Pál arra emlékezteti Timóteust, hogy miért kérte meg, hogy maradjon Efézusban. Efézus egy fontos kereskedelmi központ volt. A görög kultúra, Diána istennő és a pogány vallásosság a vele járó erkölcstelenséggel alkotta Efézus kultúráját. Egy néhány ott lakó zsidó keresztény ragaszkodott a törvény legalista megközelítéséhez, amiben felnőttek. Talán egyesek vissza tudták vezetni nemzetségi táblázatukat egészen Dávidig vagy Jósuáig, a főpapig, és azt állították, hogy ez jogot ad nekik a tanításra. Viták, hamis tanítások és hiábavaló beszédek mérgezték a gyülekezetet. Timóteusnak az Igét kellett tanítani és kiképezni másokat, hogy ők is képesek legyenek erre.  

A parancsolatok célja a tiszta szívből származó szeretet. A 9-10. versekben említett magatartást, amelyet a törvény elítél, a „dicsőséges evangélium” is elítél. „Krisztus Jézus azért jött e világra, hogy megtartsa a bűnösöket, akik közül első vagyok én.” Pál soha nem tudott végére érni megváltása feletti csodálkozásának. Ilyen gondolatai voltak: „Mennyire hosszútűrő Jézus Krisztus! Meg akartam ölni azokat, akik hittek benne, de Ő azért munkálkodott, hogy megmentsen engem. Kegyelemre volt szükségem, és kegyelmet kaptam. Azt gondolod, hogy Isten nem akar téged az Ő országában? De igen. Ott akar látni téged. Az én példám mutatja, mennyire akar téged.”

Pál megtérése, fáradhatatlan szolgálata, írásai nem azért történtek, hogy önmagának szerezzen dicsőséget. „Az örökkévaló királynak pedig, a halhatatlan, láthatatlan, egyedül bölcs Istennek tisztesség és dicsőség örökkön örökké. Ámen!” Hogyan dicsőíthetjük Istent és adhatunk hálát kegyelmének munkájáért a mi életünkben, és válaszolhatunk ezekre a szavakra: „Ezt a parancsolatot adom néked...”

David Manzano, nyugalmazott lelkész
a Nyugalmazott Munkások Egyesületének tagja
Collegedale, TN,  USA


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése