Tekintet nélkül arra, mennyire gondosan
vigyáz a lelkész a gyülekezetére, a hamis gondolatok igen sokféle módon
gyökeret verhetnek. A tagoknak néha egyszerűbb elfogadniuk egy pletykát vagy
beszámolót, mint gondosan saját maguk megvizsgálni a Szentírást. Néha ezek a
gondolatok még bibliaiak is lehetnek, de kiegészítő tanításokkal már
elmozdulnak valamilyen szélsőség irányába. Úgy tűnik, ez volt a probléma
Thessalonikában. Ezért ebben a fejezetben Pál célja nem az, hogy a
végidőkről részletekbe menően beszéljen, hanem sokkal inkább lelkészi,
lelkigondozói szempontból fejti ki mondandóját. Célja, hogy megnyugtassa a gyülekezetett,
és a végidővel kapcsolatban türelemre intse őket.
A harmadiktól a hetedik versig Pál felvázolja
a történelem három időszakát a jelentől a végidőig. Az utolsó időszak a második
eljövetel. Ezt a nyolcadik versben fejti ki részletesen. Azelőtt az esemény
előtt lesz a bűn emberének (4. vers), a törvénytelen (8. vers) megnyilatkozása.
És még ezen idő előtt egészen Pál koráig terjed a rejtély és tartózkodás
(visszatartás) ideje (6-7. vers).
A bűn/törvénytelenség embere a második
fejezet 3-4. versekben kerül elő. Az a hatalom, amelyre a legjobban illenek
ezek a leírások: a középkori pápaság. Ám a Thessalonikabeliekhez írt második levél
2:8-10 a függönyök mögé vezet be, hogy leleplezze az igazi Antikrisztust, aki
az idők folyamán végig a nemzetek között tevékenykedő látható személy mögött
volt. Sátán személyesen a tervelője és cselekvője a végidei események által
felvázolt dolgoknak.
A vég felé közeledve nem az számít, hogy
kiszámoltuk, hogyan és mint fog ez a megjelenés megtörténni, hanem hogy az
igazság szeretetét megkaptuk és szétosztottuk-e vajon. A szembesítés talán
világszéles lesz, de a választás még mindig személyes számodra és számomra.
Jon Paulien
Loma Linda University
United States
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése